Co nowego

Gdynia doliną elektromobilności

Ruszyła II odsłona konferencji INNOeCAR, fot. Arleta Bolda-Górna

Ruszyła II odsłona konferencji INNOeCAR, fot. Arleta Bolda-Górna

Czy jest możliwe uruchomienie produkcji samochodu elektrycznego w województwie pomorskim? To jedno z pytań, na które szukali odpowiedzi uczestnicy konferencji INNOeCAR. W Pomorskim Parku Naukowo Technologicznym rozmawiali o biznesowych aspektach realizacji programu elektromobilności.

Gdynia jest liderem w dziedzinie elektromobilności, to tutaj w ubiegłym roku powstał pierwszy w województwie pomorskim klaster INNOeCAR. Tworzy go kilka podmiotów, w tym władze miasta, firmy i uczelnie wyższe.

- Konferencja poświęcona elektromobilności to szansa do zaprezentowania tego, co do tej pory udało nam się zrealizować. To przede wszystkim działania legislacyjne. Mieliśmy okazje współuczestniczyć w przygotowywaniu ustawy o elektromobilności, która obowiązuje od wiosny tego roku i która jest bardzo ważnym narzędziem. Kolejny element to przygotowanie do budowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. W naszym mieście powstanie 100 takich punktów do ładowania samochodów elektrycznych, mamy nadzieję, że to zachęci użytkowników do zakupu tego typu pojazdów - mówi Wojciech Szczurek prezydent Gdyni.



SEVI- polski miejski samochód elektryczny

Jednym z celów klastra INNOeCAR jest stworzenie samochodu elektrycznego. Podczas konferencji Wojciech Kąkol, jeden z inicjatorów powstanie klastra, zaprezentował projekt miejskiego samochodu elektrycznego, przeznaczonego do car-sharingu, który powstaje w Gdyni. Samochód nazywa się SEVI, jest dwuosobowy i ma zasięg do 150 km.

- Po długich analizach doszliśmy do wniosku, że przy obecnym stanie technologii i kapitału w Polsce, nie ma szansy zbudowania samochodu eklektycznego rodzinnego, czyli takiego, który byłby 4-osobowy, na jednym ładowaniu przejeżdżał 400 km i jednocześnie kosztował 65 tysięcy złotych, to jest po prostu niemożliwe. Niestety, technologia samochodów elektrycznych w Polsce nie jest jeszcze tak zaawansowana – podkreśla Wojciech Kąkol, lider projektu budowy miejskiego samochodu elektrycznego.


Czy fabryka samochodów elektrycznych powstanie w Pomorskim?

W trakcie konferencji przedstawiono nowe inicjatywy klastra INNOeCAR. Wśród nich m.in.: koncepcja utworzenia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym Gdynia eMobility Leaving Labu - środowiska do testowania i budowy prototypów miejskiego samochodu elektrycznego oraz e-Mobility Scale Up - programu akceleracji dla startupów, realizującego swoje projekty w dziedzinie elektromobilności. Uczestnicy konferencji poruszyli kilka ciekawych tematów, m.in. czy możliwa jest produkcja samochodu elektrycznego na Pomorzu.

- Sądzę, że mamy w tym kierunku duży potencjał, ale należy patrzeć na niego w nieco mniej uproszczony sposób. Nie chodzi o to, żeby powstała fabryka, z której będą kolejno zjeżdżać nowe, elektryczne auta. Warto wykorzystać nasze możliwości, żeby działać etapowo. Na pewno dużym potencjałem jest IT, sektor, który jest niezbędnym komponentem samochodu elektrycznego. Mamy duże moce przerobowe, duże szanse do wykorzystania i w zasadzie jesteśmy gotowi, żeby to uruchamiać. Myślę, że jesteśmy też wysoko zaawansowani, jeśli chodzi o zdolności produkcyjne modułów np. płyt samochodowych lub innych elementów. Firm, które są zdolne podjąć się takiego wyzwania, jest u nas sporo – stwierdza Katarzyna Gruszecka – Spychała wiceprezydent Gdyni.



Szacuje się, że w 2023 roku około 6% sprzedawanych aut w Polsce to będą auta elektryczne. W raporcie zatytułowanym „Którym pasem zamierzamy jechać” przygotowanym przez EY i ING Bank Śląski, eksperci prognozują, że elektromobilność zmieni wiele sektorów gospodarki w Polsce i na świecie. Wskazują, że jeśli Polska chce konkurować z potęgami motoryzacyjnymi, powinna radykalnie przyspieszyć działania na rzecz elektromobilności. W ocenie analityków, prognozowane podwojenie sprzedaży aut elektrycznych w ciągu najbliższych pięciu lat będzie efektem rozwoju technologii produkcji baterii, a co za tym idzie spadku cen samochodów tego typu. Nie bez znaczenia będą też rosnące wymogi środowiskowe związane z emisją gazów cieplarnianych.

  • ikonaOpublikowano: 10.05.2018 15:04
  • ikona

    Autor: Arleta _Bolda-Górna (a.bolda-gorna@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 11.05.2018 14:36
  • ikonaZmodyfikował: Dorota Nelke
ikona

Najnowsze