Co nowego

Gdynia Sailing Days po raz szósty

W dniach od 25 do 30 lipca 2005r. już po raz szósty odbędzie się Gdynia Sailing Days - festiwal żeglarstwa regatowego. Gdynia Sailing Days to obok niemieckich regat Kieler Woche - najważniejsze święto żeglarstwa regatowego na Bałtyku. Głównym wydarzeniem imprezy są regaty Pucharu Świata w klasach olimpijskich.

Na starcie w Gdyni stanie wielu zawodników z Europy Zachodniej m.in. ze Szwecji, Danii, Austrii, Niemiec. Silnej reprezentacji można się spodziewać z Białorusi, Litwy, Rosji, Czech, Węgier i Ukrainy. Zawodnicy będą rywalizować w następujących klasach Laser, Laser Radial,
Finn, 470, Women and Men, 49er, Tornado, Europa, 730, Jachty Kabinowe, które startować będą w Pucharze Polski. Jak co roku zacięte boje toczyć będą modelarze. Tym razem będą walczyć o Puchar Europy Jachtów Sterowanych Radiem w klasie Marblehead.

Uroczyste otwarcie regat odbędzie się we wtorek 26 lipca o godzinie 19.30 w namiocie Club Coolture al. Zjednoczenia 9 (na terenie b. wesołego miasteczka , obok klubu Pokład). Tam również odbędzie się zakończenie Gdynia Sailing Days - w sobotę 30 lipca o godzinie 18.00.


PROGRAM REGAT

25 lipiec 2005 - poniedziałek
09.00 - 20.00 zgłoszenia zawodników do regat Gdynia Sailing Days (GSD)

26 lipiec 2005 - wtorek
08.30 - odprawa z kierownikami ekip
09.00 - odprawa meteorologiczna
11.00 - start do regat GSD na akwenach regatowych: (przewiduje się rozegranie 3 wyścigów w każdej klasie)
ok. godz. 16 -17 powrót zawodników do Mariny
19.30 - Uroczyste Otwarcie Regat - Namiot Organizatora
20.00 Koncert Otwarcia - Namiot Organizatora

27 lipiec 2005 - środa
08.30 - odprawa z kierownikami ekip
09.00 - odprawa meteorologiczna
11.00 - start do regat dla wszystkich klas biorących udział w GSD na akwenach regatowych: (przewiduje się_ rozegranie 3 wyścigów w każdej klasie)
ok. godz. 16 -17 powrót zawodników do Mariny
19.00 - zgłoszenia do regat jachtów sterowanych radiem.
20.00 Dyskoteka --Namiot Organizatora

28 lipiec 2005 - czwartek
08.30 - odprawa z kierownikami ekip
09.00 - odprawa meteorologiczna
10.30 - Otwarcie Regat Jachtów Sterowanych Radiem - Bulwar, Hotel Nadmorski
11.00 - start do regat w klasie Marblehead
11.00 - start do regat dla wszystkich klas biorących udział w GSD na akwenach regatowych: (przewiduje się_ rozegranie 3 wyścigów w każdej klasie)
ok. godz. 16 -17 powrót zawodników do Mariny
20.00 Koncert - muzyka na _żywo - Namiot Organizatora

29 lipiec 2005 - piątek
08.30 - odprawa z kierownikami ekip
09.00 - odprawa meteorologiczna
10.00 - start do regat w klasie Marblehead
11.00 - start do regat dla wszystkich klas biorących udział w GSD na akwenach regatowych: (przewiduje się_ rozegranie 3 wyścigów w każdej klasie)
ok. godz. 16 -17 powrót zawodników do Mariny
20.00 - Bankiet dla VIPów i zawodników i koncert - Namiot Organizatora
21.30 - Podziękowania dla sponsorów Uroczysty koktajl dla Gości i Sponsorów

30 lipiec 2005 - sobota
08.30 - odprawa z kierownikami ekip
09.00 - odprawa meteorologiczna
10.00 - start do regat w klasie Marblehead
11.00 - start do regat dla wszystkich klas biorących udział w GSD na akwenach regatowych
ok. godz. 14 -15 powrót zawodników do Mariny.
17.00 Konferencja prasowa - Biuro prasowe
17.30 Uroczystość Zakończenia Mistrzostw Polski oraz Regat Jachtów Sterowanych Radiem - Namiot Organizatora, Skwer Kościuszki
18.00 Uroczyste Zakończenie regat Gdynia Sailing Days - rozdanie nagród - Namiot Organizatora, Skwer Kościuszki


Historia imprezy
Gdynia Sailing Days to pierwsze w historii Polski regaty organizowane we wszystkich klasach olimpijskich. To także obok niemieckiego Kieler Woche najważniejsze święto żeglarstwa regatowego na Morzu Bałtyckim.

