Co nowego

Gdynia z dofinansowaniem na bezemisyjny tabor

Gdynia z dofinansowaniem na bezemisyjny tabor // fot.facebook.com/zkmgdynia

Gdynia z dofinansowaniem na bezemisyjny tabor // fot.facebook.com/zkmgdynia

Do Gdyni trafią nowoczesne, ekologiczne pojazdy z napędem elektrycznym. Miasto podpisało umowę o dofinansowanie projektu z programu „GEPARD”. Dzięki temu będzie mogło zakupić bezemisyjne pojazdy i przeszkolić kierowców. Cały projekt opiewa na ponad 15,5 miliona złotych, natomiast dofinansowanie wyniesie ponad 5 milionów złotych.

Gdynia podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o dofinansowanie projektu pn.: „Obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym”. W ramach projektu w naszym mieście pojawić się ma łącznie 6 nowych pojazdów z napędem elektrycznym. Dzięki wykorzystaniu „systemu ładowania w ruchu” będą one w stanie poruszać się tak samo wydajnie, jak autobusy z konwencjonalnym napędem. Zostaną wyposażone w baterie typu LTO o obniżonej pojemności.
 
– Od lat pracujemy nad unowocześnianiem gdyńskiego transportu publicznego. W trosce o naszych mieszkańców, ich komfort i z myślą o korzyściach dla środowiska. Nowoczesne, bezemisyjne pojazdy z napędem elektrycznym, to kolejny krok na drodze zrównoważonego rozwoju naszego miasta – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
 
Nowe elektryczne pojazdy będą ponadto poruszać się w obrębie sieci trolejbusowej, dzięki której bateria będzie ładować się za pomocą zainstalowanych na autobusach pantografów – w dużym uproszczeniu odbieraków prądu. Skumulowana w ten sposób energia umożliwi obsługę odcinków linii komunikacyjnych bez wykorzystania sieci trakcyjnej. W każdym z sześciu pojazdów znajdzie się też system rekuperacji energii – rozwiązanie pozwalające na odzyskiwanie energii z hamowania pojazdu, którą można wykorzystać do zasilania układu napędowego. W ramach projektu Gdynia przeszkoli także kierowców.

Technologiczne zalety nowoczesnego taboru, który trafi do Gdyni pozwolą na planowanie rozwoju komunikacji bez potrzeby inwestowania w sieć ładującą poza obrębem sieci trolejbusowej. Lista zalet jest dużo dłuższa, uda się także uniknąć niskiej emisji dwutlenku węgla, ograniczyć pylenie i emisję tlenków azotu oraz benzopirenu.
 
Cały gdyński projekt kosztować będzie dokładnie 15 510 300 złotych. Jak mówi regulamin programu GEPARD, maksymalne dofinansowanie może sięgać 40% wydatków kwalifikowanych (w naszym przypadku jest to kwota netto – 12 610 000 złotych), dlatego Gdynia ze środków zewnętrznych otrzyma dokładnie 5 044 000 złotych. Zakończenie realizacji projektu jest planowane na koniec 2019 roku.

Projekt współfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach Programu priorytetowego „System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme). Część 2) GEPARD - Bezemisyjny transport publiczny”.

  • ikonaOpublikowano: 04.06.2018 12:00
  • ikona

    Autor: Marta Jaszczerska-Zawadzka (m.jaszczerska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 04.06.2018 12:44
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Najnowsze