Determinacja władz Gdyni w walce o budowę tzw. Drogi Czerwonej i połączenie portu Gdynia z siecią dróg krajowych, przynosi pierwsze efekty. Podpisany 22 października 2015 r. list intencyjny pomiędzy Miastem Gdynia, Zarządem Morskiego Portu Gdynia SA i Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju znacznie przybliża nas do rozwiązania problemu dobrego skomunikowania portu z obwodową Trójmiasta, a tym samym z krajową siecią drogową. Dzięki temu porozumieniu wzrastają szanse na pozyskanie na tę inwestycję środków unijnych z poziomu centralnego. Gdynia, nie czekając na ostateczne rozstrzygnięcia, zleciła już w sierpniu 2015 roku wykonanie wielobranżowej koncepcji i studium wykonalności dla tej inwestycji, które ma być gotowe w marcu 2016 roku. Koncepcja budowy tej drogi wraz ze studium wykonalności oraz analizą środowiskową zlecona została w ramach realizacji Projektu NORDA - Północny Biegun Wzrostu, współfinansowanego z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych. Pomysł budowy efektywnego transportowo połączenia Portu Gdynia z Obwodnicą wynikał z faktu, że tzw. stara część Trasy Kwiatkowskiego z uwagi na niskie parametry oraz niezadowalający stan techniczny, mając status drogi powiatowej, nie mogła obsłużyć ruchu tirów z ładunkami zmierzającymi do portu. Konieczne byłoby jej gruntowne zmodernizowanie. To z kolei wiązałoby się z jej wyłączeniem z ruchu i kompletnym paraliżem drogowym, nie wspominając o kosztach. Miasto Gdynia, wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia, znalazło sojusznika w walce o budowę alternatywy dla dojazdu do Portu z ominięciem przeciążonej Trasy Kwiatkowskiego, poprzez wybudowanie przedłużenia Obwodowej Trójmiasta (od ulicy Morskiej do węzła z Drogą Czerwoną), dalej wybudowanie odcinka Drogi Czerwonej do węzła z Trasą Kwiatkowskiego, a następnie rozprowadzenie ruchu do poszczególnych części Portu Gdynia. Tym sojusznikiem stał się polski rząd. W podpisanym liście intencyjnym Miasto Gdynia zobowiązuje się do opracowania wielobranżowej koncepcji dla dokumentacji projektowej i elementów studium wykonalności - co już de facto się dzieje - i przeprowadzenia analizy środowiskowej, która ma zapewnić wypełnienie wszystkich wymogów środowiskowych przy tej inwestycji. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. deklaruje wszechstronne wsparcie na każdym etapie realizacji projektu. fot. Michał Kowalski Opublikowano: 22.10.2015 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)