Regulamin organizacyjny
Regulamin organizacyjny
Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni
Załącznik nr 1 do Zarządzenia
Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni
nr 01-18/12/2018 z dnia 18.12.2018 roku
Regulamin organizacyjny
Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni
§1
1. Regulamin Organizacyjny Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni, zwanej dalej Biblioteką, określa jej strukturę organizacyjną oraz zasady działania, w tym formy i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy oraz system wzajemnych zależności i powiązań między nimi.
2. Biblioteka działa w szczególności na podstawie:
1) Ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach,
2) Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
3) Statutu nadanego Uchwałą nr XXXVIII/1089/17 Rady Miasta Gdyni z dnia 20 grudnia 2017 r.,
4) niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
§ 2
1. Organizatorem Biblioteki jest Gmina Miasta Gdyni. Biblioteka została z dniem 3 stycznia 1994 r. wpisana do Rejestru Instytucji Kultury Gminy Gdynia pod numerem 1.
2. Biblioteką kieruje Dyrektor, który reprezentuje ją na zewnątrz i odpowiada za całokształt jej działalności.
3. Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
1) określanie kierunków strategii działalności Biblioteki oraz formułowanie zasad i prowadzenie polityki informacyjnej dotyczącej Biblioteki,
2) planowanie i kontrola działalności Biblioteki,
3) prowadzenie polityki kadrowej Biblioteki,
4) planowanie kierunków rozwoju sieci bibliotecznej,
5) zapewnienie Filiom i Działom Biblioteki właściwych warunków działania,
6) nadzór nad sprawami finansowymi Biblioteki i czuwanie nad prawidłową realizacją wydatków,
7) nadzór nad realizacją i prowadzeniem dokumentacji całości spraw związanych z działalnością socjalną na rzecz pracowników, emerytów i rencistów MBP w Gdyni,
8) dokonywanie czynności w zakresie prawa pracy w imieniu pracodawcy, wobec wszystkich pracowników Biblioteki, w tym wybór Zastępcy Dyrektora ds. Merytorycznych oraz nawiązanie i rozwiązanie stosunku pracy z Zastępcą Dyrektora ds. Merytorycznych,
9) wydawanie w obowiązującym trybie regulaminów i zarządzeń oraz innych aktów wewnętrznych,
10) współpraca z władzami samorządowymi Gdyni, w szczególności z Prezydentem Miasta Gdyni, Komisją Kultury Rady Miasta Gdyni i Wydziałem Kultury Urzędu Miasta Gdyni.
4. Dyrektorowi podlegają bezpośrednio następujące działy i stanowiska:
1) Zastępca Dyrektora do Spraw Merytorycznych,
2) Główny Księgowy,
3) Dział Marketingu i Promocji Literatury,
4) Dział Administracji,
5) Dział Informatyzacji,
6) Gdyniateka,
7) Specjalista ds. kadr,
8) Specjalista ds. BHP.
5. Z upoważnienia Dyrektora lub w razie jego nieobecności, Biblioteką kieruje Zastępca Dyrektora ds. Merytorycznych lub inna upoważniona osoba.
6. Dyrektor ustala zakresy czynności dla Zastępcy Dyrektora ds. Merytorycznych i Głównego Księgowego oraz kierowników działów bezpośrednio mu podległych.
7. Dyrektor może tworzyć nowe komórki organizacyjne oraz likwidować istniejące.
8. Dyrektor może, w sprawach ważnych dla funkcjonowania Biblioteki, powoływać organy opiniodawcze.
§3
1. Zastępcy Dyrektora ds. Merytorycznych podlegają bezpośrednio następujące działy, stanowiska
i jednostki organizacyjne:
1) Dział Wsparcia Sieci Bibliotecznej,
2) Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów,
3) Bibliotekarz Systemowy / specjalista ds. analiz statystycznych,
4) Biblioteka Składowa,
5) Filie Biblioteki.
2. Do zadań Zastępcy Dyrektora ds. Merytorycznych należy w szczególności:
1) koordynacja pracy podległych Działów oraz wydzielonych jednostek zgodnie ze schematem organizacyjnym,
2) prowadzenie polityki kształtowania zbiorów Biblioteki,
3) realizacja strategii Biblioteki w zakresie działań merytorycznych,
4) koordynacja rozwoju zawodowego bibliotekarzy,
5) współpraca z Wojewódzką i Miejską Biblioteką Publiczną w Gdańsku w zakresie spraw merytorycznych.
§ 4
1. Głównemu Księgowemu podlega bezpośrednio Dział Księgowości.
2. Do zadań Głównego Księgowego, które uregulowane są odrębnymi przepisami, należy
w szczególności:
1) koordynacja prac finansowo-księgowych,
2) nadzór nad prawidłowością obiegu dokumentów księgowych,
3) opracowanie analiz działalności finansowej Biblioteki oraz jej stanu majątkowego,
4) wykonywanie kontroli w zakresie określonym obowiązującymi przepisami,
5) kierowanie Działem Księgowości i odpowiedzialność za jego pracę,
6) prowadzenie rachunkowości Biblioteki,
7) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
8) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
9) wspieranie kluczowych decyzji dotyczących działalności Biblioteki poprzez dostarczanie aktualnej i rzeczowej informacji o sytuacji finansowej Biblioteki, odstępstwach od zaplanowanego budżetu oraz przewidywanych zmianach w stosunku do wyznaczonych celów finansowych,
10) opracowywanie projektów zarządzeń w zakresie posiadanych kompetencji,
11) ścisła współpraca z Działem Administracji w zakresie prowadzenia inwestycji.
§ 5
Do zadań Działu Marketingu i Promocji Literatury należy w szczególności:
1) realizacja strategii promocyjnej Biblioteki,
2) kształtowanie spójnego wizualnie wizerunku Biblioteki,
3) promowanie Biblioteki i jej działalności,
4) prowadzenie strony internetowej Biblioteki i jej profili w mediach społecznościowych,
5) inicjowanie i organizowanie różnorodnych form promocji kultury literackiej i przedsięwzięć kulturalnych dla mieszkańców Gdyni,
6) współpraca z komórkami ds. promocji i marketingu Urzędu Miejskiego w Gdyni oraz odpowiednimi działami gdyńskich instytucji kultury w zakresie promocji Biblioteki i czytelnictwa,
7) koordynacja działań promocyjnych w filiach Biblioteki,
8) współpraca z mediami,
9) pozyskiwanie środków zewnętrznych na działalność promocyjną Biblioteki i związaną
z promocją kultury literackiej oraz koordynowanie i zarządzanie projektami literackimi
i aktywizującymi społeczność lokalną Filii wokół książki,
10) badanie i analiza potrzeb użytkowników Biblioteki oraz badanie i monitorowanie potrzeb czytelniczych mieszkańców Gdyni,
11) opracowywanie planów rocznych i perspektywicznych w zakresie rozwoju czytelnictwa
w mieście oraz monitorowanie ich realizacji,
12) opracowywanie projektów zarządzeń w zakresie posiadanych kompetencji,
13) współpraca z Filiami i Działami merytorycznymi Biblioteki.
§ 6
Do zadań Działu Administracji należy w szczególności:
1) gospodarowanie nieruchomościami oraz bieżąca konserwacja i zabezpieczenie pomieszczeń, sprzętu i urządzeń technicznych należących do majątku Biblioteki,
2) opracowywanie projektów planów remontów i wymiany oraz modernizacji wyposażenia,
3) zlecanie i kontrola wykonania remontów bieżących oraz rozliczanie prac z wykonawcami,
4) nadzór i współpraca z podmiotami gospodarczymi obsługi techniczno-administracyjnej działającymi na rzecz Biblioteki,
5) zaopatrywanie Filii, Działów i samodzielnych jednostek organizacyjnych Biblioteki w sprzęt
i materiały,
6) gospodarka środkami trwałymi, znajdującymi się w ewidencji ilościowo-wartościowej i ilościowej,
7) realizacja i prowadzenie dokumentacji całości spraw związanych z zamówieniami publicznymi,
8) prowadzenie sekretariatu oraz koordynowanie czynności kancelaryjnych w komórkach organizacyjnych Biblioteki,
9) prowadzenie terminarzy spraw ustalonych przez Dyrektora i Zastępcę Dyrektora,
10) przyjmowanie interesantów,
11) piecza nad korespondencją i aktami,
12) organizowanie obiegu dokumentów zgodnie z dekretacją Dyrektora,
13) przygotowywanie pism, analiz i raportów zgodnie z poleceniami Dyrektora,
14) prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
15) opracowywanie projektów zarządzeń Biblioteki w zakresie posiadanych kompetencji,
16) współpraca z Filiami i Działami merytorycznymi Biblioteki.
