W miejscu, gdzie jeszcze dzisiaj jest monakijska zatoka, już niedługo powstanie osiedle apartamentowców, promenada i parki. Do tej zmiany przyczyni się m.in. dok Marco Polo, czyli jednostka NB 56 wybudowana w gdyńskiej stoczni CRIST dla francuskiego armatora. Po obiecujących próbach morskich, wypłynął właśnie na swoją "monakijską misję". W widowiskowej operacji transportowania doku wzięła udział jednostka Sun Rise, o której pisaliśmy tutaj. Przekazanie Marco Polo w ręce Francuzów oznacza ukończenie blisko rocznych prac nad jednostką, która zostanie wykorzystana do zmiany części zatoki Monako w suchy ląd. W stoczni CRIST powstał innowacyjny pływający dok, który umożliwi rozmieszczenie na dnie morza kesonów betonowych, pełniących rolę fundamentów dla nowego nabrzeża. W opracowaniu projektów, budowy i testów jednostki wykorzystano wiedzę i doświadczenie Polaków. Pływający dok został wyposażony m.in. w system balastowy i pomiarowy, zapewniając m.in. ciągłe wypoziomowanie jednostki, bezpieczeństwo w trakcie wykonywanych prac oraz ochronę przed wiatrem, falami i prądami morskimi. - Dok NB 56 to kolejna realizacja umacniająca pozycję CRIST S.A. na wymagającym, a jednocześnie perspektywicznym, francuskim rynku. Cieszymy się, że po NB 105 Zourite oddajemy kolejną, w pełni wyposażoną jednostkę, przeznaczoną na ten rynek – mówi Tomasz Wrzask, PR Manager, CRIST S.A. Pływający dok jest elementem kontraktu dla firmy Bouygues Travaux Publics, która wraz z partnerami opracowała zabudowę nowej dzielnicy Księstwa Monako. Na powierzchni 60 tys. m kw. powstaną m.in. luksusowe apartamenty, promenada i parki. Osiedle ma stać się atrakcją turystyczną, a jego niezwykłe położenie przyciągnie nowych inwestorów. Parametry doku:- długość: 56,4 m;- szerokość: 49,3 m;- wysokość: 25,5 m do górnego pokładu;- powierzchnia robocza pokładu głównego: 56,4x34,72;- masa netto jednostki: ponad 3000 ton. Opublikowano: 07.08.2017 10:00 Autor: Dorota _Patzer (d.patzer@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 07.08.2017 15:12 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz