Co nowego

Miasto pomaga mieszkańcom i przedsiębiorcom poszkodowanym po ulewie

W Gdyni wciąż trwa usuwanie skutków zeszłotygodniowej ulewy. Najpoważniejsza sytuacja jest w podziemiach zespołu Miejskich Hal Targowych, gdzie woda zalała poziom -1. Równolegle do działań mających na celu przywrócenie w tej kondygnacji elektryczności, wentylacji oraz porządku, zarządca obiektu oferuje pomoc w znalezieniu lokali zastępczych. Trudna sytuacja jest także na ulicy Łowickiej, gdzie skarpa usunęła się do wnętrza domu jednorodzinnego oraz w osadzie rybackiej na Oksywiu, gdzie woda całkowicie uszkodziła schody prowadzące po skarpie na plażę. Straty wstępnie oszacowano na około 4 miliony złotych.

Poziom hali -1 tuż po zalaniu, fot. materiały ABK 4

Chcemy żeby wszelkie urzędowe procedury trwały możliwe krótko i żeby niezbędna pomoc nadchodziła w możliwie najbardziej oczekiwanym momencie
- mówi wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała. Poza wsparciem materialnym, świadczymy pomoc rzeczową i techniczną. Prace porządkowe na bieżąco koordynuje ZDiZ, większość z nich została wykonana od razu w piątek. Te, które nie były możliwe ze względów technicznych, a tak jest np. w Małym Kacku czekają na właściwy moment. Tam osuwisko na ulicy Łowickiej musi w wystarczającym stopniu obeschnąć, abyśmy mogli rozpocząć prace naprawcze. Staramy się udzielić maksymalnej pomocy kupcom na hali targowej, bo to co się tam wydarzyło było niewątpliwie katastrofą. Zalanie poziomu podziemnego przybrało ogromne rozmiary, co doprowadziło do ogromnych szkód majątkowych - dodaje.

Miasto, jako właściciel zespołu Miejskich Hal Targowych w Gdyni, podejmuje wszelkie konieczne kroki, by jak najszybciej wyremontować przyziemie obiektu.

Wszystkich 31 najemców zostało tymczasowo zwolnionych z opłat za dzierżawę. W podziemiach hali łukowej na dzień 14 lipca 2016 roku zawarte były 23 umowy najmu na lokale i 1 umowa w podziemiach hali płaskiej oraz 7 umów na najem chłodni. Wszystkim kupcom zaoferowano wolne boksy na przechowanie towaru i przekazano klucze, udzielono pomocy przy ratowaniu i przenoszeniu towaru w bezpieczne miejsce, zaproponowano pawilony zastępcze, zaproponowano możliwość przeniesienia na stałe do zaproponowanego lokalu na poziomie „0", chętnym do powrotu do lokali po remoncie podziemia, zaproponowano podpisanie umowy na lokal na poziomie „0" na czas remontu, na dotychczasowych warunkach.

Dostępna jest pomoc prawna w prowadzonym na zlecenie miasta Biurze Porad Obywatelskich przy ulicy Traugutta 2. Mieszkańcy poszkodowani w wyniku zeszłotygodniowej ulewy, przyjmowani są poza kolejnością, w zależności od terminów. Punkt czynny jest od poniedziałku do środy, w godzinach 12.00-20.00, w czwartki w godz. 14.00.-18.00. Pomoc dostępna jest także pod numerem telefonu 58 661 31 51.

W bezpośrednim kontakcie z najemcami pozostaje obecnych na hali 3 - 4 pracowników ABK Nr 4 oraz 2 zatrudnionych na stałe konserwatorów, którzy są dostępni co najmniej przez 12 godzin na obiekcie oraz w każdej chwili telefonicznie. Od momentu zdarzenia każdego dnia w opanowaniu sytuacji w przyziemiu pomagało około 20 osób, w szczytowym momencie było to 31 osób (nie licząc strażaków, policji, czy przedstawicieli ZDiZ Gdynia). Od soboty 16 lipca wywieziono blisko 3 tony odpadów oraz 3 tony żywności z chłodni, której usunięcie zalecił Sanepid. ABK Nr 4 zatrudniła firmę sprzątającą, która w sobotę i niedzielę sprzątała, odkażała, dezynfekowała pomieszczenia pod halą płaską, używając odpowiedniego sprzętu oraz stosując właściwe środki odkażające i dezynfekujące. Od poniedziałku 18 lipca na hali pracują 3 osuszacze, 8 dmuchaw i 2 nagrzewnice.

Poziom -1 po odpompowaniu wody, fot. materiały ABK 4Aktualnie wentylatorownia działa w 50 % tzn. udało się uruchomić instalację wyciągową pod halą płaską i nadmuch pod halą łukową, uruchomiono pompy drenażowe, a po wymianie sterowania działa pompa do kanalizacji, działają mechanicznie chłodnie, które wymagają jeszcze wymiany drzwi oraz prac remontowych ( zeskrobania i malowania sufitów, napraw płytek ściennych, piaskowania haków), uruchomiono 1 windę towarową, uruchomiono toalety dla kupców pod halą płaską, udrożniono studzienki.

W węźle cieplnym OPEC zdemontował sterowniki, pompę i ciepłomierz, które zostaną poddane ekspertyzie i ewentualnej naprawie. Zlecono ekspertyzę instalacji tryskaczowej. Czujniki przeciw poarowe zostały rozkręcone i wysuszone. Po wykonaniu ekspertyz wszystkich urządzeń zostaną podjęte następne działania.

