Mijają 93 lata odkąd Polska posiada własną służbę hydrograficzną. Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, to właśnie hydrografia była jednym z pierwszych elementów struktur tworzącej się wówczas Marynarki Wojennej oraz administracji morskiej. 19 lutego 1920 roku w Marynarce Wojennej powstał Urząd Hydrograficzny, rok później wydawano już publikacje nautyczne, prowadzono korekty map i pomocy nawigacyjnych. Pierwszym okrętem, jaki w Odrodzonej Polsce wszedł do służby był okręt hydrograficzny - ORP „POMORZANIN". W 1926 roku polska hydrografia dołączyła do struktur międzynarodowych, a rok później ukazała się pierwsza polska mapa nawigacyjna obejmująca akwen Zatoki Gdańskiej.Po wojnie polskie okręty hydrograficzne Marynarki Wojennej uczestniczyły m.in. w badaniach geofizycznych przyczyniając się do wykrycia złóż ropy naftowej na Bałtyku, badaniach złóż rzadkich metali na Pacyfiku, czy w wyprawach polarnych. Współczesna hydrografia to przede wszystkim nowoczesne mapy elektroniczne, ostrzeżenia nawigacyjne czy badania środowiska morskiego. Bez służby hydrograficznej nie jest możliwa bezpieczna nawigacja na morzu.Z okazji 93. rocznicy powstania Polskiej Służby Hydrograficznej, Biuro Hydrograficzne MW (ul. Jana z Kolna 8B) zorganizowało Dzień Otwarty. Można było poznać stanowiska pracy związane z produkcją map elektronicznych, zapoznać się z procesem opracowania publikacji nautycznych oraz funkcjonowaniem bazy danych batymetrycznych i obiektów podwodnych. Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej swoim zasięgiem obejmuje obszar całego Bałtyku i Cieśnin Bałtyckich, wydaje papierowe mapy morskie, opracowuje mapy elektroniczne, locje, „Wiadomości Żeglarskie" (w wersji polskiej i angielskiej) oraz utrzymując krajowy system informacji nautycznej i ostrzeżeń nawigacyjnych ostrzega o niebezpieczeństwach na morzu. Główne zadania Biura to zabezpieczenie nawigacyjno-hydrograficzne i oceanograficzno-meteorologiczne działań sił Marynarki Wojennej. Biuro Hydrograficzne pełni także rolę państwowej morskiej służby hydrograficznej i oznakowania nawigacyjnego w zakresie hydrografii i kartografii morskiej, reprezentuje nasz kraj w Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO) oraz jej komitetach i grupach roboczych. Zatrudnia specjalistów kartografii, hydrografii, oceanografii, meteorologów, analityków, grafików oraz administrację. Materiał do analiz i opracowań dostarcza Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego MW, w skład którego wchodzą specjalistyczne okręty ORP „Arctowski", ORP „Heweliusz", ORP „Iskra", dwa kutry i trzy motorówki hydrograficzne oraz pododdziały zabezpieczenia radionawigacyjnego, topogeodezyjnego i transportowego. Jednostki te dokonują pomiarów i badań niezbędnych do opracowywania i aktualizacji map morskich i publikacji nautycznych. Służba hydrograficzna Marynarki Wojennej zasłynęła m.in. z prowadzenia badań geofizycznych dna Morza Bałtyckiego, których wynikiem było wykrycie złóż gazu i ropy naftowej. Okręty hydrograficzne MW uczestniczyły w wyprawach polarnych oraz badaniach złóż rzadkich metali na dnie Pacyfiku. Jednym z największych osiągnięć służby hydrograficznej Marynarki Wojennej ostatnich lat było odnalezienie na Bałtyku, w maju 2004 roku, wraku „Steubena", który przez 59 lat pozostawał niewykryty. Specjaliści hydrografii Marynarki Wojennej zweryfikowali także wrak niemieckiego lotniskowca „Graf Zeppelin" spoczywającego na dnie Morza Bałtyckiego. Opublikowano: 19.02.2013 00:00 Autor: Dorota Nelke (11@gdynia.pl)