Co Nowego

Pierwszy w Polsce Wirtualny Urzędnik debiutuje w Gdyni

Opis alternatywny

02.04.2012 r.

Urząd Miasta Gdyni jako pierwszy w Polsce znalazł sposób na innowacyjny, a zarazem bardzo przyjazny kontakt z klientami. Od dzisiaj 2 kwietnia 2012 mieszkańcy i przedsiębiorcy, którzy chcą dowiedzieć się, jak załatwić urzędową sprawę, mogą liczyć na pomoc Wirtualnego Urzędnika, a właściwe Urzędniczki. Wystarczy wejść na stronę → stronę Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Gdyni.


Wirtualny urzędnik - zrzut ekranowy


Wirtualny Urzędnik to innowacyjna technologia, stworzona przez firmę InteliWISE S.A, z siedzibą w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Powstała m.in. dzięki dofinansowaniu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Oprogramowanie ułatwia dostęp do informacji o usługach świadczonych przez Urząd Miasta. Wystarczy wpisać w odpowiednie okienko pytanie lub wybrać jeden z podanych tematów. Wirtualny Urzędnik działa w oparciu o mechanizmy sztucznej inteligencji, dzięki czemu rozumie pytanie i natychmiast znajduje odpowiedź bądź kieruje w miejsce, w którym się ona znajduje.

Co istotne, pytania mogą być sformułowane w indywidualny sposób, z użyciem języka potocznego. Będą właściwie zrozumiane dzięki pracy urzędników z Sali Obsługi Mieszkańców. Przez kilka tygodni wieloosobowy zespół analizował pytania przesyłane drogą elektroniczną. Pracował nad ich wyborem, a także jak najbardziej przyjazną formą odpowiedzi.

Choć to tylko dodatek do oprogramowania, warto wspomnieć, że gdyński Wirtualny Urzędnik to awatar - sympatyczna i urodziwa młoda kobieta. W dodatku jest bardzo empatyczna, np. osoba, która chciałaby wyrobić nowy dowód, ponieważ stary zgubiła, usłyszy najpierw słowa otuchy: „Nie przejmuj się", a potem odpowiedź, co robić dalej.

Projekt pilotażowy

Przygotowana baza zawiera odpowiedzi związane z około 200 tematami z różnych dziedzin życia. Dotyczą one: dowodów osobistych, praw jazdy, rejestracji pojazdów, ewidencji ludności, działalności gospodarczej, Urzędu Stanu Cywilnego, a także innych zagadnień z zakresu działalności wydziałów: spraw społecznych, polityki gospodarczej i nieruchomości, geodezji, architektoniczno-budowlanego, dochodów, środowiska, edukacji.

Nie jest to pełny zakres usług świadczonych przez Urząd Miasta Gdyni. Jeśli Wirtualnego Urzędnika polubią mieszkańcy, to baza serwisu będzie sukcesywnie uzupełniana. Określeniu efektywności i popularności oprogramowania posłużą m.in. oceny wystawiane przez użytkowników, a także ich komentarze.


Dostępny urząd

Wirtualny Urzędnik to kontynuacja konsekwentnych starań poprawiających dostępność Urzędu Miasta Gdyni. Kilka lat temu Miejski Portal Internetowy, jako pierwszy w Polsce, został udźwiękowiony i dostosowany w ten sposób do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Przypomnijmy również, że sala Obsługi Mieszkańców przyjmuje klientów codziennie od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-18.00, a w każdą sobotę w godz. 8.00-14.00 - co jest krajowym ewenementem. Gdyńskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości to także pionierska inicjatywa, skracająca do pół godziny formalności związane z założeniem działalności gospodarczej.


Przejdź do 
Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Gdyni