Organizatorem i pomysłodawcą imprezy jest Stowarzyszenie Żeglarstwa Regatowego. Celem Stowarzyszenia jest organizacja regat, które przyciągną. do Gdyni międzynarodową czołówkę żeglarską i staną się najważniejszym, masowym wydarzeniem jachtingowym w Polsce.

Pierwsze zawody w ramach Gdynia Sailing Days rozegrane zostały w 2000 roku. Od tego czasu odbyło się pięć edycji regat. Mimo tak krótkiej historii impreza zdobywa jednak coraz większe uznanie w kraju i zagranica. Międzynarodowa Federacja Żeglarska ISAF przyznała jej prawie najwyższy przelicznik regatowy tzw. grade 2 i wpisała na stale do rozgrywek Pucharu Świata.

KILKA WAŻNYCH FAKTÓW

  • 2000
    Pierwsza edycja odbyła się pod nazwa. Idea Gdynia Sailing Days. W regatach wzięło udział 322 zawodników z 15 krajów Europy. Był to ostatni test przed Igrzyskami Olimpijskim w Sydney. W klasie kobiecej Mistral regaty zwyciężyła Niemka Amelie Lux, kt6ra w Australii sięgnęła po srebmy medal.
    Wyścigi zostały rozegrane na trzech akwenach w siedmiu klasach olimpijskich: 470, 49er Europa, Finn, Laser, Mistral, Tornado. W zawodach uczestniczy także polska klasa 730. Regaty zdobyły tytuł ,,Najlepszej Imprezy Sportowej Roku' przyznawany przez Prezydenta Miasta Gdyni.
  • 2001
    Gdynia Sailing Days zadebiutowała jako Żeglarski Puchar Świata (ISAF Grade 2 Event). W regatach uczestniczyło 450 zawodników z 15 państw. Zawody odbyły się już na pięciu akwenach. Oprócz klas olimpijskich i 730 brały w nich udział jachty morskie. W ramach imprezy rozegrany został Puchar Europy Jachtów Sterowanych Radiem w klasie Marblehead. W czasie regat panowała wspaniała atmosfera. Polscy zawodnicy Paweł Kacprowski i Paweł Kuzmicki (49er) pomogli swoim najgroźniejszym rywalom, którym złamał się maszt. Pożyczyli Rodionowi Luce i Georgowi Leonczukowi z Ukrainy swój zapasowy sprzęt, by ci mogli ukończyć zawody.
    Po raz pierwszy relacje z regat można było oglądać na telebimie oraz w Internecie. Impreza otrzymuje od Polskiego Związku Żeglarskiego prestiżową nagrodę ',Rejs Roku'.
  • 2002
    Rośnie popularność regat. Do Gdyni przyjechało 422 zawodnik6w, mimo że w tym samym
    czasie w Atenach odbywały się regaty przedolimpijskie. Na starcie stanęła prawie cała polska
    kadra oraz wielu zawodnik6w za zagranicy m.in. Amelie Lux, dla której gdyńskie regaty były
    częścią cyklu przygotowań do greckiej olimpiady w 2004 roku.
    Rozegranych zostało 108 wyścigów na sześciu akwenach. Imprezę obsługiwało 80 dziennikarzy, a w zakończeniu regat i koncercie Kayah brało udział około 30 tys. osób. Ukazało się około 100 artykułów i ponad 3 godziny relacji telewizyjnych.
    W zawodach zadebiutowała młodzieżowa klasa SPLASH. Regaty po raz drugi zostały uznane
    przez Prezydenta Miasta Gdyni za ,,Najlepszą Imprezę Sportową Roku'.
  • 2003
    Organizator Gdynia Sailing Days organizuje ,,Polski Dzień' na SPA Regatta w Medemblik. Po raz pierwszy patronat medialny nad regatami obejmie EUROSPORT, który przygotował specjalny 20 minutowy reportaż na temat czwartej edycji regat. Film został wyemitowany w międzynarodowym programie Sailing World. W regatach wzięło udział 345 zawodnik6w i zawodniczek z 11 krajów. Rywalizowali w 13 klasach.
  • 2004
    Na starcie stanęło ponad 300 zawodnik6w: w pięciu klasach olimpijskich - 470 M i W, Europa, Finn, Laser i Tornado oraz klasach morskich IMS I, IMS II i narodowej 730. Rozegrano 60 wyścigów w 9 klasach. Niestety w przeciwieństwie do lat poprzednich do Gdyni nie dotarła sama czołówka żeglarzy klas olimpijskich - ci zawodnicy byli już na Igrzyskach w Atenach. Mimo to zawodnicy obecni na Gdynia Sailing Days rywalizowali ostro i nie mniej widowiskowo niż w latach poprzednich. Przyjechało wielu bardzo dobrych zawodnik6w, kt6rzy ścigali się wcale nie gorzej niż w poprzednich latach.


