Co nowego

Pilotażowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu w Orłowie

Pilotażowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu w Orłowie // mat.prasowe

Pilotażowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu w Orłowie // mat.prasowe

14.06.2018 r.

18 czerwca wprowadzona zostanie pilotażowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulicy Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej. Wszystko po to, aby usprawnić płynność ruchu, zwłaszcza w godzinach porannych. Takie rozwiązanie potrwa trzy tygodnie. Jeśli się sprawdzi, zostanie wprowadzone na stałe.

Główną zmianą w stosunku do dotychczasowego oznakowania będzie dopuszczenie możliwości skrętu w lewo z ul. Wielkopolskiej w Drogę Gdyńską ze środkowego pasa ruchu. Z tego pasa będzie można też kontynuować jazdę na wprost w kierunku alei Zwycięstwa. Zamontowany zostanie dodatkowy drugi sygnalizator nad środkowym pasem ruchu dla skręcających w lewo. Oznacza to, że jadąc tym pasem kierowca jadący na wprost stosuje się do sygnalizatora kierunkowego na wprost, a skręcający w lewo do nowo zawieszonego sygnalizatora.

Na sygnalizatorach nad środkowym pasem ruchu wyświetlane sygnały nie zawsze będą identyczne. W pierwszej kolejności sygnał zielony będzie obowiązywał tylko dla jadących na wprost (sygnalizator do skrętu w lewo będzie wyświetlał sygnał czerwony), następnie sygnał zielony będzie wyświetlany zarówno dla jadących na wprost oraz skręcających w lewo. Na koniec cyklu sygnalizacji oba sygnalizatory będą wyświetlały sygnał czerwony.

– Propozycja zmiany organizacji ruchu wynika z coraz większego obciążenia relacji w lewo z ul. Wielkopolskiej w Drogę Gdyńską. Kolejka pojazdów w godzinach szczytu porannego i popołudniowego nie mieści się na pasie do skrętu w lewo powodując blokowanie lewego pasa ul. Wielkopolskiej nawet za skrzyżowanie z ul. Inżynierską. Wykorzystując narzędzia i dane z systemu TRISTAR, przeprowadzone zostały przez ZDiZ symulacje ruchu. Wykazały one, że rozwiązanie to może poprawić płynność ruchu na skrzyżowaniu, jednak z uwagi na jego niestandardowy charakter, efektywność będzie zależała od zachowania kierujących pojazdami, którzy muszą stosować się do sygnałów wyświetlanych dla swojego kierunku jazdy – mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni.

Rozwiązania polegające na zawieszaniu dwóch różnych sygnalizatorów kierunkowych nad jednym pasem ruchu są z powodzeniem stosowane w innych miastach w Polsce, m.in w Krakowie czy we Wrocławiu. Po wprowadzeniu pilotażowej organizacji ruchu przedstawiciele ZDiZ, ZKM oraz Policji będą monitorować rozwiązanie zarówno pod kątem jego efektywności jak i wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Pilotażowa organizacja ruchu będzie obowiązywała przez trzy tygodnie. Jeśli się sprawdzi niosąc przewidywane korzyści dla uczestników ruchu, zostanie wprowadzona na stałe.