13 listopada 2009 pierwsi gdynianie przeszli po kładce nad torami PKP/SKM w Gdyni Redłowie. Wcześniej przy wejściu na kładkę, przy Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym, odbyła się uroczystość przekazania nowej inwestycji do użytku.Kładka dla pieszych i rowerzystów ma prawie 140 m długości, 6 m szerokości i waży ponad 350 ton. Aby zamontować konstrukcje nad torami kolejowymi i drogą użyto specjalnego dźwigu Liebherr o nośności 550 ton. NKładka znajduje się nad torami oraz Drogą Gdyńską i łączy obie części miasta na wysokości Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego a konkretnie aleję Zwycięstwa z ulicą Łużycką. Dzięki temu nowa inwestycja znacznie skróci i ułatwi dotarcie do coraz liczniejszych i popularnych obiektów znajdujących się za torami kolejowymi: stadionów: piłkarskiego i rugby, Hali Sportowo-Widowiskowej GDYNIA, centrów handlowych a także firm. Dotychczas do obiektów zlokalizowanych za torami i Drogą Gdyńską należało wędrować przez Wzgórze św. Maksymiliana i Węzeł Franciszki Cegielskiej bądź w Redłowie ul. Stryjską, a następnie Olimpijską. Teraz droga pieszych będzie znacznie krótsza (około 1,5 km). Inwestycję realizowano od 9 stycznia do 30 września 2009 roku. Prace wykonała firma Gotowski Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe z Bydgoszczy. Kładka kosztowała ponad 14 mln zł, a pieniądze w całości pochodzą z budżetu miasta. A oto bardzo techniczny opis kładki przygotowany przez Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni. Zakres robót obejmował:- wykonanie kładki dla pieszych o długości 139,5m szerokości 6,0m, pięcioprzęsłowej, o konstrukcji nośnej z dwóch stalowych kratowych dźwigarów z pomostem wykonstruowanym jako płyta orotropowa z blachy usztywnionej żebrami podłużnymi i poprzecznicami, podpory posadowione na palach 800, zadaszonej z pokryciem z łukowej blachy trapezowej;- wykonanie od strony Drogi Gdyńskiej pochylni o długości 47,4m i szerokości 4,1m, płyta pochylni żelbetowa zakrzywiona w planie, podpory posadowione na palach 400, wraz z rozbiórką i odtworzeniem kolidującego z podporą kładki muru oporowego;- wykonanie na kładce i pochylni nawierzchni z żywic epoksydowo-poliuretanowych;- wykonanie nawierzchni pochylni na gruncie, chodnika, ścieżki rowerowej na kładce i dojściu od strony Al. Zwycięstwa;- murku oporowego na dojściu od strony Al. Zwycięstwa;- wykonanie odwodnienia i oświetlenia kładki, pochylni, chodnika i ścieżki rowerowej;- przebudowę kolidujących sieci: wodociągowej, sanitarnej, teletechnicznej i energetycznej- przebudowę sieci trakcyjnej w torach nr 1 i 2 linii kolejowej nr 202, i w torach 501 i 502 linii kolejowej nr 250.Z ciekawostek należy dodać, że:- montaż konstrukcji nad torami kolejowymi i drogą przeprowadzony został dźwigiem Liebherr LG 1550 o nośności 550 ton. Użyty sprzęt pozwolił na bezpieczny montaż segmentu nadtorowego o ciężarze ponad 90 ton na odległości niemal 50m od osi obrotu dźwigu. Cała konstrukcja waży ponad 350 ton i podzielona została na pięć głównych segmentów montażowych, z czego trzy umieszczono na podporach jednym dźwigiem w tym samym ustawieniu w ciągu 16 godzin;- konstrukcja stalowa kładki została wytworzona w Bydgoszczy, na budowie została scalona i zmontowana na podporach. W celu przewiezienia prawie 40-metrowej długości elementów skorzystano z usług specjalistycznej firmy, która dostarczała segmenty montażowe na budowę w trakcie godzin nocnych. fot. Joanna Grajter Opublikowano: 13.11.2009 00:00 Autor: Dorota Nelke (11@gdynia.pl)