Co nowego

GALERIA BEZDOMNA




bezdomna_logo1

Galeria Bezdomna - Gdynia

Na początek piątego roku istnienia Galerii Bezdomnej, 1 lipca 2006 wszystkich fotografujących zaprasza Gdynia. 80 lat temu, 10 lutego 1926 roku nadano prawa miejskie położonej na północ od Gdańska małej kaszubskiej nadmorskiej wiosce Gdynia. Choć już wcześniej, od początku lat dwudziestych osada gwałtownie zaczęła zmieniać swoje oblicze, a początkiem tych zmian była decyzja o budowie linii kolejowej i portu wojennego oraz rybackiego; równocześnie powstała osada letniskowa. Przez całe dwudziestolecie międzywojenne rozbudowywano port, który w 1938 roku obsługiwał już 48% polskiego handlu zagranicznego. Gwałtownie rozwijało się miasto: jeszcze w 1921 roku Gdynia miała 1300 mieszkańców, po 17 latach żyło tam już ponad 120.000 ludzi. Choć osada rozwijała się początkowo bardzo żywiołowo i bez perspektywicznego planu, część najbiedniejszych mieszkańców żyła w osiedlach byle jak skleconych domków i baraków, to jednak w latach trzydziestych Gdynia nabrała już wielkomiejskiego sznytu. Budowa portu i miasta stała się symbolem II Rzeczpospolitej.
Mimo, że wybuch wojny przerwał plany budowy reprezentacyjnego śródmieścia z budynkami urzędów i bazyliką morską to i tak Gdynia pozostaje największym w kraju żywym muzeum nowoczesnej architektury polskiej lat międzywojennych, którego ikoną stał się budynek ZUS (po wojnie PLO) przy ul. 10 lutego.
To właśnie przy tym gmachu, w stojącym naprzeciw budynku dawnego Banku Polskiego (ostatnio mieszczącego Bank Millennium / Gdański) Gdynia otworzy swoje podwoje dla bezdomnych fotografii.

bezdomna1    bezdomna2



Miejsce Położony przy ulicy 10 Lutego, prowadzącej od dworca kolejowego prosto do reprezentacyjnego Skweru Kościuszki, budynek Banku zaprojektowany został w 1927 roku przez Stanisława Filasiewicza, a jego budowę ukończono dwa lata później. Klasycyzująca forma zewnętrzna banku nie zapowiada dobrze tego co można zobaczyć w środku: wspaniałych, dobrze zachowanych wnętrz zaprojektowanych w stylu art deco.

bezdomna3



Dotrzeć na miejsce jest bardzo łatwo: bank znajduje się w samym sercu miasta, na skrzyżowaniu ulic 10 Lutego i 3 Maja.

bezdomna4



Do dyspozycji mamy całą pierwszą kondygnację: główną salę operacyjną z boksami kasowymi, pomieszczenie skarbca z sejfami i pokoje biurowe.

Uwaga:
w głównej sali operacyjnej, ze względu na jej zabytkowy charakter, nie będzie można wieszać gwoździ ani mocować zdjęć tak, aby pozostały po nas jakiekolwiek zniszczenia. Ale bezdomnym galernikom to ograniczenie nie powinno sprawić kłopotu - można ciekawie wykorzystać boksy kasowe jak również porozwieszać sznurki między kolumnami i zwieszać zdjęcia z żyrandoli.

bezdomna5



A wnętrza wyglądają tak:

bezdomna7    bezdomna8

bezdomna10    bezdomna11

bezdomna6    bezdomna9

bezdomna12



Rozkład jazdy:
  • sobota 1 lipca 2006
    - wieszanie zdjęć od godziny 10
    - wernisaż o godz. 19

  • od niedzieli 2 do soboty 8 lipca galeria otwarta dla publiczności:
    -niedziela - piątek w godzinach 11 - 19, w sobotę w godz. 11 - 15.

    zdejmowanie prac w sobotę 8 lipca w godzinach od 15 do 17.

