Z woli dziesiątek tysięcy widzów Telewizji Polskiej i internautów z kraju i ze świata GDYNIA została uznana za Miasto 25-lecia wolności Polski – symbol sukcesu przemian ekonomicznych, społecznych, kulturalnych, które dokonały się w naszym kraju i tej części Europy, a zapoczątkowane zostały przez pierwsze po wojnie, wolne wybory - 4 czerwca 1989 roku. Gdynia to dziś prawdziwie europejskie miasto, którego mieszkańcy wykazują w badaniach socjologicznych najwyższy poziom zadowolenia z miejsca, w którym żyją, a goście z kraju i zagranicy chwalą za urodę, nowoczesność, dostępność i jakość usług, wygodną komunikację publiczną, zadbaną zieleń, czystość, bogatą i atrakcyjną ofertę kulturalną. Nowe arterie drogowe, nowe dzielnice z dobrze zaprojektowanymi osiedlami, nowe szkoły, baseny pływackie, place zabaw, stadiony, muzea, teatry - poprawiły radykalnie krajobraz i jakość życia w naszym mieście. Ale przecież nie byłoby ich, gdyby nie najważniejsze zmiany, które nastąpiły w ludziach. W rozbudzeniu tego gdyńskiego, nowoczesnego patriotyzmu i energii społecznej gdynian wielki był udział Franciszki Cegielskiej, która w wyniku pierwszych, wolnych wyborów do odrodzonego po wojnie samorządu została prezydentem naszego Miasta. Porwała wszystkich entuzjazmem, optymizmem, determinacją i pasją - do ambitnych programów inwestycyjnych, społecznych , kulturalnych. Warto przypomnieć, że Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce już w 1990 r. odważną decyzją samorządu przejęła oświatę, uznając edukację za najważniejszą inwestycję w rozwój. I w rezultacie - od lat gdyńska oświata jest wzorem dla innych. Gdynia – też jako pierwsze miasto w kraju – kompletnie zreformowała komunikację publiczną – dziś uznawaną za najlepszą w Europie. To tylko dwa przykłady spośród licznych. W każdej nieomal dziedzinie przecieraliśmy jako gdynianie szlak innym – np. wprowadzając powszechnie ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, starszych, programy socjalne zapobiegające wykluczeniu społecznemu słabszych. Gdynianie 25 lat temu naprawdę wzięli sprawy w swoje ręce. Stali się odpowiedzialnymi współgospodarzami, partnerując w tym dziele samorządowi lokalnemu. Pomaga w tym klimat społeczny Gdyni – poczucie wspólnoty, przyjazna atmosfera, optymizm.Powstały setki organizacji pozarządowych, które podjęły się realizacji ważnych i niejednokrotnie bardzo trudnych zadań, z czym sobie znakomicie radzą. Trudno sobie dziś wyobrazić Gdynię bez aktywności tych organizacji, w których pracują i bardzo młodzi ludzie i seniorzy. Ich aktywność to nowoczesny wyraz patriotyzmu. Gdynia po 25 latach przemian jest znacznie bardziej przyjaznym, wygodnym, nowoczesnym, po prostu - lepszym do życia miastem. Nie jest już kojarzona wyłącznie z ciężkim przemysłem, uzależnionym od koniunktury w światowej i krajowej ekonomii, zwłaszcza gospodarce morskiej. Jest dziś miastem, w którym rozwijają się innowacyjne małe i średnie firmy nowoczesnych branż takich jak biotechnologia, it, wzornictwo. Ale i firmy związane z morzem radzą sobie znacznie lepiej niż 10 czy 20 lat temu. Stopa bezrobocia w Gdyni należy do najniższych w Polsce. Gdynia w ciągu 25 lat wolności stała się silnym ośrodkiem wysokiej kultury – zarówno dzięki inwestycjom, jak i projektom artystycznym lokalnego środowiska oraz twórców , którzy do nas przybywają, by zaprezentować swoje dzieła.Gdynia jeszcze przed akcesją Polski do Unii aspirowała i osiągała standardy europejskie w wielu dziedzinach. Była za swoje inicjatywy i osiągnięcia nagradzana najwyższymi, europejskimi trofeami. W ostatnich 10 latach – kwoty unijnych dotacji na gdyńskie projekty przekroczyły 1 200 mln zł . Wykorzystaliśmy wszelkie możliwości ich pozyskania, przy ograniczeniach które ze względów formalnych wykluczały nas z konkurencji. Gdynianie mają prawo do dumy z tego powodu, bo przeobrażenia Gdyni, to wspólne dzieło jej obywateli.Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek25 lat w kadrze Z lewej zdjęcie z lat 70', przedstawiające garaże w Redłowie, gdzie znajdowała się zajezdnia komunikacji miejskiej. W jej miejsce powstał Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia. Otwarty w I etapie 2001 roku i sześciokrotnie rozbudowany w 2013 wraz z Centrum Nauki Experyment. Budowa Estakady Kwiatkowskiego rozpoczęła się w 1974 roku, w latach 80' prace zostały wstrzymane. Drugi etap rozpoczął dopiero samorząd w 1995 roku. 13 listopada 1998 r., oddano do użytku trasę łączącą ul. Morską z ul. płk. Dąbka. W 2006 roku ruszyły prace na leśnym odcinku, które zamknęły inwestycję w 2008 roku. 5-kilometrowa, , czteropasmowa droga łączy północne dzielnice Gdyni i port z obwodnicą Trójmiasta. Wielkiej przemianie uległa okolica przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana (w 1989 r. Wzgórze Nowotki). W latach 1999 - 2008 przebudowano tu całkowicie rozwiązania drogowe: powstał węzeł Franciszki Cegielskiej, Droga Gdyńska-alternatywa al. Zwycięstwa oraz węzeł Wzg. Św. Maksymiliana. Muzeum Miasta Gdyni powstało w styczniu 1983 roku w Domku Abrahama. Nieco później otrzymało pawilon wystawowy przy ul. Waszyngtona. W listopadzie 2007 roku Muzeum przeniesiono do nowej siedziby przy ul. Zawiszy Czarnego Świętojańska - główna ulica Gdyni. Jej całkowita modernizacja rozpoczęła się jesienią 2001 roku a zakończyła latem 2006 roku. Właściciele kamienic włączyli się do odnowienia jej wizerunku korzystając z miejskich pieniędzy na renowację zabytków. Gdyńskie przemiany w liczbach (przykłady) Gdynia w ciągu 25 lat zmieniła się pod wieloma względami nie do poznania. Nie tylko wizerunkowo. Radykalnie poprawiła się jakość życia i są parametry, które tę jakość wyznaczają. Oto kilka przykładów: Wyszczególnienie 1990 2013Przeciętna długość życia mieszkańcówKobiety - 74,7 latMężczyźni - 66,2 lat Kobiety - 81,7 latMężczyźni - 74,9 lat Mieszkania 899 1 066 Liczba liceów ogólnokształcących 8 19 Liczba średnich szkół zawodowych 12 20 Liczba szkół policealnych 4 37 Liczba uczniów szkół policealnych 416 5 844 Studenci (studiujący na terenie Gdyni) 1 440 16 115 Organizacje pozarządowe ok. 10 708 Drogi utwardzone w km 247 393 Liczba ulic 765 937 Długość ścieżek rowerowych w km 0 47,4 Długość sieci gazowej w km 269 466 Długość sieci wodociągowej w km 294 471 Długość sieci kanalizacyjnej w km 251 417 Liczba samochodów osobowych 46 419 129 409 Procent autobusów i trolejbusów niskopodłogowych 0 100 Obiekty noclegowe turystyki 15 30 Miejsca w obiektach noclegowych 1 697 2 893 Korzystający z noclegów 65 484 113 120 Liczba podmiotów gospodarczych - 37 408 Przeładunki w gdyńskim porcie (w tys. ton) 9 987 15 058,5fot. Łukasz Głowala, Archiwum Muzeum Miasta Gdyni, Tomek Kamiński, Sylwia Szumielewicz - Tobiasz, Krzysztof Romański, H. Wasielke - Cieślak Opublikowano: 06.06.2014 00:00 Autor: Karolina _Szwaba (2014)