Gdynia Innowacyjna

Testujemy designerski przysiadak

Przysiadak w przestrzeni publicznej - wizualizacja // fot. www.zbrojowniasztuki.pl

Przysiadak w przestrzeni publicznej - wizualizacja // fot. www.zbrojowniasztuki.pl

W okolicach stacji SKM Wzgórze Św. Maksymiliana stanął tzw. przysiadak. Mebel miejski przypomina bardziej oparcie niż standardową ławkę. Służy on chwilowemu odpoczynkowi i jest szczegolnie pomocny osobom starszym i niepełnosprawnym. Dodatkowo może zostać wyposażony m.in. w gniazda USB, głośniki komunikacji awaryjnej lub oświetlenia LED. Siedzisko zostało zrealizowane w ramach projektu Smart City Seat (SCS). Do 15 lutego mieszkańcy mogą wysyłać uwagi i sugestie dot. usprawnienia ławki.

- Seniorzy często skarżą się, że w mieście nie ma miejsc odpoczynku, że jest zbyt mało ławek, aby w czasie spaceru po mieście co jakiś czas odpocząć. – mówi Marek Wysocki, ekspert ds. dostępności w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni i współautor projektu SCS - Według wprowadzonych w Gdyni Standardów Dostępności zaleca się, aby w Śródmieściu miejsca odpoczynku były maksymalnie co ok. 50 m, a na terenach rekreacyjnych dopuszczamy większe odległości do 200 m – dodaje.

Gdynia dostosowuje się do potrzeb seniorów już od dawna. Przyjęte w 2013 roku Standardy Dostępności dla miasta Gdyni określają, jak projektować i gospodarować przestrzenią publiczną, tak aby uczynić ją przyjaźniejszą dla użytkowników, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych. W ubiegłym roku w ramach inwestycji „Rozbudowa ul. Wybickiego, placu Grunwaldzkiego i Armii Krajowej w Gdyni wraz z odtworzeniem nawierzchni ulic: Borchardta, Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II oraz budową kanałów deszczowych i przebudową infrastruktury kolidującej” zainstalowano 24 przysiadaki.

- W Gdyni mamy już ponad dwa tysiące ławek i tylko 36 przysiadaków, z czego 24 ustawione są w Śródmieściu. Niestety wzory oferowane na rynku nie zawsze spełniają oczekiwania mieszkańców i pasują do współczesnej przestrzeni, dlatego miasto Gdynia poparło inicjatywę projektantów trójmiejskich uczelni, aby wspólnie wypracować rozwiązanie, które wypełni lukę na rynku. Tak powstał projekt Smart City Seat mówi Wysocki.

Inteligentne ławki

Projekt Smart City Seat został opracowany przy współpracy Akademii Sztuk Pięknych i Politechniki Gdańskiej. Stanowi on odpowiedź na szereg istotnych problemów społecznych. Oprócz wspomnianej już poprawy jakości życia osób w podeszłym wieku oraz niepełnosprawnych, siedziska wpłyną też na poprawę bezpieczeństwa.
- Przysiadaki oferowane będą w kilku wariantach i w trzech wersjach materiałowych: z żeliwa - ten typ poddajemy obecnie ocenie mieszkańców - zbrojonego betonu i polerowanego duraluminium – opowiada Marek Wysocki.

Dodatkowym atutem jest możliwość montażu wewnątrz ławki wyposażenia, takiego jak: autonomiczne oświetlenie LED, głośniki systemu komunikacji awaryjnej, czujniki (temperatury, hałasu, zanieczyszczeń), przyciski SOS (służące wzywaniu pomocy w nagłych wypadkach), czy gniazda USB umożliwiające ładowanie smartfonów. Usprawnienie te urzeczywistniają idee smart city w której chodzi przede wszystkim o ułatwienie życia mieszkańcom za pomocą nowych technologii. Przypomnijmy, że Gdyni jako pierwszemu miastu w Polsce został przyznany certyfikat ISO 37120, zarezerwowany dla miast inteligentnych.

Czekamy na Państwa opinie

- Testowanie prototypu już się rozpoczęło. Pierwsze opinie dotyczą potrzeby zamontowania haczyków na siatki zakupowe lub uchwytów do odstawienia kuli lub laski. Mamy nadzieję, że nowy wzór przypadnie do gustu mieszkańcom Gdyni, a nawet jeżeli nie, to chętnie poznamy konstruktywne opinie, aby wzór przysiadaka jeszcze bardziej udoskonalić – mówi Marek Wysocki.

Pytania do mieszkańców:
  1. Czy potrzebna jest separacja pomiędzy ruchem pieszym a rowerowym?
  2. Co ile metrów powinny być usytuowane przysiadaki na ruchliwych ciągach komunikacyjnych?
  3. Czy przysiadaki powinny być wyposażone w gniazda USB, przyciski bezpieczeństwa i inne udogodnienia (jakie?)
  4. Czy zaproponowana wysokość przysiadaka jest dla Pani/Pana odpowiednia? Jeżeli nie, to proszę podać jaka wysokość byłaby odpowiednia.
Opinie i pomysły są mile widziane. Prosimy również o podanie wieku i płci, aby poznać odpowiednie preferencje dla poszczególnych grup wiekowych.

Na odpowiedzi czekamy do 15 lutego. Opinie proszę przesyłać mailowo na adres p.dyc@zdiz.gdynia.pl lub pocztą na adres Zarządu Dróg i Zieleni, ul. 10 Lutego 24, 81-364 Gdynia z dopiskiem „Przysiadak”.
Projekt Smart City Seats został stworzony w ramach badań statutowych przez zespół międzyuczelniany Akademii Sztuk Pięknych i Politechniki Gdańskiej. W realizacji brali udział: Iwona Dzierżko-Bukal, Tomasz Kwiatkowski, Marek Średniawa, Marek Wysocki i Wojciech Sęczawa.
 

  • ikonaOpublikowano: 09.01.2018 13:19
  • ikona

    Autor: _Jan Ziarnicki (j.ziarnicki@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 12.02.2018 09:10
  • ikonaZmodyfikował: Jan Ziarnicki
ikona

Zobacz także