    Jak trafić:
    Miejsce wystawy jest łatwo znaleźć - idąc z dworca PKP/PKS Gdynia Główna Osobowa od głównego wejścia należy kierować się w prawo dochodząc do ul. 10 Lutego. Na skrzyżowaniu skręcić w lewo i iść dalej prosto w kierunku Skweru Kościuszki. Dochodząc do skrzyżowania z ul. 3 Maja zobaczycie już budynek d. Banku Gdańskiego.

    bezdomna_mapa1
    źródło: www.gdynia.info.pl/mapa/gdynia.htm



    samochodem:

    A. Jadąc obwodnicą trójmiejską (droga E28/S6) najlepiej skręcić w stronę Gdyni na węźle Wielki Kack w drogę nr 20. Jedziemy cały czas prosto ulicami Chwaszczyńską, Orłowską i Wielkopolską, po minięciu linii kolejowej skręcamy w lewo w al. Zwycięstwa i jedziemy prosto do al. Władysława IV. Dojeżdżamy do skrzyżowania z 10 Lutego (przed sobą widząc Pocztę Główną a po prawej Centrum Handlowe "Batory") i skręcamy w lewo. Druga przecznica to ul. 3 Maja.

    B. Ewentualnie można zjechać z obwodnicy na wężle Chwarzno kierując się na Witomino. Jedziemy ul. Chwarznieńską, w Witominie skręcamy w lewo w ul. Kielecką, którą jadąc dalej prosto dojeżdżamy do linni kolejowej, tam przed torami skręcamy w lewo w ul. Śląska, jadąc nią prosto dojeżdżamy do skrzyżowania z 10 Lutego, skręcamy w prawo, pod wiaduktem kolejowym i już za chwilę jesteśmy na miejscu.

    C. Jeśli ktoś chce przejechać przez Trójmiasto główną arterią łączącą trzy miasta (droga nr E75) jadąc od Gdańska cały czas kierujemy się na Gdynię. W Gdyni, na wysokości przystanku SKM Wzgórze Maksymiliana wjeżdżamy w ul. Władysława IV i dalej jak w punkcie A.

    bezdomna_mapa2
    źródło: www.trojmiasto.pl



    pociągiem:
    Trójmiasto posiada dobre połączenia zarówno kolejowe jak i autobusowe zw wszystkimi niemal większymi ośrodkami miejskimi w Polsce.
    Połączenia kolejowe znajdziecie na stronie pkp.pl.

    Połączenia autobusowe możecie wyszukać na stronach:
    PKS Gdynia
    PKS Gdańsk

    Dworzec autobusowy w Gdyni znajduje się tuż przy dworcu kolejowym, z dworca PKS w Gdańsku należy przejść tunelem na dworzec PKP i stamtąd do Gdyni dojechać kolejką SKM.

    samolotem:
    Trójmiejskie lotnisko znajduje się w Gdańsku - Rębiechowie. Ma regularne bezpośrednie połaczenia z portami lotniczymi w Anglii, Danii, Irlandii, Niemczech, Norwegii i Szwecji, a w Polsce z Warszawą i Wrocławiem.

    Z lotniska do Gdyni można dojechać na trzy sposoby:

    A. autobusem linii 510 obsługiwanej przez ZKM Gdynia dojedziemy bezpośrednio do Cenrum Gdyni / dworca kolejowego. Należy wysiąść na ul. Władysława IV na ósmym przystanku (Armii Krajowej). Linia ta ma tylko jeden kurs dziennie, z lotniska odjeżdża o godz. 11.30, przejazd trwa ok. 40 min.

    B. autobusem linii 110 obsługiwanej przez ZKM Gdańsk do końca trasy do dworca kolejowego Gdańsk Wrzeszcz. Tam przesiąść się w kolejkę SKM do Gdyni i wysiąćś na dworcu Gdynia Główna Osobowa.