    Klasy, w jakich rozgrywane są regaty:
  • 470 - dwuosobowa łódź mieczowa
    Konstruktor - Andre Comu (1963 r.)
    Jako dwuosobowa męska klasa olimpijska od 1976 roku (IO Montreal).
    Jako dwuosobowa żeńska klasa olimpijska od 1988 roku (IO Seul).
    Dane techniczne:
    długość: 4.7 m
    szerokość: 1.68 m
    masa: 120 kg
    powierzchnia ożaglowania: 12.7 m2 + spinaker 13 m2
  • 49er-dwuosobowy skiff mieczowy
    Konstruktor - Julian Bethwaite
    Jako dwuosobowa klasa olimpijska od 2000 roku (IO Sydney).
    Dane techniczne:
    długość - 4.99 m
    szerokość - 2.9 m
    masa - 70 kg
    pow. ożaglowania - 21.2 m2 + spinaker asymetryczny 38m2
  • Europa -jednoosobowa łódź mieczowa
    Konstruktor - Alois Roland (1960 r.)
    Jako jednoosobowa żeńska klasa olimpijska od 1992 roku (IO Barcelona).
    Dane techniczne:
    długość - 3.35 m
    szerokość - 1.38 m
    masa - 63 kg
    pow. ożaglowania - 7.2 m2
  • Finn - jednoosobowa łódź mieczowa
    Konstruktor - Konstruktor - Richard Sarby ( 1949 r.)
    Jako jednoosobowa męska klasa olimpijska od 1952 r. (IO Helsinki)
    Dane techniczne:
    długość - 4.54 m
    szerokość - 1.25 m
    masa -144 kg
    pow. ożaglowania -10m2
  • Laser -jednoosobowa łódź mieczowa
    Konstruktor - Bruce Kirby (1970 r.)
    Jako jednoosobowa męska klasa olimpijska od 1996 roku (IO Atlanta).
    Dane techniczne:
    długość - 4.23 m
    szerokość - 1.37 m
    masa - 59 kg
    pow. ożaglowania - 6.76 m2
  • Tornado - dwuosobowy katamaran mieczowy
    Konstruktor - Rodney March, Terry Pearce, Reg White (1966 r.)
    Jako dwuosobowa klasa olimpijska od 1976 roku (IO Montreal).
    W 2000 roku (po IO w Sydney) jako klasa olimpijska zostało przyjęte Tornado Sport (dodatkowo trapez dla sternika + genaker).
    Dane techniczne:
    długość - 6.09 m
    szerokość - 3.20 m
    masa -169 kg
    pow. ożaglowania - 24 m2 + genaker 25 m2
  • 730
    Popularna, narodowa, regatowa łódź, spotykana na jeziorach i morzach
    Dane techniczne:
    długość - 7.3 m
    szerokość - 2.50 m
    masa - 800 kg
    pow. ożaglowania - żagle główne 30 m2 + żagle dodatkowe 40 m2
    • ikonaOpublikowano: 26.07.2005 00:00
    • ikona

      Autor: dnelke

    ikona

    Najnowsze