Co nowego

Kamień węgielny pod budowę Zajezdni i Trakcji Trolejbusowej

W czwartek 27 października przy ul. Zakręt do Oksywia odbyła się uroczystość poświęcenia i wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Zajezdni i Trakcji Trolejbusowej.

Inwestycje te są realizowane w ramach projektu 'Rozwój proekologicznego transportu publicznego w Gdyni' współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej i Miasta Gdyni. Wśród zaproszonych gości byli m.in. Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego i Wojewódzkiego, przedstawiciele ZKM Gdynia, PKA i PKM oraz projektantów i wykonawców projektu. Uroczystego poświęcenia kamienia węgielnego dokonał proboszcz parafii Św. Józefa ks. Sławomir Decowski.

Jest to okazja, aby szerzej opisać planowane zmiany w układzie linii trolejbusowych, które nastąpią w wyniku realizacji projektu 'Rozwoju proekologicznego transportu publicznego w Gdyni' i nakreślić przybliżony termin ich wdrożenia w życie.

Pierwsze zmiany w trasach linii mogą nastąpić już w grudniu br. Przetarg na realizację III etapu przebudowy ul. Świętojańskiej (odcinek od ul. 10 Lutego do ul. Jana z Kolna) odbędzie się 16 listopada. Jeżeli w rezultacie tego przetargu zostanie wyłoniony wykonawca robót, to prace w obrębie chodników rozpoczną się na przełomie listopada i grudnia, a w połowie grudnia (prawdopodobnie 19 grudnia) z remontowanego odcinka ul. Świętojańskiej wycofane zostaną trolejbusy. Dla linii 21, 22 i 30 przygotowano objazd remontowanego odcinka ulicami 10 Lutego i Dworcową. Linie 20, 25 i 28 skierowane zostaną natomiast ul. Świętojańską (odcinkiem już przebudowanym) do pętli Węzeł Franciszki Cegielskiej.

Do połowy grudnia ukończony ma być także nowy odcinek sieci trolejbusowej od pętli przy Tesco do pętli przy ul. Miętowej na Dąbrowie. Pojadą do niej trolejbusy linii 24 ze Stoczni 'Gdynia', wyodrębnionej z linii 23 (będzie to co drugi trolejbus z dzisiejszego rozkładu jazdy linii 23 w godzinach 6-19 w dni powszednie oraz 9-15 w soboty i każdy w pozostałych godzinach oraz w niedziele i święta). Oznacza to, że np. w porannym szczycie przewozowym w dni powszednie, trolejbusy linii 24 kursować będą co 12 minut, a w godzinach 8-19 co 15 minut. Linia 24 w całości przeznaczona będzie do obsługi taborem niskopodłogowym.

Wprowadzenie trolejbusów na ul. Miętową pozwoli wreszcie na realizację postulatów mieszkańców Wiczlina, dotyczących wycofania 'ich' linii z zajazdów na ul. Miętową. Jednocześnie ograniczeniu do 30 min ulegnie częstotliwość kursowania autobusów linii 180 w szczytach przewozowych w dni powszednie, ale mimo to sumaryczna liczba kursów autobusów i trolejbusów na ul. Miętowej ulegnie znacznemu zwiększeniu.

Mamy nadzieję, że obie zmiany w układzie linii, czyli czasowe wycofanie trolejbusów z ul. Świętojańskiej w rejonie pl. Kaszubskiego oraz oddanie odcinka sieci do ul. Miętowej, nastąpią w tym samym czasie, tj. 19 grudnia 2005 r.

Kolejne zmiany w komunikacji trolejbusowej czekają gdynian w czerwcu 2006 r., w związku z zakończeniem przebudowy ul. Świętojańskiej. Likwidacji ulegnie pętla trolejbusowa przy pl. Kaszubskim, a zawracające na niej dziś trolejbusy linii 20, 25 i 28 skierowane zostaną na pętlę uliczną: Jana z Kolna - 3 Maja - Wójta Radtkego. Nowe przystanki - końcowy i początkowy - dla tych linii, zostaną wybudowane w pobliżu Hali Targowej, u zbiegu ulic 3 Maja i Wójta Radtkego. Linie 22, 23, 24 i 30 powrócą na swoje trasy, a linia 21 pozostanie na trasie z okresu przebudowy - tj. na ulicach Dworcowej i 10 Lutego. Pojawi się także nowa linia trolejbusowa 29, funkcjonująca w godzinach otwarcia sklepów na ul. Świętojańskiej, która połączy Dworzec Główny PKP z Węzłem Franciszki Cegielskiej, ulicami Dworcową, 10 Lutego i Świętojańską.

Największa reorganizacja sieci komunikacyjnej nastąpi jednak dopiero w sierpniu 2006 r., w związku z oddaniem do użytku nowego odcinka trakcji do Kaczych Bukach. Na nowowybudowaną pętlę autobusowo-trolejbusową skierowane zostaną kończące już dziś bieg w Kaczych Bukach linie K, R, 121, 410, i 430 oraz dodatkowo linie trolejbusowe 23 i 27 i autobusowa 181. Na linii 23 zwiększy się wtedy liczba kursów, a jednocześnie wybrane, wieczorne i weekendowe kursy linii 23 i 24 wycofane będą ze Stoczni 'Gdynia' i skrócone zostaną do Dworca Głównego PKP. Likwidacji ulegnie linia autobusowa 121, którą zastąpi nowa linia trolejbusowa 31 na tej samej trasie. Na pętlę Karwiny Tuwima, do której z oczywistych względów nie dojadą trolejbusy, wprowadzone zostaną zajazdy linii 180, obejmujące wszystkie kursy pojazdów tej linii w obu kierunkach. W przypadku przyznania dodatkowych środków na komunikację trolejbusową z budżetu miasta Sopotu, linia 31 zostanie przedłużona do pętli linii 21 przy ul. Reja w Sopocie. Linie 23, 24 i 31 zostały przewidziane w całości do obsługi taborem niskopodłogowym.

Przed gdyńską komunikacją trolejbusową otwierają się bardzo ciekawe perspektywy rozwoju. Patrząc zza okien budynku ZKM jak wre praca na budowie, cieszymy się, że to nie tylko ambitne plany, ale i dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość…

  • ikonaOpublikowano: 27.10.2005 00:00
  • ikona

    Autor: dnelke

ikona

Najnowsze