    C. autobusem linii B obsługiwanej przez ZKM Gdańsk jadącym w kierunku Orunia dojechać do centrum Gdańska. Wsiąść na ul. 3 Maja przy dworcu PKS w Gdańsku i stamtąd przejściem podziemnym dojść do przystanku SKM Gdańsk Główny, skąd kolejką dojechać do Gdyni Głównej.

    bezdomna_mapa3
    źródło: www.zkmgdynia.pl



    Galeria bezdomna to spontanicznie tworzone wystawy fotograficzne z udziałem każdego chętnego, w miejscach udostępnianych na ten cel na dzień, dwa lub tydzień (np. w opuszczonych wnętrzach przed remontem). Temat, forma i ilość prezentowanych prac są indywidualną decyzją autorów. Dopuszczalna jest każda forma wystawiennicza, od zwykłej odbitki do instalacji.
    Impreza ma charakter nieformalny, rozwinęła się już w formę cyklicznych wystaw. Celem GALERII BEZDOMNEJ jest umożliwienie prezentacji własnej twórczości wszystkim tym, którzy robią ciekawe zdjęcia.

    Idea GALERII BEZDOMNEJ narodziła się w głowach dwóch znanych polskich fotografów Tomka Sikory i Andrzeja Świetlika. Bezdomna - bo nie ma stałego miejsca, pojawia się na chwilę i znika by ponownie otworzyć swoje podwoje w zupełnie innym miejscu. Pojawia się tam, gdzie tylko znajdzie się wolne miejsce gotowe na jakiś czas przygarnąć fotografię.

    Pomysł na zorganizowanie wystaw jest bardzo prosty. Najpierw organizatorzy szukają wolnych miejsc (opuszczone fabryki, pomieszczenia przed remontem lub przed oddaniem do użytku i wszelkie inne pustostany). Potem ustalają z ich właścicielami czy możnaby i na jak długo urządzić w nich ekspozycję. Ważne jest, że miejsca te mają być udostępnione za darmo, albowiem GALERIA BEZDOMNA funkcjonuje bez żadnych nakładów finansowych. Następnie pocztą pantoflową wysyłają wici do potencjalnie zainteresowanych wystawieniem się osób, w miarę możliwości korzystają też z pomocy mediów.

    Wszystkich zainteresowanych proszą o skontaktowanie się mailowo - wówczas dopisują ich do listy kontaktowej i automatycznie powiadamiają o szczegółach dotyczących wystawy, a także zawiadamiają o dalszych działaniach BEZDOMNEJ.

    Specyfiką GALERII BEZDOMNEJ jest brak wstępnych eliminacji. To, co zostanie na wystawie pokazane zależy tylko i wyłącznie od poziomu autocenzury wystawiających osób. Po pierwsze nie dobierają wystawców: pokazać swoje prace może każdy, kto chce: i foto-graficzne gwiazdy i profesjonaliści i początkujący fotografowie, studenci i amatorzy. Po drugie nie selekcjonują także prac - nie narzucają tematyki, techniki, formatu i ilości pokazywanych przez autorów fotografii. Zdjęcia mogą być zarówno oprawione w pozłacane ramy jak i można pokazać "gołe" odbitki przyklejone do ściany.

    W wyznaczonym dniu rozpoczęcia wystawy wszyscy autorzy przychodzą ze zdjęciami i wszelakim sprzętem służącym do ich powieszenia, cokolwiek by to było: młotek i gwoździe, taśma dwustronna i wszelkie inne przylepce, sznurki, linki itd. Każdy sam znajduje sobie wolny kawałek ściany (czy podłogi lub sufitu) i zawiesza swoje prace. Mile widziane są wszelkie niekonwencjonalne sposoby ekspozycji - na pierwszej wystawie w Warszawie zdjęcia zawisły na drabinie, stalowych stelażach, kafelkach w toalecie, balustradzie na schodach, leżały na podłodze w skrzynce po ziemniakach.

    Kiedy umilknie już stukanie młotków i wszystkie prace już zawisną przychodzi czas na wernisaż. Na umówioną godzinę przybywają wszyscy autorzy wraz z zaproszonymi przez siebie gośćmi. Każdy, jeśli chce, przynosi ze sobą coś, czym mógłby poczęstować swoich znajomych. I następuje ogólna integracja.

    Przez cały okres trwania ekspozycji sami autorzy mają pieczę nad wystawą - ustalane są dyżury do pilnowania. Każdy musi poświęcić trochę czasu na doglądanie prac kolegów i swoich. Także przed wystawą chętni zgłaszają się do uprzątnięcia przeznaczonych na wystawę pomieszczeń.

