Blisko 500 uczestników, 30 prelegentów i 4 panele tematycznie skupione wokół polskiej branży morskiej, a wśród gości m.in. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk a także profesor Jerzy Hauser. W piątek 14 października w Gdyni odbywa się Forum Gospodarki Morskiej 2016, podczas którego wręczono nagrody „Innowacyjna Gospodarka Morska". Przyznano także nagrodę w konkursie na scenariusz i realizację filmu krótkometrażowego promującego gospodarkę morską w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem województwa pomorskiego.Szesnasty raz spotykamy się w Gdyni, by rozmawiać o ważnych wyzwaniach i ważnych zagadnieniach, które stoją przed polską gospodarką i polskimi firmami w obszarze szeroko rozumianej gospodarki morskiej. Bardzo się cieszymy, że są wśród nas ministrowie z utworzonego resortu gospodarki morskiej. Myślę, że to dobry prognostyk tego, jak ważny w strategii i działalności państwa jest ten właśnie obszar - powiedział witając gości prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Bardzo się cieszę, że wspólnie z panem prezesem Sławomirem Kalickim, który odpowiada za część programową forum, przygotowujemy jego program tak, aby najlepiej odpowiadał państwa zainteresowaniom. Jestem przekonany, że państwa udział i duża frekwencja w dzisiejszym spotkaniu to dowód tego, że te tematy są wybierane właściwie, a okazja do wysłuchania wystąpień, dyskusji i formułowanie wniosków w sposób praktyczny przekładają się na pastwa działalność gospodarczą - dodał.Do zadań nowego ministerstwa, o którym wspomniał prezydent, bezpośrednio odniósł w swoim przemówieniu minister Marek Gróbarczyk. Koncentrujemy się na pięciu obszarach gospodarki morskiej. Pierwszym z nich, najistotniejszym, jest przemysł stoczniowy, bo bez niego gospodarka morska nie będzie funkcjonować. Bez rozwoju tej gałęzi nie ma szans na reindustrializację naszego kraju, którą zakłada rząd. Działaniem w tym kierunku jest Ustawa Stoczniowa.W trakcie otwarcia Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni przyznane zostały także nagrody w konkursie Innowacyjna Gospodarka Morska, którego fundatorem jest Piotr Soyka. Zwycięzcami konkursu Innowacyjna Gospodarka Morska zostali:- Innowacyjny projekt - Wartsila Ship Design Poland Sp. z o.o.- Innowacyjny produkt - Stocznia CRIST S.A.- Innowacyjna technologia - Remontowa Shipbuilding S.A.- Innowacyjne przedsięwzięcie - Akademia Morska w Gdyni- Innowacyjna osobowość - Marek GróbarczykJednocześnie przyznana została nagroda w konkursie na scenariusz filmu promującego gospodarkę morską, ze szczególnym naciskiem na nasz region. Laureatem konkursu filmowego został Jakub Maj, który napisał scenariusz i wyreżyserował film „Koncert".Tegoroczne forum, którego liderem Sławomir T. Kalicki, prezes zarządu grupy firm Intermarine, jest to cztery panele dyskusyjne, do których zaproszono specjalistów oraz praktyków biznesu branży morskiej. W trakcie panelu Przemysły Morskie (lider: Jerzy Czuczman, Prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich KORAB, dyrektor biura związku pracodawców Forum Okrętowe) zaprezentowano doświadczenia krajów unijnych w realizacji strategii „Blue Growth", a także osiągnięcia krajowe w tym zakresie wraz z możliwościami dalszego rozwoju programu w Polsce. Zaproszeni goście skupią się również na Ustawie stoczniowej, budzącej w branży wiele nadziei, ale i też wątpliwości.Dyskusje podczas panelu Logistyka Morska (lider: Marek Tarczyński, Przewodniczący rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, prezes zarządu w firmie Terramar) poświęcone zostały nowemu Unijnemu Kodeksowi Celnemu, obowiązkowej weryfikacji wagi kontenerów w eksporcie (VGM), unijnym przepisom o pracy delegowanej i sprawom krajowym, takim jak zmiany przepisów podatkowych, czy powołanie Krajowej Administracji Skarbowej.Panel portowy (lider: Krzysztof Szymborski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia, prezes zarządu Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni) zajął się zdefiniowaniem obecnej roli portów w gospodarce Polski i regionów. Prowadzone dyskusje miały także na celu szerokie spojrzenie na kwestie związane z „Zielonymi Portami". Omówiony został również wpływ strategii armatorów kontenerowych na polskie porty w kontekście postępującej konsolidacji linii żeglugowych i trwającego nieustannie wyścigu w budowie coraz większych statków.Kierunki rozwoju i nowatorskie rozwiązania na polu Ship Management (lider: Piotr Masny dyrektor generalny Seatrans Ship Management Poland sp. z o.o., Polish Ship Managers Association) to temat panelu dedykowanego temu sektorowi. Polska spełnia wszystkie przesłanki, sprzyjające środowisku jakiego potrzebuje nowoczesny Ship Management.W ramach Forum odbyły się także warsztaty dla studentów pt. „Zarządzanie Ryzykiem w Przedsiębiorstwie Żeglugowym". Natomiast zwieńczeniem spotkania przedstawicieli branży morskiej była „Wspólna kaczka", czyli doroczny bankiet organizowany w hali Gdynia Arena. Opublikowano: 14.10.2016 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)