Co nowego

Nabrzeże Pomorskie po I etapie remontu

W poniedziałek 29 czerwca 2009 odbyło się uroczyste otwarcie Nabrzeża Pomorskiego w Gdyni, wieńczące zakończenie pierwszego z dwóch etapów jego przebudowy. W uroczystości uczestniczyli m.in. Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Janusz Jarosiński, którzy dokonali symbolicznego zarzucenia cumy z jednostki „Strażak 14", którą przybyli na przebudowane Nabrzeże. Oprócz zaproszonych gości - członków zarządu ZMPG i przedstawicieli generalnego wykonawcy remontu Hydrobudowa SA w wydarzeniu tym brali udział licznie zgromadzeni mieszkańcy i turyści. Świąteczną oprawę uroczystości stanowił występ znanej w Gdyni z powitań statków pasażerskich dętej Orkiestry. Niespodzianką, a jakże... był pióropusz wody z sikawek okrętu Strażak, nie wspominając o wspaniałej, słonecznej pogodzie!

Pierwszy etap przebudowy trwał od 15 września ubiegłego roku, a odbiór techniczny inwestycji nastąpił 26 maja bieżącego roku. Inwestorem tego projektu jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., a wykonawcą konsorcjum w skład którego weszli: Hydrobudowa S.A., Stabilator Sp. z o.o., Energopol Szczecin S.A., Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane „TRAKT" oraz Zakład Usług Podwodnych i Hydrotechnicznych NEPTUN. W ramach przebudowy wykonano m.in. ściankę szczelną z profili stalowych o zwiększonej odporności na korozję, sprowadzonych z Luksemburga (łącznie 6800 m profili o wadze 600 ton), 110 pali CFA oraz 114 mikropali TITAN formowanych w gruncie, na które zużyto wraz ze wzmocnieniem gruntu 1800 ton betonu, 1200 m3 żelbetowej konstrukcji płyty i oczepu nabrzeża wraz z całym wyposażeniem oraz instalacje wodociągowe, kanalizacyjne i elektryczne, 21 nowych polerów cumowniczych oraz 3700 m2 nowej nawierzchni wraz z elementami małej architektury.

Nabrzeże Pomorskie po I etapie remontu, fot.: Dorota Nelke

Bezpośrednim powodem przebudowy był bardzo zły stan techniczny elementów nabrzeża, które wzniesiono w latach 30. Nowa konstrukcja posłużyć ma aż przez 100 następnych lat. Ze względu na usytuowanie w turystycznym sercu Gdyni zdecydowano się podzielić inwestycje na dwa etapy realizowane w okresach wrzesień-maj, czyli poza sezonem. Wszystko po to, aby nie zamykać terenu dla turystów.

Drugi etap ma się rozpocząć 15 września 2009 roku. Koszt realizacji pierwszego etapu wyniósł ponad 13 mln zł netto i w całości został sfinansowany ze środków własnych Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Łączny koszt obu etapów szacuje się na 23 mln zł netto.

fot. Dorota Nelke

ikona

Najnowsze