    Ostatniego dnia wystawy odbywa się zakończenie: powtórkę z wernisażu. Po tym każdy demontuje swoją ekspozycję i zabiera zdjęcia.

    I tak to wszystko mniej więcej wygląda.

    Trzeba by jeszcze zadać pytanie: po co to całe zamieszanie.

    Powodów znalazłoby się kilka.

    GALERIA BEZDOMNA ma umożliwić pokazanie się publiczności tym wszystkim, którzy w innym przypadku niemieliby takiej szansy. Tym, których nie stać na wystawienie się w szacownych galeriach i tym, którym nigdy z życiu nie przyszłoby to do głowy. To szansa dla studentów fotografii i początkujących fotografów na bycie zauważonym. Dla profesjonalistów to możliwość pokazania swoich autorskich prac, których czasem nie wkłada się do komercyjnych portfolio. Dla amatorów okazja do podzielenia się swoimi zdjęciami z gronem nieco szerszym niż rodzina i krąg najbliższych przyjaciół. Dla nieśmiałych zaś zachęta do wyciągnięcia odbitek z szuflady.

    BEZDOMNA w swoim zamyśle ma stać się także swego zarówno konfrontacjami jak i cyklicznym świętem fotografii. Przychodząc do GALERII każdy ma szansę zobaczyć "co w trawie piszczy", poznać autorów i porozmawiać z nimi, a może i nawet kupić sobie zdjęcie. Dla fotografów to szansa wzajemnego poznania się i integracji środowiska. Poza tym zapraszamy na wystawę nie tylko fotografów, także muzyków, didżejów, mimów i wszelkiej maści niezależnych artystów aby zaprezentowali się przy okazji naszej wystawy.

    Pierwsza wystawa GALERII BEZDOMNEJ miała miejsce w Warszawie, przy ul Złotej, w udostępnionej nam przez p. Tadeusza Matana, właściciela laboratorium Foto Relax, czekającej na remont kamienicy z przełomu XIX i XX wieku. "Od pomysłu do przemysłu" minęło dwa tygodnie - zaledwie tak krótki okres czasu wystarczył na zorganizowanie wystawy, zawiadomienie mediów i zaproszenie uczestników. Wieści rozsyłali początkowo pocztą pantoflową, a po pierwszych publikacjach prasowych od ilości zgłoszeń telefony zaczęły rozgrzewać się do czerwoności, a skrzynki mailowe notorycznie zapychać. Wernisaż w dniu 26 maja zgromadził setki entuzjastów fotografii, przez tydzień zwiedzający mieli okazję obejrzeć około 2000 prac 180 autorów.

    Bezdomna jest też dowodem na to, że nie zawsze, aby cokolwiek zrobić potrzebny jest worek pieniędzy: każde z pomieszczeń uzyskujemy za darmo, a wystawom towarzyszą też katalogi: drukowany i internetowy. Papierowy katalog wydawany jest po niemal każdej z wystaw, zawiera zdjęcia dokumentacyjne oraz listę uczestników. Jego projekt wykonują sami "Bezdomni", a drukiem zajmują się nasi sympatycy.

    To niezależne przedsięwzięcie, jakim jest GALERIA BEZDOMNA zgromadziło już około tysiąca sympatyków zapisanych na liście kontaktowej Galerii Bezdomnej. Oprócz tego, że drogą mailową powiadamiani są o kolejnych wystawach BEZDOMNEJ wymieniają między sobą zaproszenia na swoje indywidualne wystawy, a także informacje o ciekawych wydarzeniach fotograficznych w całej Polsce. Wszystkich zainteresowanych działalnością GB prosimy o kontakt mailowy na adres: bezdomna@galeriabezdomna.art.pl

    Zapraszamy również do odwiedzenia stworzonej społecznie przez grupkę zapaleńców witryny internetowej Galerii Bezdomnej: www.galeriabezdomna.art.pl

    DOTYCHCZASOWE WYSTAWY GALERII BEZDOMNEJ:

