Co nowego

Kładka nad torami i Drogą Gdyńską w Redłowie już otwarta

13 listopada 2009 pierwsi gdynianie przeszli po kładce nad torami PKP/SKM w Gdyni Redłowie. Wcześniej przy wejściu na kładkę, przy Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym, odbyła się uroczystość przekazania nowej inwestycji do użytku.

Kładka dla pieszych i rowerzystów ma prawie 140 m długości, 6 m szerokości i waży ponad 350 ton. Aby zamontować konstrukcje nad torami kolejowymi i drogą użyto specjalnego dźwigu Liebherr o nośności 550 ton. N

Kładka znajduje się nad torami oraz Drogą Gdyńską i łączy obie części miasta na wysokości Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego a konkretnie aleję Zwycięstwa z ulicą Łużycką. Dzięki temu nowa inwestycja znacznie skróci i ułatwi dotarcie do coraz liczniejszych i popularnych obiektów znajdujących się za torami kolejowymi: stadionów: piłkarskiego i rugby, Hali Sportowo-Widowiskowej GDYNIA, centrów handlowych a także firm.

Dotychczas do obiektów zlokalizowanych za torami i Drogą Gdyńską należało wędrować przez Wzgórze św. Maksymiliana i Węzeł Franciszki Cegielskiej bądź w Redłowie ul. Stryjską, a następnie Olimpijską. Teraz droga pieszych będzie znacznie krótsza (około 1,5 km).

Inwestycję realizowano od 9 stycznia do 30 września 2009 roku. Prace wykonała firma Gotowski Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe z Bydgoszczy. Kładka kosztowała ponad 14 mln zł, a pieniądze w całości pochodzą z budżetu miasta.

A oto bardzo techniczny opis kładki przygotowany przez Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni. Zakres robót obejmował:
- wykonanie kładki dla pieszych o długości 139,5m szerokości 6,0m, pięcioprzęsłowej, o konstrukcji nośnej z dwóch stalowych kratowych dźwigarów z pomostem wykonstruowanym jako płyta orotropowa z blachy usztywnionej żebrami podłużnymi i poprzecznicami, podpory posadowione na palach 800, zadaszonej z pokryciem z łukowej blachy trapezowej;
- wykonanie od strony Drogi Gdyńskiej pochylni o długości 47,4m i szerokości 4,1m, płyta pochylni żelbetowa zakrzywiona w planie, podpory posadowione na palach 400, wraz z rozbiórką i odtworzeniem kolidującego z podporą kładki muru oporowego;
- wykonanie na kładce i pochylni nawierzchni z żywic epoksydowo-poliuretanowych;
- wykonanie nawierzchni pochylni na gruncie, chodnika, ścieżki rowerowej na kładce i dojściu od strony Al. Zwycięstwa;
- murku oporowego na dojściu od strony Al. Zwycięstwa;
- wykonanie odwodnienia i oświetlenia kładki, pochylni, chodnika i ścieżki rowerowej;
- przebudowę kolidujących sieci: wodociągowej, sanitarnej, teletechnicznej i energetycznej
- przebudowę sieci trakcyjnej w torach nr 1 i 2 linii kolejowej nr 202, i w torach 501 i 502 linii kolejowej nr 250.

Z ciekawostek należy dodać, że:
- montaż konstrukcji nad torami kolejowymi i drogą przeprowadzony został dźwigiem Liebherr LG 1550 o nośności 550 ton. Użyty sprzęt pozwolił na bezpieczny montaż segmentu nadtorowego o ciężarze ponad 90 ton na odległości niemal 50m od osi obrotu dźwigu. Cała konstrukcja waży ponad 350 ton i podzielona została na pięć głównych segmentów montażowych, z czego trzy umieszczono na podporach jednym dźwigiem w tym samym ustawieniu w ciągu 16 godzin;
- konstrukcja stalowa kładki została wytworzona w Bydgoszczy, na budowie została scalona i zmontowana na podporach. W celu przewiezienia prawie 40-metrowej długości elementów skorzystano z usług specjalistycznej firmy, która dostarczała segmenty montażowe na budowę w trakcie godzin nocnych.


Kładka - pierwsi użytkownicy
Kładka - przecięcie wstęgiKładka - otwarcie
Kładka także dla niepełnosprawnych 2Kładka także dla niepełnosprawnych




fot. Joanna Grajter
Kładka - dla dużych i małych
Kładka - widok z kładki



ikona

Najnowsze