Co nowego

Bałtycki Terminal Kontenerowy planem filmowym

Bromski kręci w Gdyni, fot.: Marek SzyllerW środę 15 października 2008 r. Jacek Bromski kręcił w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym zdjęcia do swojego najnowszego filmu „U Pana Boga za miedzą". Film opowiadać będzie o perypetiach mieszkańców „Królowego Mostu", małego miasteczka usytuowanego na Podlasiu przy granicy polsko-białoruskiej. Będzie to trzecia część cyklu filmowego, z którego pierwszy nosi tytuł „U Pana Boga za piecem" (1998), drugi „U Pana Boga w ogródku" (2007).

Jak mówi reżyser Jacek Bromski: „Najnowszy film traktować ma głównie o wyborach burmistrza Królowego Mostu i związanej z nimi negatywnej kampanii wyborczej, podobnej do tej, z jaką mieliśmy do czynienia w czasie rzeczywistych wyborów parlamentarnych. Obok znanych już bohaterów cyklu, pojawi się repatriant z Ameryki, który wróci na Podlasie, pojawi się inspektorka, która przyjedzie uczyć policjantów w Królowym Moście pracy na komputerach."

W gdyńskim BCT kręcono scenę powrotu bohatera ze Stanów - oczekiwanie na wyładunek kontenera ze statku, wyciąganie jego samochodu i bagaży z kontenera, pierwsze zdziwienia krajem przodków.
Bromski kręci w Gdyni, fot.: Marek SzyllerFilmowcom dopisała pogoda, może zabrakło słońca, ale na największym polskim terminalu, czuli się wyśmienicie, byli przyjęci życzliwie i otrzymali wielką pomoc, co nie było wcale proste. Wielki statek „przypadkiem" przypłynął w momencie, kiedy filmowcy stali rozstawieni na dachu dziewięcio piętrowego biurowca. Ogromne suwnice na życzenie Jacka Bromskiego wyciągały kontener z filmowym samochodem. Operatorzy wielkich maszyn - pracownicy Terminalu wspomagali filmowców i starali się, by zdjęcia udały się jak najlepiej.
Sceny kręcone cały dzień w filmie zajmą zapewne kilka, kilkanaście sekund.
- Ile trzeba się napracować, żeby tak film zrobić. Dobrze, że prowadzenie po oceanach wielkich statków nie jest tak skomplikowane - skomentował kpt. Żeglugi Wielkiej, wiceprezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, Jan Nowak.

W pierwszej części filmowej historii reżyserowanej przez Jacka Bromskiego do przygranicznej podlaskiej miejscowości, w której o podtrzymanie tradycji walczy dzielny proboszcz, przybywa młoda Rosjanka pragnąca zarobić na handlu. Początkowo szczęście jej nie sprzyja - zostaje okradziona, ale później znajduje schronienie na plebanii i ze wzajemnością zakochuje się w młodym muzyku.
W drugiej części występują ci sami bohaterowie, choć pojawiają się też nowe postacie, a charyzmatyczny ksiądz stawia sobie nie lada zadanie - planuje nawrócić nowego parafianina, który okazuje się być świadkiem koronnym w sprawie kryminalnej, a jego styl życia odbiega od propagowanego przez Kościół.
- Trzecia część nie ma być prostym sequelem. - opowiadał Bromski - Po dziesięciu latach stwierdziłem, że jestem bezpieczny, nie muszę się ścigać z tamtym pierwszym filmem, czy z nim porównywać. "U Pana Boga w ogródku" jest zrobione z większą świadomością. Tamten film był prekursorski - kompletnie nieznani aktorzy, pełna prowincja, język Podlasia, ten typowy akcent. Mam nadzieje, że trzecia część spodoba się widzom również.
Pierwsza część miała w kinach 200 tysięcy widzów, z tego połowę na Podlasiu. A gdy pokazano film w TVP w Nowy Rok o ósmej wieczorem, to obejrzało go sześć milionów widzów. Chyba żaden film nie był tak często powtarzany i ciągle ma dużą oglądalność.

tekst: Jaroslaw J. Szczepański
zdjecia: kpt Marek Szyller, kierownik Pionu Operacyjnego Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni


 

Bromski kręci w Gdyni, fot.: Marek Szyller

ikona

Najnowsze