Nadal trwają intensywne prace, których celem jest poprawa jakości wody w Śródmieściu Gdyni. Będą one prowadzone do czasu uzyskania potwierdzonej badaniami trwałej jakości wody. Szczegóły w komunikacie.
Komunikaty dla mediów

Świętojańska wciąż wśród najdroższych ulic handlowych w Polsce. Prowadzi warszawski Nowy Świat

Warszawski Nowy Świat ponownie najdroższą ulicą handlową w Polsce według najnowszego raportu przygotowanego przez firmę Cushman & Wakefield. W globalnym rankingu stołeczna arteria zajęła 44. miejsce. W krajowym podsumowaniu na 11. pozycji, podobnie jak przed rokiem, znalazła się ulica Świętojańska w Gdyni.
 
Raport sporządzony jest w oparciu o najwyższe możliwe do uzyskania stawki najmu w tych lokalizacjach i na ul. Świętojańskiej jest to 348 euro. W stosunku do poprzedniego zestawienia kwota zmalała o 6,5% - wówczas wynosiła 372 euro. To największa zmiana w czołowej dwunastce.

Najdroższe ulice handlowe w Polsce w 2014 r.:

 
Pozycja
Miasto
Lokalizacja
euro/mkw./rok
Zmiana w %
1
Warszawa
ul. Nowy Świat
1 020
2,4%
2
Kraków
ul. Floriańska
900
-3,8%
3
Warszawa
ul. Chmielna
840
1,4%
4
Warszawa
ul. Marszałkowska
720
3,4%
5
Poznań
ul. Półwiejska
660
0,0%
5
Warszawa
Pl. Trzech Krzyży
660
3,8%
7
Katowice
ul. 3 Maja
636
-5,4%
8
Warszawa
Al. Jerozolimskie
564
2,2%
9
Wrocław
ul. Świdnicka
480
-2,4%
10
Szczecin
Al. Niepodległości
396
0,0%
11
Gdynia
ul. Świętojańska
348
-6,5%
12
Łódź
ul. Piotrkowska
312
0,0%


Oprócz naszego miasta w krajowym rankingu znalazły się m. in. Szczecin, Wrocław, Poznań i Kraków a także pięć warszawskich ulic z Nowym Światem na czele, gdzie cena wynosi 1020 euro za metr kwadratowy lokalu. To prawie 30-krotnie mniej niż na Piątej Alei w Nowym Jorku, która w podsumowaniu zajęła 1. miejsce z kwotą 29 822 euro. Światowe podium uzupełniają najdroższa przed rokiem Causeway Bay w Hongkongu (23 307 euro) oraz Pola Elizejskie w Paryżu (13 255 euro).
 
Obecny profil handlowy ulicy Świętojańskiej można porównać z tym, który występuje w większości wyżej notowanych polskich miast. Ulice handlowe poza uzupełnieniem oferty klasycznych centrów handlowo-usługowych stanowią rodzaj barometru rynku handlowego, który kreuje nowe, bądź potwierdza istniejące już trendy na rynku usług i handlu - tłumaczy Magdalena Sadal, Starszy Konsultant w firmie Cushman & Wakefield. Przykładem jest warszawski Nowy Świat, który w ostatnim czasie zdominowany został przez gastronomię zarówno tę sieciową jak i lokalne koncepty restauracyjne bazujące na kuchni regionalnej. Podobną dominację lokali gastronomicznych nad pozostałymi branżami spotykamy na ulicach handlowych Krakowa, Wrocławia i Gdyni, które korzystają z naturalnego ruchu generowanego przez centrum miasta oraz przez rzesze turystów - dodaje.
 
Warto przypomnieć, że na wysokość czynszów przy ulicy Świętojańskiej gmina ma ograniczony wpływ, jako właściciel zaledwie 27 lokali spośród kilkuset w tym rejonie. O stawkach decydują  prywatni właściciele.
 
Firma Cushman & Wakefield swoje cykliczne badanie stawek czynszowych rozpoczęła w latach 80-tych ubiegłego stulecia. Obecnie raport porównuje czynsze w najważniejszych 330 lokalizacjach handlowych w 65 krajach.
 
Pełnę raporty: globalny, krajowy.

  • ikonaOpublikowano: 24.11.2014 00:00
  • ikona

    Autor: Sebastian Drausal, Gdyńskie Centrum Kontaktu (s.drausal@gdynia.pl)

ikona