Kładka dla pieszych przez ul. Chwarznieńską, na wysokości Spółdzielni Mieszkaniowej Osób Niepełnosprawnych, zamiast dotychczasowego przejścia - tzw. zebry i sygnalizacji świetlnej - była elementem modernizacji tej ulicy, łączącej centrum Gdyni z obwodnicą trójmiejską i nowymi dzielnicami Chwarzno-Wiczlino. Budowa kładki, to warunek bezpiecznego i bezkolizyjnego poruszania, zarówno przez pieszych jak i zmotoryzowanych w tym rejonie. Sukcesywna intensyfikacja ruchu samochodowego w zachodnich dzielnicach Gdyni już od dłuższego czasu stanowiła duże zagrożenie dla pieszych, często osób starszych i niepełnosprawnych, mieszkańców spółdzielni Senior i gdynian, korzystających z tutejszego Zakładu Rehabilitacji.Warto wiedzieć, że pod koniec 2014 roku na tym odcinku ul. Chwarznieńskiej poruszało się:- 1900 pojazdów w godzinie szczytu porannego (godz.7.00-8.00)- 2100 pojazdów w godzinie szczytu popołudniowego (godz.15.00-16.00)- 24 800 pojazdów w ciągu doby.Należy zdawać sobie sprawę z tego, że ruch ten wzrośnie ponieważ przewidywana liczba mieszkańców w obrębie Chwarzna i Wiczlina wzrośnie docelowo 3- krotnie (obecnie to ok. 7500 mieszkańców).Zarówno konieczność eliminacji tradycyjnego przejścia dla pieszych na rzecz kładki, jak i jej lokalizacja były konsultowane ze spółdzielcami wielokrotnie, zyskując za każdym razem ich akceptację.I tak, lokalizacja kładki została zaakceptowana przez przedstawicieli Spółdzielni Mieszkaniowej Osób Niepełnosprawnych na spotkaniu w dniu w dniu 26.06.2006. r. dotyczącym projektowanej modernizacji ulicy. Spółdzielcy reprezentowani przez Leszka Panasiuka Prezesa Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej Osób Niepełnosprawnych im. dr Jadwigi Titz-Kosko potwierdzili akceptację kładki w piśmie z dnia 3 lipca 2008r., a także w piśmie z dnia 10.01.2011r. podpisanym przez kolejnego Prezesa Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej Senior - Wacława Kuzora. Inwestor, czyli Miasto uwzględnił i zrealizował w wyniku konsultacji uwagi spółdzielców, dotyczące rozwiązań szczegółowych. Zrezygnowano na przykład, na życzenie spółdzielców, z poprowadzenia kładki , na wprost wyjścia z budynku, na wysokości istniejącego wówczas przejścia dla pieszych, gdyż takie rozwiązanie nie uzyskało akceptacji Spółdzielni.Co do oceny dostępności kładki dla osób niepełnosprawnych, to spełnia ona wymogi prawne. Można jedynie poprawić jej funkcjonalność, poprzez dodatkowe oznaczenia dla osób słabowidzących, co nastąpi w najbliższych tygodniach, oraz monitorowanie sprawności windy poprzez zainstalowanie dodatkowych kamer. Winda jest wyposażona w instalację alarmową, umożliwiającą bardzo szybką reakcję firmy usługowej w przypadku awarii. Cała konstrukcja jest pod baczną kontrolą Zarządu Dróg i Zieleni. Opublikowano: 20.02.2015 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)