Co nowego

Autobusy zasilane gazem ziemnym od lata na ulicach Gdyni

W czwartek, 29 marca 2007 r. w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Kaczych Bukach podpisano umowę z konsorcjum firm MAN STAR TRUCKS Sp. z o.o. i NEOMAN BUS GmbH na dostawę pięciu fabrycznie nowych autobusów miejskich osiemnastometrowych, niskopodłogowych, przegubowych, zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG.


Będą to pierwsze w Polsce autobusy MAN A23 LION'S CITY G CNG, zabierające na pokład 160 pasażerów, spełniające normę czystości spalin EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle, czyli pojazd o zwiększonych właściwościach ekologicznych; to najwyższa z istniejących w tej chwili z norm czystości spalin, która wymagana będzie nie wcześniej niż w 2009 r.). Autobusy wyposażone zostaną w silniki o pojemności 12816 cm³ i mocy 310 KM. Informację pasażerską zapewnią w nich diodowe tablice elektroniczne, sterowane komputerem pokładowym, obsługującym także kasowniki i rejestrującym parametry pracy poszczególnych podzespołów autobusu. Pojazdy wyposażone zostaną też w monitoring wnętrza i klimatyzację kabiny kierowcy.

Dlaczego warto inwestować w gaz ziemny, jako alternatywny napęd autobusu miejskiego?

Oprócz zmniejszonych kosztów zasilania, zastosowanie gazu ziemnego niesie za sobą oszczędności eksploatacyjne wynikające z podniesienia trwałości i niezawodności silników. W czasie pracy silnika następuje bowiem równomierne spalanie mieszanki paliwowej, co znacznie zmniejsza częstość wymiany oleju. W przeciwieństwie do tradycyjnych paliw, gaz ziemny prawie zupełnie nie rozpuszcza się w olejach silnikowych. Ponadto, przy jego spalaniu, na ściankach cylindrów nie osadzają się produkty stałe, co eliminuje zakłócenia w procesie smarowania i przedłuża wyraźnie okresy pomiędzy wymianą oleju i filtra olejowego. Ze względu na swoje właściwości chemiczne gaz ziemny wpływa na łatwość zapłonu zimnego silnika, nie powodując wzmożonego zużycia podzespołów jednostki napędowej w fazie rozruchu. Ma to szczególne znaczenie w eksploatacji pojazdów w okresie zimowym, co warte jest podkreślenia w sytuacji, gdy baza PKM-u zlokalizowana jest w miejscu uznawanym za gdyński „biegun zimna".

Ważną korzyścią ekologiczną - oprócz większej czystości spalin - jest także uzyskiwane w autobusach z napędem CNG znaczące zmniejszenie poziomu emitowanego hałasu, dochodzące nawet do 7 dB. Spadek emisji o 3 dB oznacza dwukrotne zmniejszenie hałasu odczuwanego dla ucha ludzkiego. Hałas w odległości siedmiu metrów od autobusu CNG jest o ok. 40% mniejszy niż w porównywalnym pojeździe o napędzie klasycznym.

Nowozakupione autobusy dotrą do Gdyni na przełomie lipca i sierpnia br. Obsługiwać będą linię 171 (wymóg przetargu) oraz pozostałe linie, na których najczęściej można spotkać autobusy przegubowe niskopodłogowe z PKM-u, tj. R, 107, 147, 150, 152 i 240. Nowe autobusy PKM-u zastąpią m.in. trzy ostatnie przegubowe ikarusy, eksploatowane w sieci gdyńskiego ZKM. 

ikona

Najnowsze