Co nowego

Gdynia - nasza duma

Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, fot. Łukasz GłowalaZ woli dziesiątek  tysięcy widzów Telewizji Polskiej i internautów z kraju i ze świata GDYNIA została uznana za Miasto 25-lecia wolności Polski – symbol sukcesu przemian ekonomicznych, społecznych, kulturalnych, które dokonały się w naszym kraju i tej części Europy,  a zapoczątkowane zostały przez  pierwsze po wojnie, wolne wybory  - 4 czerwca 1989 roku.

Gdynia to dziś prawdziwie europejskie miasto, którego mieszkańcy wykazują w badaniach socjologicznych najwyższy poziom zadowolenia z miejsca, w którym żyją, a goście z kraju i zagranicy chwalą za urodę, nowoczesność, dostępność i jakość usług, wygodną komunikację publiczną, zadbaną zieleń, czystość, bogatą i atrakcyjną ofertę kulturalną.

Nowe arterie drogowe, nowe dzielnice z dobrze zaprojektowanymi osiedlami, nowe szkoły, baseny pływackie, place zabaw,  stadiony, muzea, teatry -  poprawiły radykalnie krajobraz i jakość życia w naszym mieście. Ale przecież nie byłoby ich, gdyby nie najważniejsze zmiany, które nastąpiły w  ludziach. W rozbudzeniu tego gdyńskiego, nowoczesnego patriotyzmu i energii społecznej gdynian wielki był udział Franciszki Cegielskiej, która w wyniku pierwszych, wolnych wyborów do odrodzonego po wojnie samorządu została prezydentem naszego Miasta. Porwała wszystkich entuzjazmem, optymizmem, determinacją i pasją - do ambitnych programów  inwestycyjnych, społecznych , kulturalnych.

Warto przypomnieć, że Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce już w 1990 r. odważną decyzją samorządu przejęła oświatę, uznając edukację za najważniejszą inwestycję w rozwój. I w rezultacie - od lat gdyńska oświata jest wzorem dla innych. Gdynia – też jako pierwsze miasto w kraju – kompletnie  zreformowała komunikację publiczną – dziś uznawaną za najlepszą w Europie. To tylko dwa przykłady spośród licznych.

W każdej nieomal dziedzinie przecieraliśmy jako gdynianie szlak innym – np. wprowadzając powszechnie ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, starszych, programy socjalne zapobiegające wykluczeniu społecznemu słabszych.

Gdynianie 25 lat temu naprawdę wzięli sprawy w swoje ręce. Stali się odpowiedzialnymi współgospodarzami, partnerując w tym dziele samorządowi lokalnemu. Pomaga w tym klimat społeczny Gdyni – poczucie wspólnoty, przyjazna atmosfera, optymizm.

Powstały setki organizacji pozarządowych, które podjęły się realizacji  ważnych i niejednokrotnie bardzo trudnych zadań, z czym sobie znakomicie radzą. Trudno sobie dziś wyobrazić Gdynię bez aktywności tych organizacji, w których  pracują i bardzo młodzi ludzie i seniorzy. Ich aktywność to nowoczesny wyraz patriotyzmu.

Gdynia po 25 latach przemian jest  znacznie bardziej przyjaznym, wygodnym, nowoczesnym, po prostu - lepszym do życia miastem. Nie jest już  kojarzona wyłącznie z ciężkim przemysłem, uzależnionym od koniunktury w światowej i krajowej ekonomii, zwłaszcza gospodarce morskiej. Jest dziś miastem, w którym rozwijają się innowacyjne małe i średnie firmy nowoczesnych branż takich jak biotechnologia, it, wzornictwo. Ale i firmy związane z morzem radzą sobie znacznie lepiej niż 10 czy 20 lat temu. Stopa bezrobocia w Gdyni należy do najniższych w Polsce.

Gdynia w ciągu 25 lat wolności stała się silnym ośrodkiem wysokiej kultury – zarówno dzięki inwestycjom, jak i projektom artystycznym lokalnego środowiska oraz  twórców , którzy  do nas przybywają, by zaprezentować swoje dzieła.

Gdynia jeszcze przed akcesją Polski do Unii  aspirowała i osiągała standardy europejskie w wielu dziedzinach. Była za swoje inicjatywy i osiągnięcia nagradzana najwyższymi, europejskimi trofeami. W ostatnich 10 latach – kwoty unijnych dotacji na gdyńskie projekty przekroczyły 1 200 mln zł . Wykorzystaliśmy wszelkie możliwości ich pozyskania, przy ograniczeniach które ze względów formalnych wykluczały nas z konkurencji.

Gdynianie mają prawo do dumy z tego powodu, bo przeobrażenia Gdyni, to wspólne dzieło jej obywateli.

Prezydent Gdyni

Wojciech Szczurek


25 lat w kadrze


Garaże w Redłowie, fot. Archiwum Muzeum Miasta Gdyni Pomorski Park Naukowo - Technologiczny Gdynia, fot. Tomek Kamiński

Z lewej zdjęcie z lat 70', przedstawiające garaże w Redłowie, gdzie znajdowała się zajezdnia komunikacji miejskiej. W jej miejsce powstał Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia. Otwarty w I etapie 2001 roku i sześciokrotnie rozbudowany w 2013 wraz z Centrum Nauki Experyment.

Budowa Estakady Kwiatkowskiego, fot. Archiwum Muzeum Miasta Gdyni Trasa Kwiatkowskiego przed otwarciem - fot. Sylwia Szumielewicz

Budowa Estakady Kwiatkowskiego rozpoczęła się w 1974 roku, w latach 80' prace zostały wstrzymane. Drugi etap rozpoczął dopiero samorząd w 1995 roku. 13 listopada 1998 r., oddano do użytku trasę łączącą ul. Morską z ul. płk. Dąbka. W 2006 roku ruszyły prace na leśnym odcinku, które zamknęły inwestycję w 2008 roku. 5-kilometrowa, , czteropasmowa droga łączy północne dzielnice Gdyni i port z obwodnicą Trójmiasta.

Okolica przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana (w 1989r. Wzgórze Nowotki), fot. Archiwum Muzeum Miasta Gdyni Węzeł Maksymiliana, fot. Krzysztof Romański

Wielkiej przemianie uległa okolica przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana (w 1989 r. Wzgórze Nowotki). W latach 1999 - 2008 przebudowano tu całkowicie rozwiązania drogowe: powstał węzeł Franciszki Cegielskiej, Droga Gdyńska-alternatywa al. Zwycięstwa oraz węzeł Wzg. Św. Maksymiliana.

Muzeum Miasta Gdyni, fot. Archiwum Muzeum Miasta Gdyni Muzeum Miasta Gdyni, fot. H.Wasielke -Cieślak/archiwum Muzeum Miasta

Muzeum Miasta Gdyni powstało w styczniu 1983 roku w Domku Abrahama. Nieco później otrzymało pawilon wystawowy przy ul. Waszyngtona. W listopadzie 2007 roku Muzeum przeniesiono do nowej siedziby przy ul. Zawiszy Czarnego

Gdynia ulica Świętojańska, fot. Archiwum Miasta Gdyni Gdynia ulica Świętojańska, fot. Sylwia Szumielewicz - Tobiasz

Świętojańska - główna ulica Gdyni. Jej całkowita modernizacja rozpoczęła się jesienią 2001 roku a zakończyła latem 2006 roku. Właściciele kamienic włączyli się do odnowienia jej wizerunku korzystając z miejskich pieniędzy na renowację zabytków.


Gdyńskie przemiany w liczbach (przykłady)


Gdynia w ciągu 25 lat zmieniła się pod wieloma względami nie do poznania. Nie tylko wizerunkowo. Radykalnie poprawiła się jakość życia i są parametry, które tę jakość wyznaczają. Oto kilka przykładów:

 Wyszczególnienie 1990 2013
Przeciętna długość życia mieszkańcówKobiety - 74,7 lat
Mężczyźni - 66,2 lat
 Kobiety - 81,7 lat
Mężczyźni - 74,9 lat
 Mieszkania 899 1 066
 Liczba liceów ogólnokształcących 8 19
 Liczba średnich szkół zawodowych 12 20
 Liczba szkół policealnych 4 37
 Liczba uczniów szkół policealnych 416 5 844
 Studenci (studiujący na terenie Gdyni) 1 440 16 115
 Organizacje pozarządowe ok. 10 708
 Drogi utwardzone w km 247 393
 Liczba ulic 765 937
 Długość ścieżek rowerowych w km 0 47,4
 Długość sieci gazowej w km 269 466
 Długość sieci wodociągowej w km 294 471
 Długość sieci kanalizacyjnej w km 251 417
 Liczba samochodów osobowych 46 419 129 409
 Procent autobusów i trolejbusów niskopodłogowych 0 100
 Obiekty noclegowe turystyki 15 30
 Miejsca w obiektach noclegowych 1 697 2 893
 Korzystający z noclegów 65 484 113 120
 Liczba podmiotów gospodarczych - 37 408
 Przeładunki w gdyńskim porcie (w tys. ton) 9 987 15 058,5

fot. Łukasz Głowala, Archiwum Muzeum Miasta Gdyni, Tomek Kamiński, Sylwia Szumielewicz - Tobiasz, Krzysztof Romański, H. Wasielke - Cieślak

  • ikonaOpublikowano: 06.06.2014 00:00
  • ikona

    Autor: Karolina _Szwaba (2014)

ikona

Najnowsze