Co nowego

Korytarz Bałtyk-Adriatyk nie musi kończyć się w Gdyni

Wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, członek zarządu Województwa Pomorskiego Ryszard Świlski oraz burmistrz Karlskrony Patrik Hansson po podpisaniu porozumienia o współpracy, fot. Kamil Złoch

Wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, członek zarządu Województwa Pomorskiego Ryszard Świlski oraz burmistrz Karlskrony Patrik Hansson po podpisaniu porozumienia o współpracy, fot. Kamil Złoch

Wyjątkowi goście zawitali w Gdyni – miastu i miejscowej infrastrukturze transportowej przyglądają się unijni koordynatorzy zajmujący się korytarzem Bałtyk-Adriatyk oraz autostradami morskimi. Podpisano także polsko-szwedzkie porozumienie na rzecz starań o wydłużenie korytarza transportowego z Gdyni w głąb Szwecji w ramach projektu TENTacle.

Europejscy koordynatorzy Kurt Bodewig i Brian Simpson, przedstawiciele szwedzkiej Karlskrony i stowarzyszenia Baltic Link oraz regionu Blekinge – to goście, którzy w poniedziałek przyjrzeli się z bliska gdyńskiej infrastrukturze portowej, transportowej oraz kolejowej. Wszystko po to, żeby lepiej poznać lokalne realia i wspólnie działać w kierunku wydłużenia istniejącego korytarza transportowego z Gdyni aż do szwedzkiego węzła transportowego Alvesta. To sprawa, która niesie za sobą szansę na intensywny rozwój gdyńskiego portu i jego obrotów dzięki zwiększeniu ruchu pasażerskiego i tranzytu towarów z Europy Środkowej.

- Wiemy, że korytarz Bałtyk-Adriatyk nie skończy się na Gdyni i cieszę się, że mogę uczestniczyć w tej konferencji, która mówi o tym, żeby objąć nim także Szwecję. Karlskrona jeszcze nie, ale na 2023 rok jest planowane zrewidowanie naszych planów i te kwestie będą dyskutowane – mówił Kurt Bodewig, koordynator europejski do spraw korytarza Bałtyk-Adriatyk.

- To niezwykle ważny moment dla miasta i Portu Gdynia – mówił podczas konferencji Adam Meller, prezes Portu Gdynia. - Korytarz Bałtyk-Adriatyk nie będzie kończył się w Polsce, ale również będzie cały czas budowana i unowocześniana autostrada morska do Szwecji. Widzimy tam olbrzymi potencjał, chcemy nawiązywać ze Szwecją ważne i efektywne kontakty. Port Gdynia absolutnie widzi się jako węzeł w tym korytarzu. Potrzeba nam w tej chwili kilku inwestycji, żeby jeszcze bardziej rozwijać ruch: linia kolejowa 201 i poprawa dostępu kolejowego do portu oraz Droga Czerwona, która odciąży istniejącą estakadę i będzie dawać szybki oraz sprawny wjazd do portu – dodaje prezes Portu Gdynia.



Aktualnie opracowywana jest ekspertyza ustalająca warunki połączenia korytarza Bałtyk-Adriatyk z trasą korytarza ScanMed. Każdy z nich rozpoczyna i kończy swój bieg w porcie morskim, a możliwości ich łączenia określa unijny „Plan wdrażania autostrad morskich”. Inicjatywie służą rozpoczęte już w Gdyni inwestycje, jak budowa publicznego terminala promowego oraz pogłębienie obrotnicy portowej, co pozwoli obsługiwać promy o większej ładowności i liczbie miejsc na trasie autostrady morskiej Gdynia-Karlskrona.

- Jeżeli mówimy o korytarzach transportowych i autostradach morskich, to mówimy o poprawieniu warunków dla strumienia towarów, a to z jednej strony dochody dla portu i miasta, a z drugiej strony to też zwiększone zapotrzebowanie na rozwiązania drogowe, co oznacza inwestycje - mówił Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Do roku 2030 musi być wykonana ogromna praca w skali całego korytarza, ale i w skali naszego miasta. Plan wdrażania korytarza Bałtyk-Adriatyk w części odnoszącej się do Gdyni przewiduje ponad 20 projektów, ich łączna wartość to około 3 miliardy euro, a na ich wydanie zostało już tylko 12 lat. Te pieniądze będą pochodzić tylko w niewielkiej części z naszego budżetu, poszczególne projekty znajdujące się na liście planu wdrażania korytarza będą wykonywane przez GDDKiA, Urząd Morski, PKP czy Port Gdynia. Czeka nas potężny ruch inwestycyjny w zakresie przede wszystkim dostępu lądowego, kolejowego i drogowego do portu – dodaje wiceprezydent Stępa.

Wiceprezydent Gdyni Marek Stępa podczas konferencji prasowej w Muzeum Emigracji, fot. Kamil Złoch

Jednym z ważnych punktów wizyty szwedzkiej delegacji w Gdyni było też podpisanie porozumienia stowarzyszeń samorządowych. W gdyńskim magistracie dokument podpisali przedstawiciele Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej, Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk oraz stowarzyszenia Baltic Link, co pozwoli na powstanie platformy współpracy wokół projektu TENTacle.

- Dziś podpisaliśmy porozumienie pomiędzy stowarzyszeniami z Polski i Szwecji, którego głównym celem jest ułatwienie sprawnego transportu pomiędzy Adriatykiem, centralną Europą i Skandynawią – mówił podczas późniejszej konferencji Patrik Hansson, burmistrz Karlskrony.

Ryszard Świlski i Patrik Hansson podpisują porozumienie o współpracy, fot. Kamil Złoch

Szwedzka delegacja spotkała się w Gdyni także z wiceprezydent Katarzyną Gruszecką-Spychałą, wysłuchała prezentacji poświęconej idei gdyńskiego Sea City, odwiedziła Inkubator Przedsiębiorczości. Goście mieli też okazję skorzystać z transportu Pomorską Koleją Metropolitalną. Intensywny dzień zakończył szereg tematycznych paneli dyskusyjnych wokół projektu TENTacle, z kolei we wtorek delegacja i interesariusze przenoszą się do Karlskrony.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 11.06.2018 17:19
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 12.06.2018 10:02
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona

Zobacz także

Najnowsze