Co nowego

Konsultacje w Gdyni prostsze i do szerszego grona

Uproszczenie sposobu inicjowania i prowadzenia konsultacji społecznych oraz poszerzenie grona podmiotów i osób wnioskujących o ich ogłoszenie to najważniejsze zmiany wprowadzone uchwałą przyjętą na środowej sesji Rady Miasta Gdyni.

Umożliwiają mieszkańcom wyrażanie opinii, aktywizują ich i angażują w sprawy miasta. Dzięki konsultacjom społecznym, bo o nich mowa, samorząd może lepiej poznać lokalne potrzeby, a co za tym idzie – podejmować stosowne decyzje. Dlatego ważne jest, by zasady ogłaszania i przeprowadzania konsultacji społecznych były jak najbardziej czytelne i przyjazne.

1 lutego Rada Miasta Gdyni przyjęła uchwałę W sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami miasta Gdyni. Jej zapisy mają pomóc wzmocnić w mieście dialog obywatelski z jednej strony upraszczając sposób inicjowania i przeprowadzania konsultacji społecznych, z drugiej – poszerzając listę podmiotów i osób wnioskujących o nie.

I tak, konsultacje społeczne zarządzać będzie prezydent Gdyni – z inicjatywy własnej, Rady Miasta lub uprawnionego podmiotu. Z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji może się zwrócić do prezydenta Rada Dzielnicy, Młodzieżowa Rada Miasta, Gdyńska Rada Działalności Pożytku Publicznego, co najmniej 10 organizacji pozarządowych oraz grupa co najmniej 250 mieszkańców Gdyni. Dla porównania – by mieszkaniec mógł zgłosić projekt uchwały, musi zebrać 500 podpisów.

Uchwała Rady Miasta poszerza też katalog narzędzi, które będą mogły być wykorzystywane podczas konsultacji. Są wśród nich, obok tradycyjnych otwartych spotkań z mieszkańcami, techniki warsztatowe, wysłuchanie publiczne, badanie panelowe, ankiety (w tym elektroniczne) oraz głosowanie.

O tym, że konsultacje zostaną przeprowadzone, prezydent Gdyni poinformuje co najmniej 14 dni przed ich rozpoczęciem, a wynik poda do publicznej wiadomości w ciągu miesiąca od ich zakończenia.

- Władze miasta chcą coraz szerzej włączać mieszkańców w procesy decydowania o rozwoju miasta. Jednym ze sposobów są właśnie bezpośrednie konsultacje z mieszkańcami – podkreśla Aleksandra Markowska, dyrektor Laboratorium Innowacji Społecznych. – Dlatego ważne jest umożliwienie stosowania różnych form konsultacji, dostosowanych do oczekiwań mieszkańców oraz wykorzystujących innowacyjne rozwiązania.

  • ikonaOpublikowano: 02.02.2017 00:00
  • ikona

    Autor: Sebastian Drausal, Gdyńskie Centrum Kontaktu (s.drausal@gdynia.pl)

ikona

Najnowsze