    I. WARSZAWA, maj 2002
    Budynek d. Kasy Przemysłowców Warszawskich, 176 uczestników

    II. GDAŃSK, sierpień 2002
    Stocznia Gdańska, 311 uczestników

    III. KATOWICE, październik 2002
    galeria Szyb Wilson, 244 uczestników

    IV. WARSZAWA, grudzień 2002
    Reform Plaza (ob. Millennium Plaza), 316 uczestników

    V. TORUŃ, kwiecień 2003
    d. zakłady Merinotex

    VI. ŁÓDŹ, maj 2003
    Tzw. "China Town" na ul. Piotrkowskiej

    VII. ŚWINOUJŚCIE, czerwiec 2003
    d. baza wojskowa Basen Północny, 50 uczestników

    VIII. ŚWIECIE, sierpień 2003
    Zamek krzyżacki, ok. 50 uczestników

    IX. MELBOURNE, Australia, październik 2003
    podziemny garaż w Collingwood, 350 uczestników

    X. KRAKÓW, listopad 2003
    Piwnice "Pod Jemiołą, ul. Floriańska, 196 uczestników

    XI. KAZIMIERZ DOLNY, styczeń 2004
    budynek Kolegium Sztuk Pięknych UMCS, 111 uczestników

    XII. KATOWICE, marzec 2004
    galeria Szyb Wilson, 200 uczestników

    XIII. GEELONG, Australia, kwiecień 2004
    Mill Markets, ok. 100 uczestników

    XIV. SANDOMIERZ, kwiecień 2004
    d. "Stary Szpital"

    XV. LUBLIN, maj 2004
    Centrum Kultury, d. klasztor Wizytek, 120 uczestników

    XVI. BERLIN, maj 2004
    Kunsthaus Tacheles, 99 uczestników

    XVII. WROCŁAW, czerwiec 2004
    d. Browar Mieszczański, 130 uczestników

    XVIII. LONDYN. Anglia, lipiec 2004
    Somerford Grove, ok. 80 uczestników

    XIX. ŚWINOUJŚCIE, lipiec 2004
    Fort Anioła, 30 uczestników

    XX. POZNAŃ, sierpień 2004
    Stary Browar, 166 uczestników

    XXI. HOBART, Australia, sierpień 2004
    kafeteria byłego Centrum Rehabilitacyjnego, 43 uczestników

    XXII. ŚWIECIE, sierpień 2004
    Zamek Krzyżacki, ok. 80 uczestników

    XXIII. MELBOURNE, Australia, październik 2004
    podziemny garaż w Collingwood, ok. 120 uczestników

    XXIV. KRAKÓW, listopad 2004
    Emalia, d. Fabryka Schindlera, 174 uczestników

    XXV. WŁOCŁAWEK, grudzień 2004
    Teatr "Nasz"

    XXVI. ESSEN, Niemcy, styczeń 2004
    Kunsthaus Essen, 100 uczestników

    XXVII. WARSZAWA, marzec 2005
    Fabryka na Lubelskiej

    XXVIII. SZCZECIN, kwiecień 2005
    d. bar Extra

    XXIX. TORUŃ, kwiecień 2005
    forty

    XXX. WARSZAWA, maj 2005
    Kamienica na Złotej

    XXXI. TARNOBRZEG, sierpień 2005,
    strych

    XXXII. NOWY JORK, USA, wrzesień 2005
    The Silk Mill, New Jersey

    XXXIII. NANTES, Francja, wrzesień 2005
    bunkry

    XXXIV. VASTO, Włochy, listopad 2005
    Cinema Ruzzi

    XXXV. BYDGOSZCZ, luty 2006
    Muzeum Narodowe

    XXXVI. SZCZECIN, kwiecień 2006
    Dawna siedziba Cezexu

    XXXVII. ALGIER, Algieria, kwiecień 2006
    Théatre de Verdure

    XXXVIII. PIOTRKÓW TRYBUNALSKI, kwiecień 2006
    Dawne więzienie

    XXXIX. ŁÓDŹ, maj 2006
    Manufaktura

    XL. WARSZAWA, czerwiec 2006, impreza urodzinowa
    Ulica Foksal

    bezdomna_logo_mil

    • ikonaOpublikowano: 01.07.2006 00:00
    • ikona

      Autor: Małgorzata Aleksiak

    ikona

    Najnowsze