Co nowego

Nabrzeże Gościnne w rękach Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Nabrzeże Gościnne w rękach Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., Tadeusz UrbaniakZa około 12,7 mln zł netto Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. kupił od Stoczni Marynarki Wojennej S.A. część Nabrzeża Gościnnego. Umowę nabycia prawa własności nieruchomości stanowiącej część Pirsu nr III (Nabrzeże Gościnne) o długości 240,25 mb i powierzchni 3.361 m2 wraz z prawem użytkowania wieczystego podpisano 27 stycznia 2014r. w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Zakup pozwoli na obsługę statków o długości 384 metry i ładowności około 12 tysięcy TEU.

Zakup Nabrzeża Gościnnego jest związany z realizacją inwestycji ,"Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych portu Gdynia - Faza I Rozbudowa Obrotnicy nr 2", ujętej w planie inwestycji ZMPG-a S.A., przyjętym na lata 2014 - 2016. W ramach rozbudowy Obrotnicy nr 2 planuje się wyburzenie części pirsów, będących własnością Stoczni Marynarki Wojennej oraz przeniesienie w inne miejsce doku pływającego, będącego jednym z podstawowych narzędzi funkcjonowania Stoczni. Szacunkowy koszt robót budowlanych i czerpalnych, wraz z kosztem nabycia Nabrzeża Gościnnego, wynosi ok. 110 mln zł. Inwestycja ta, jako część przedsięwzięcia obejmującego również pogłębienie akwenów portowych do 16 metrów, została przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zgłoszona do dofinansowania z funduszy unijnych w latach 2014 - 2020.


Nabrzeże Gościnne w rękach Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - fot. H.Sagan ZMPG-a S.A.Znajdujące się na akwenach wewnętrznych Portu Gdynia obrotnice nr 2 i nr 3 pozwalają na obracanie statków o długości do 300 metrów. Istnieje pilna konieczność zwiększenia tych parametrów - aby umożliwić zawijanie do gdyńskiego portu statków kontenerowych obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z portami azjatyckimi. Analiza nawigacyjna wykazała optymalne miejsce lokalizacji nowej obrotnicy w linii Kanału Portowego na wysokości Basenu IX (rejon istniejącej obrotnicy nr 2), w którym zlokalizowane są konstrukcje hydrotechniczne należące do Stoczni Marynarki Wojennej S.A.


Dzięki zakupowi, w wyniku którego nastąpi rozbudowa Obrotnicy nr 2 do średnicy 480 metrów, możliwa będzie obsługa statków o długości 384 metry i ładowności około 12 tysięcy TEU. Po zakończeniu prowadzonych obecnie przez Zarząd Portu oraz gdyńskie terminale kontenerowe BCT i GCT inwestycji w zakresie infrastruktury i wyposażenia technicznego, zdolność przeładunkowa Portu Gdynia wyniesie około 2 milionów TEU (wszelkie dostępne prognozy przewidują w 2025 roku przeładunki kontenerów w portach Zatoki Gdańskiej na poziomie około 5 milionów TEU, przy 2 milionach TEU w roku 2013). Kontenery, których gdyński port nie będzie mógł przeładować w polskich portach zostaną przejęte przez porty konkurencyjne, ze stratą dla całej polskiej gospodarki i polskiego budżetu.


Nabrzeże Gościnne w rękach Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - fot. H.Sagan ZMPG-a S.A.Realizacja planowanej inwestycji zwiększy konkurencyjność Portu Gdynia, pozwoli w większym stopniu wykorzystać jego potencjał przeładunkowy i zapewni warunki do wzrostu ilości ładunków transportowanych morzem, przyczyniając się tym samym do realizacji przyjaznej dla środowiska, unijnej polityki transportowej wyrażanej hasłem „z dróg na morza" (from road to sea).


Co istotne, transakcja sprzedaży części Nabrzeża Gościnnego i przeniesienia lokalizacji doku pływającego nie ograniczy zdolności produkcyjnych Stoczni Marynarki Wojennej. Zmiany te wpisują się bowiem w realizowany przez stocznię proces restrukturyzacji majątkowej firmy.


fot. Tadeusz Urbaniak i H.Sagan ZMPG-a S.A.




  • ikonaOpublikowano: 27.01.2014 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze