Projekt „INTERFACE”, którego partnerem jest Gdynia, zdobył II nagrodę Programu Południowy Bałtyk 2007-2013. Wręczono ją 29 listopada 2011 podczas corocznego spotkania przedstawicieli różnych inicjatyw realizowanych w ramach programu. Głównym celem projektu „INTERFACE” jest rewitalizacja niezmotoryzowanego transgranicznego ruchu pasażerskiego i stworzenie wygodnej, taniej i przyjaznej dla środowiska alternatywy dla podróży w regionie południowego Bałtyku, a także:- zintegrowanie pasażerskich przewozów morskich z systemem pasażerskiego transportu miejskiego,- wdrażanie rekomendowanych w obszarze Unii Europejskiej praw pasażerów w transporcie lądowym i morskim na trasach krajowych i międzynarodowych.Wymiar geograficzny projektu obejmuje przede wszystkim osie transportowe Karlskrona – Gdynia/Gdańsk, Gdynia – Baltijsk, Karlskrona – Region Kaliningradu, Ystad – Świnoujście, Gedser/Trelleborg – Rostok.Wiodącym partnerem projektu, realizowanego w ramach programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk 2007-2013 od maja 2009 r. do kwietnia 2012 r., jest miasto Rostok. Uczestniczy w nim 12 partnerów z czterech krajów Unii Europejskiej: Niemiec, Danii, Szwecji i Polski. Zadania projektu ,,INTERFACE” na terenie Gdyni:- badanie i rozwój potencjału przewozów pasażerskich w komunikacji morskiej bliskiego zasięgu jako alternatywy lub uzupełnienia systemu transportu miejskiego w Gdyni;- harmonizacja usług operatorów transportu publicznego w celu wzmocnienia ich efektywności, jakości usług i usunięcia ,,wąskich gardeł” w obsłudze pasażerów promów, statków wycieczkowych i żeglugi przybrzeżnej;- uzupełnienie systemu transportu miejskiego o brakujące ogniwa (np. osobowy transport przybrzeżny);- opracowanie i wdrożenie ,,standardów minimalnych” w zakresie usług pasażerskich, w celu poprawy infrastruktury w terminalach obsługi pasażerów na terenie miasta;- promocja i rozwój żeglugi pasażerskiej bliskiego zasięgu z/do Gdyni w Regionie Południowego Bałtyku;- włączenie systemu morskich połączeń pasażerskich do systemu zbiorowego transportu miejskiego w Gdyni, zintegrowanego z systemem transportu publicznego w Obszarze Metropolitalnym Zatoki Gdańskiej; - poprawa dostępności komunikacyjnej terminali.Budżet projektu to ponad 1,5 mln euro (wkład EFRR wynosi prawie 80%), a wkład Gdyni – 150 tys. euro (wkład EFRR – 85%). Opublikowano: 05.12.2011 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)