Co Nowego

„Always on” czyli o skutkach ciągłego bycia on-line

Opis alternatywny

03.12.2016 r.

Trzy dni obrad, kilkuset uczestników i prezentacja wyników ogólnopolskich badań, dotyczących korzystania z urządzeń mobilnych – to już za nami. W sobotę 3 grudnia zakończyła się międzynarodowa konferencja „Mobilność w sieci. Relacje – bezpieczeństwo – rozwój”, której współorganizatorami była Fundacja „Dbam o Mój Z@sięg” i Miasto Gdynia. 


Konferencja była okazją do wysłuchania wystąpień niekwestionowanych autorytetów w dziedzinie psychologii i psychiatrii. W sobotę miała miejsce prezentacja wyników badania zjawiska fonoholizmu wśród polskiej młodzieży. Dr Maciej Dębski, współorganizator konferencji, przeprowadził badania ilościowe na ponad 22 tysiącach uczniów. Badania uzupełniał eksperyment społeczny POZ@ SIECIĄ, w którym 102 nastolatków z Gdyni przez trzy dni dobrowolnie nie używało żadnego urządzenia, mającego dostęp do Internetu. W dyskusji udział wzięła Beata Szadziul, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. rodziny, prywatnie też mama jednej z uczestniczek eksperymentu. Przyznała, że jako rodzic uświadomiła sobie, jak cała rodzina korzysta z  urządzeń mobilnych. Po eksperymencie w domu kupiono zwykłe budziki, a Facebook nie zajmuje już tak ważnego miejsca w życiu dzieci i rodziców. 


Niezwykle sugestywny był też sobotni wykład prof. Manfreda Spitzera, światowej klasy psychiatry, od lat badającego wpływ internetu oraz mediów cyfrowych na życie i zdrowie człowieka. Spitzer wykazał, że używanie laptopów w procesie nauczania nie zwiększa sukcesu nauczyciela. Podkreślał, że nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że gdy używamy laptopa, a de facto Internetu, nasza wiedza staje się szersza i bardziej pogłębiona. Przeciwnie, tradycyjna lektura i słowo drukowane bardziej aktywizuje nasz mózg, a wiedza uzyskana w ten sposób jest bardziej uporządkowana. Przestrzegał przed traktowaniem wyszukiwarki Google jako wyłącznego źródła wiedzy. Wyjaśniał przekonująco, że jest ona przydatna, jeśli jesteśmy w stanie dokonać klasyfikacji tego, co znajdujemy w ten sposób w sieci. A do tego niezbędna jest wiedza. Przywołał badania  na studentach z Kalifornii, które pokazały, że wolą oni używać materiałów drukowanych niż wiedzy z laptopa. Ci zaś, którzy robią notatki z wykładów wprost w laptopie, mają z reguły niższe wyniki niż studenci używający długopisu. Przykładów na to, że opieranie się w edukacji na mediach cyfrowych i spychanie w cień tradycyjnych metod jest drogą donikąd, było znacznie więcej. Zjawisko, z którym mamy obecnie do czynienia, nazwał „cyfrową demencją” (opisał je szeroko w wydanej niedawno i przetłumaczonej już na język polski  książce pod tym samym tytułem).

Konferencja przyciągnęła do Gdyni nauczycieli z całej Polski, naukowców z wielu ośrodków akademickich, psychoterapeutów i wychowawców. Gość specjalny konferencji, prof. Manfred Spitzer w wywiadzie dla Gdyni.pl (już wkrótce będzie opublikowany) pogratulował Gdyni pomysłu zorganizowania takiego wydarzenia, ukazującego niebezpieczeństwa uzależnienia od urządzeń mobilnych i wewnętrznego przymusu bycia „always On”. 


 Symptomy fonoholizmu
 Sposoby codziennych rozwiązań problemów fonoholizmu