Następnego dnia po zdarzeniu, 16 lipca roku przeprowadzona została kontrola sanitarna pomieszczeń chłodni i pomieszczeń socjalno - sanitarnych. Postępując zgodnie z zaleceniami ABK Nr 4 tego samego dnia zleciła wywóz i utylizację koncesjonowanym firmom (ok. 3 tony). W dniu 21 lipca podstawiono zastępczy kontener chłodniczy: o pojemności 67, 7 m3. wszystkie prace wykonywane są na koszt Gminy.

Od 22 lipca firma sprzątająca przystępuje do następnego etapu prac tj. sprzątania, odkażania i dezynfekcji pomieszczeń pod halą łukowa.

Miasto oferuje też pomoc wszystkim mieszkańcom poszkodowanym w czwartkowej ulewie ulewy (osunięcie się skarpy, zalane mieszkania, zniszczone sprzęty gospodarstwa domowego, meble itp.). Do tej pory do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdyni zgłosiło się 17 rodzin. MOPS przygotował dla nich ofertę doraźnego miejsca pobytu, wsparcia prawnego i psychologicznego - nie było takiej potrzeby i nie skorzystali ze schronienia. Natomiast poszkodowani złożyli wnioski o wsparcie finansowe z tytułu wystąpienia zdarzenia losowego - każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie, tzn. wypłacane będą różne kwoty zasiłku, maksymalnie do 6 tys. zł. 22 lipca 2016 r. ruszyły pierwsze wypłaty, następne sukcesywnie w ciągu tygodnia, oraz po sporządzeniu wywiadów środowiskowych. Wszystkie osoby, które w związku z ulewą potrzebują wsparcia mogą się zgłaszać do Dzielnicowych Ośrodków Pomocy Społecznej zgodnie z miejscem zamieszkania. Adresy i telefony poszczególnych DOPS na stronie www.mopsgdynia.pl.

W nocy z czwartku na piątek 14/15 lipca, miały miejsce opady deszczu o ekstremalnej skali. Kanalizacja deszczowa projektowana jest zawsze na opady średniej wielkości. Jednak ilość wody, którą miały odprowadzić z ulic rury kanalizacyjne, okazała się ogromna. W takich sytuacjach woda, która nie może znaleźć naturalnego ujścia, po prostu leje się ulicami. Według nieoficjalnych danych IMGW tej doby, w rejonie Skweru Kościuszki, spadły 84 litry deszczu na metr kwadratowy. Wieloletnia średnia z lipca wynosi 67 litrów.

- Lista szkód, uszkodzony obiektów jest na poziomie 50 lokalizacji, lista jest dynamiczna bo cały czas nasze służby inwentaryzują straty, mamy też kolejne zgłoszenia od mieszkańców - mówi zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni Andrzej Ryński.

Pomieszczenia techniczne po osuszeniu, fot. materiały ABK 4

Wydarzenia godzina po godzinie:


- godz. 20.40-21.00

- godz. 20.40 pracownik ochrony powiadomił telefonicznie konserwatora Zespołu Miejskich Hal Targowych o wodzie przedostającej się od strony ulicy 3 Maja
Powiadomiono wszystkie służby komunalne

- godz. 21.00 konserwator ABK Nr 4 odłącza główne zasilanie w ZMHT
Udaje się uruchomić baterie zasilania awaryjnego
Chwilę po godz. 21.00 woda wypchnęła drzwi.

- godz. 21.00-4.00
Konserwatorzy z firm obsługujących ZMHT próbują zatrzymać wypływ wody z uszkodzonej rury dostępnymi środkami, ciśnienie jest tak olbrzymie, że próby nie powiodły się
Przybyła na miejsce Staż Pożarna
Od początku powiadamiani są najemcy boksów ( telefony wykonują konserwatorzy, pracownicy ABK Nr 4 oraz sami najemcy boksów)
ABK Nr 4 „ściąga" na halę pracowników z różnych współpracujących Firm, przybyli ludzie ( 11 osób) pomagają najemcom lokali ratować ich towar i sprzęt, schodzą na poziom „-1" i pracują brnąc w wodzie, która dochodziła do 1,2 m wysokości
Do pracy przy próbach zatrzymania naporu wody dołączają pracownicy z firmy wykonującej remont, przyjeżdżają wywrotki z piaskiem, pracuje koparka, Straż Pożarna pompuje wodę
Napełniane są worki z piaskiem
Na miejscu są przedstawiciele ZDiZ, przyjeżdża PEWIK

- ok. godz. 1.30 udaje się zmniejszyć ciśnienie wypływającej wody
Pracownicy ABK Nr 4 starają się nie dopuścić do przedostania się wody do podziemia hali rybnej przez łącznik. Woda przedostaję się jednak, pracownicy układają worki z piaskiem, by woda nie dostała się do chłodni, powiadamiamy najemców chłodni w hali rybnej. Konieczne jest wyłączenie zasilania hali rybnej.
Udaje się zatrzymać wodę napływającą do hali rybnej

- 15 lipca
od wczesnych godzin rannych konserwatorom udało się uruchomić zasilanie energii elektrycznej poziomu „0", pozostawiając odłączone zasilanie podziemia
Wodę z podziemia pompowano do godz. 16.00 w piątek.

fot. materiały ABK 4

  • ikonaOpublikowano: 22.07.2016 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze