Co nowego

Gdynia Infobox pod patronatem Politechniki i Uniwersytetu

Wręczenie nagrody głównej w konkursie na aranżację i formułę działania przestrzeni dla dzieci w Gdynia Infobox, fot. Krzysztof RomańskiPowstający u zbiegu ulic Świętojańskiej i 10 Lutego Gdynia Infobox będzie miejscem atrakcyjnym dla całych rodzin. Najmłodsi spędzą miło czas nie tylko na otwartym, zielonym terenie Skweru Żeromskiego, ale również w głównej sali budynku. Tam znajdzie się edukacyjna przestrzeń dla dzieci, która „bawiąc - uczy". Patronat nad tą przestrzenią objęły trójmiejskie uczelnie - Politechnika Gdańska i Uniwersytet Gdański.
 
W ramach patronatu Politechnika Gdańska wspólnie z Gdynią zorganizowała konkurs, w którym zadaniem przyszłych architektów było opracowanie koncepcji aranżacji i formuły działania przestrzeni dla dzieci w Infoboxie. Mimo stosunkowo krótkiego - czterotygodniowego - czasu na przygotowanie, na konkurs wpłynęło aż 25 prac stworzonych przez studentów II, III i IV roku architektury PG. 

Laureatki w konkursie na aranżację i formułę działania przestrzeni dla dzieci w Gdynia Infobox, fot. Krzysztof Romański

Wszystkie prace spełniły wymogi formalne, a oceniał je sąd konkursowy w składzie:  
- dr inż. arch. Bartosz Macikowski (Wydział Architektury PG)
- dr inż. arch. Elżbieta Marczak (Katedra Architektury Morskiej i Przemysłowej PG),
- dr inż. arch. Piotr Marczak (Katedra Architektury Morskiej i Przemysłowej PG - sędzia referent bez  prawa do głosowania),
- Ewa Kosakowska (UM Gdyni),
- Joanna Pawlenko (Dyrektor Przedszkola Samorządowego nr 7 w Gdyni), 
- Krzysztof Romański (UM Gdyni).
 
Sędziowie brali głównie pod uwagę walory edukacyjne prac, ale też to, na ile proponowane rozwiązania mają szansę zainteresować najmłodszych użytkowników. Nie mniej ważnym aspektem przy ocenie było wykorzystanie akcentów gdyńskich w pracy. Oczywiście liczyła się też estetyka i ergonomia mebli, stanowisk do zabawy i innych zastosowanych materiałów.
 
Prace konkursowe w ogromnej większości prezentują wysoki poziom nie tylko pod względem koncepcyjnym, ale też graficznym. Jak zgrabnie ujął to w słowa jeden z konkursowych sędziów, po raz kolejny okazało się, że studencka fantazja nie zna granic.

Pierwsze miejsce w konkursie przypadło Monice Kunikowskiej, której praca wyróżniła się spójnością przekazu oraz zastosowaniem elementów charakterystycznych dla przestrzeni Gdyni (m.in. Błyskawicy oraz zarysu portowych nabrzeży). Zostały one umiejętnie użyte w celach dydaktycznych. Praca jest również niezwykle estetyczna i uporządkowana, mówi dr inż. arch. Piotr Marczak, sędzia referent. Co ciekawe, autorka zwycięskiej pracy jest gdańszczanką. Czy w związku z tym musiała się specjalnie przygotowywać przed przystąpieniem do projektowania? Gdynię znam bardzo dobrze, więc z wyborem charakterystycznych elementów związanych z miastem nie było problemu. Dla pewności jednak konsultowałam się ze znajomymi z Gdyni, śmieje się Monika Kunikowska. 
 
I miejsce w konkursie na aranżację i formułę działania przestrzeni dla dzieci w Gdynia Infoboxprojekt: Monika Kunikowska

Na drugim miejscu uplasowała się praca przygotowana wspólnie przez Martę Stefaniak i Barbarę Stefanowską. Jako jej główny atut sędziowie wskazują ciekawą koncepcję stanowisk dydaktycznych dla dzieci, która kładzie nacisk na elementy typowo gdyńskie. Stanowiska zapewniają dobrą zabawę i jednocześnie eksponują obszary Gdyni związane z architekturą, portem oraz kreacją przestrzeni.
 
II miejsce w konkursie na aranżację i formułę działania przestrzeni dla dzieci w Gdynia Infoboxprojekt: Marta Stefaniak i Barbara Stefanowska II miejsce w konkursie na aranżację i formułę działania przestrzeni dla dzieci w Gdynia Infoboxprojekt: Marta Stefaniak i Barbara Stefanowska

Trzecie miejsce również przypadło duetowi - Ewelinie Bartkowskieji Magdalenie Mehrwald Ich praca cechuje się interesującą i spójną koncepcją wykorzystania symboli gdyńskich: Sea Towers, trolejbusu, dźwigu portowego, czy łodzi rybackiej. Całość robi ogromne wrażenie pod względem estetycznym i projektowym.  
 
III miejsce w konkursie na aranżację i formułę działania przestrzeni dla dzieci w Gdynia Infoboxprojekt: Ewelina Bartkowska i Magdalena Mehrwald III miejsce w konkursie na aranżację i formułę działania przestrzeni dla dzieci w Gdynia Infoboxprojekt: Ewelina Bartkowska i Magdalena Mehrwald

Zwycięzcom wręczono atrakcyjne nagrody rzeczowe ufundowane przez firmę Dalmor
 
Jak zatem będzie wyglądała przestrzeń dla dzieci w gdyńskim Infoboxie?
 
Przestrzeń edukacyjna, którą dzieci odnajdą w Infoboxie, będzie różniła się od tego, co widzimy w pracach konkursowych. Żaden z przedstawionych projektów nie był na tyle spójny pod względem aranżacji przestrzeni, by zrealizować go w całości. Dlatego sąd konkursowy wytypował 6 prac o największym potencjale do dalszego opracowania. Po uwzględnieniu uwag wniesionych przez sędziów konkursowych, prace te będą brane pod uwagę pod kątem realizacji.
 
Do współpracy przy aranżacji przestrzeni dla dzieci włączył się również Uniwersytet Gdański. Doktoranci Instytutu Pedagoki są w trakcie opracowywania specjalnej gdyńskiej gry edukacyjnej, w którą najmłodsi będą mogli zagrać podczas wizyty w Obserwatorium Zmian.


fot. Krzysztof Romański

  • ikonaOpublikowano: 19.04.2013 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze