Co nowego

„Fonolandia” nauczy najmłodszych odpowiedzialności cyfrowej

„Fonolandia” nauczy najmłodszych odpowiedzialności cyfrowej

„Fonolandia” nauczy najmłodszych odpowiedzialności cyfrowej

W Gdyni ruszył nowy projekt edukacyjny „Fonolandia”. To pierwszy w Polsce kompleksowo opracowany program dotyczący odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z mediów cyfrowych i urządzeń mobilnych. W jego ramach w przedszkolach i szkołach odbywać się będą specjalne zajęcia dla dzieci, podczas których dowiedzą się one, jak właściwie używać telefonów komórkowych, tabletów, komputerów, smartfonów czy internetu. Pierwsza lekcja pokazowa odbyła się w Gdyni. Od września projekt wystartuje także w innych polskich miastach.
 
Ponad 84 procent uczniów używa smartfonów na przerwach między lekcjami, a 64,4 procent zaniedbuje obowiązki szkolne przez nadmierne korzystanie z mediów cyfrowych. W związku z tym prawie 87 procent nauczycieli przyznaje, że zajęcia dotyczące ich odpowiedzialnego używania powinny być prowadzone w szkołach. Właśnie dlatego powstał projekt edukacyjny „Fonolandia”.
 
Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom społecznym. Nauczyciel musi przekazywać odpowiednie wzory korzystania z mediów cyfrowych, ale często jest tak, że pedagog czy rodzic nie ma wystarczającej wiedzy na ten temat. Brakuje też całorocznych zajęć, które mówiłyby o odpowiedzialności cyfrowej. Dlatego chcemy dotrzeć do jak najmłodszych użytkowników cyfrowych urządzeń mobilnych i poprzez wspólną pracę przygotować ich do właściwego korzystania z mediów cyfrowych. Zależy nam też na tym, żeby rozmawiać z każdym mieszkańcem o tym, co to znaczy i jak można właściwie korzystać z cyfrowych urządzeń mobilnych – mówi Maciej Dębski, prezes fundacji „Dbam o Mój Z@sięg” i pomysłodawca projektu.


 
„Fonolandia” to gotowe pomoce dydaktyczne dla nauczycieli i rodziców – m.in.: przewodniki, poradnik, gry, plakaty czy zeszyty ćwiczeń dostosowane do potrzeb edukacyjnych dzieci w różnym wieku. Jednak nie tylko. Projekt ma działać kompleksowo. Dlatego poza materiałami edukacyjnymi, będzie się też składać z warsztatów, szkoleń i wykładów dla przedszkoli, szkół, rad pedagogicznych, rodziców i samorządów. Ważną częścią jest tu także to, żeby gminy i szkoły wprowadziły u siebie programy profilaktyczne w zakresie e-uzależnień. Cały projekt edukacyjny został przygotowany przez ekspertów z zakresu odpowiedzialnego korzystania z mediów cyfrowych. Jego założenia i materiały powstały na podstawie najnowszych wyników ogólnopolskich badań dotyczących fonoholizmu, nadużywania smartfonów i cyberprzemocy. 


 
Projekt jest skierowany do dzieci w wieku 5-6 lat oraz uczniów pierwszej, drugiej i trzeciej klasy szkoły podstawowej. Korzystać mogą z niego nauczyciele, psycholodzy, pedagodzy, rodzice czy osoby pracujące z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
 
Gdynia jest pierwszym miastem w Polsce, w którym wystartował program.

To niezwykle ważne, abyśmy odpowiedzialnie mówili o korzystaniu z mediów cyfrowych i nowych technologii. Ułatwiają nam one życie, ale kluczowe jest to, żebyśmy używali ich w sposób świadomy. Dzięki współpracy z fundacją „Dbam o Mój Z@sięg” prowadzimy zajęcia, staramy się uświadamiać, przede wszystkim rodzicom, jak duży potencjał tkwi w mediach cyfrowych, ale też jakie zagrożenia ze sobą niosą. Bardzo ważne jest tu budowanie relacji rodzinnych i poświęcanie czasu i uwagi dziecku – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
 
Projekt zainaugurowano 20 czerwca w Przedszkolu nr 5 w Gdyni. Odbyła się tam pierwsza pokazowa lekcja z użyciem materiałów „Fonolandia”. W zajęciach wzięło udział 14 przedszkolaków, którzy chłonęli wiedzę bawiąc się i rozwiązując różnego rodzaju zadania.  
 
Chodzi tu o naukę poprzez zabawę. Celem jest wprowadzenie dzieci w świat mediów cyfrowych, pokazanie jego jasnych i ciemnych stron. Nie chcemy straszyć dzieci, tylko kształtować postawy, żeby najmłodsi wiedzieli jak rozsądnie używać urządzeń mobilnych. Korzystamy z atrakcyjnych materiałów. Dzieci omawiają konkretne sytuacje z życia przedstawione na ilustracjach, wykonują zadania z kart pracy czy gry memo. Otrzymują też zadanie angażujące rodziców, które mają wykonać w domu. Już u najmłodszych dzieci widzimy nadmierne przywiązanie do mediów cyfrowych, dlatego trzeba jak najwcześniej zacząć ich uczyć bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z dostępnych urządzeń i technologii – mówi Ewa Zajkowska, nauczycielka z Przedszkolna nr 5 w Gdyni.
 
Dzięki materiałom nauczyciel może przeprowadzić 15 lekcji o szeroko rozumianej odpowiedzialności cyfrowej. Tematy zajęć dotyczą trzech przestrzeni. Pierwsza to perspektywa domu własnego – i tu jest mowa o relacjach, obowiązkach domowych, wspólnych posiłkach. Druga to bezpieczeństwo w ruchu drogowym, bo to ważne, żeby powiedzieć jak właściwie korzystać z telefonów czy smartfonów podczas przechodzenia przez jezdnię czy jazdy samochodem. Trzecia perspektywa to perspektywa przedszkolna i szkolna. Potrzebna jest wiedza, jak można kreatywnie korzystać z mediów cyfrowych podczas lekcji i co robić, żeby tworzyć kulturę świadomego bycia poza siecią – dodaje Maciej Dębski.


 
Projekt jest jednak ogólnopolski. Od września „Fonolandia” będzie dostępna także w innych miastach. 
 
Docelowo to projekt skierowany do każdej gminy w Polsce. Zaczynamy wysyłanie ofert współpracy do samorządów, szkół i ośrodków szkolenia nauczycieli. Rozmawiamy już z różnymi miastami. Wstępnie projektem zainteresowane są m.in.: Szczecin, Częstochowa czy Warszawa. Może też je nabyć i z nich korzystać sam rodzic w domu. Od września wraz z Gdańskim Wydawnictwem Psychologicznym rozpoczniemy druk materiałów – mówi Dębski.

„Fonolandia” to pierwszy tak kompleksowo opracowany program dotyczący odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z mediów cyfrowych i urządzeń mobilnych powstał na podstawie najnowszych wyników badań dotyczących fonoholizmu, nadużywania smartfonów i cyberprzemocy. Fundacja „Dbam o Mój Z@sięg” wraz z Uniwersytetem Gdańskim i gdyńskim samorządem przeprowadziła je w latach 2015-2016. Wzięło w nich udział ponad 22 tysiące uczniów i 3471 nauczycieli. Badania pokazały, jak wygląda fonoholizm wśród uczniów polskich szkół i jaka jest jego skala. A wszystko opisano w raporcie „Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych. Szczegółowa charakterystyka zjawiska fonoholizmu w Polsce”.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
ikona

Najnowsze