§ 7
Do zadań Działu Informatyzacji należy w szczególności:
1) zapewnienie ciągłości bezpieczeństwa pracy sieci komputerowej Biblioteki, między innymi poprzez ciągły monitoring jej funkcjonowania i sprawne jej działanie,
2) opracowywanie kierunków komputeryzacji Biblioteki,
3) budowa, integracja, konserwacja, modernizacja oraz bieżąca obsługa i administracja serwerami oraz siecią komputerową Biblioteki,
4) zabezpieczenie ciągłości pracy Biblioteki w zakresie prawidłowego funkcjonowania sprzętu komputerowego i oprogramowania,
5) bieżąca modernizacja i zabezpieczenie sprzętu komputerowego Biblioteki,
6) wdrażanie programów komputerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania Biblioteki,
7) współpraca z Bibliotekarzem Systemowym w zakresie prac nad komputerowym programem obsługi zbiorów i czytelników,
8) zapewnienie parametrów i zasad funkcjonowania sieci i systemów komputerowych zgodnie
z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz przepisami wewnętrznymi Biblioteki,
9) opracowywanie projektów zarządzeń w zakresie posiadanych kompetencji,
10) współpraca z Filiami i Działami merytorycznymi Biblioteki.
§ 8
Do zadań Gdyniateki należy w szczególności:
1) działalność informacyjna w oparciu o własne bazy danych oraz dostępne bazy instytucji regionalnych i ponadregionalnych,
2) działalność bibliograficzna w tym opracowywanie bibliografii Gdyni,
3) gromadzenie i udostępnianie zbiorów związanych przedmiotowo i podmiotowo z Gdynią (książki, czasopisma, wydawnictwa ciągłe, DŻS-y),
4) koordynacja gromadzenia i udostępniania zbiorów regionalnych w Filiach Biblioteki,
5) projektowanie i prowadzenie cyklicznych, tematycznych warsztatów na temat Gdyni oraz sesji naukowych poświęconych zagadnieniom istotnym dla historii i rozwoju miasta,
6) współpraca w zakresie popularyzacji wiedzy o Gdyni z Działem Marketingu i Promocji Literatury oraz z ośrodkami edukacyjnymi, instytucjami kultury, fundacjami, organizacjami pozarządowymi i stowarzyszeniami w Gdyni i województwie pomorskim,
7) współpraca z Filiami i Działami merytorycznymi Biblioteki.
§ 9
Do zadań specjalisty ds. kadr należy w szczególności:
1) prowadzenie całokształtu spraw osobowych Biblioteki związanych ze stosunkiem pracy oraz umów cywilno-prawnych,
2) prowadzenie całokształtu spraw socjalnych,
3) prowadzenie dokumentacji z zakresu dyscypliny pracy,
4) przygotowywanie obowiązującej sprawozdawczości,
5) prowadzenie archiwum zakładowego,
6) koordynowanie spraw związanych z bieżącą i okresową oceną pracowników,
7) badanie potrzeb kadrowych oraz szkoleniowych pracowników działów Biblioteki,
8) nadzór nad dyscypliną pracy i podnoszeniem kwalifikacji zawodowych,
9) prowadzenie kasy Biblioteki,
10) opracowywanie projektów regulaminów i zarządzeń w zakresie posiadanych kompetencji,
11) współpraca z Filiami i Działami merytorycznymi Biblioteki.
§ 10
Do zadań specjalisty do spraw BHP należy w szczególności:
1) działanie na rzecz zapewnienia warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa ppoż. w filiach i pomieszczeniach Biblioteki,
2) organizacja i przeprowadzanie szkoleń w przedmiocie BHP,
3) opracowywanie projektów zarządzeń w zakresie posiadanych kompetencji.
§ 11
Do zadań Działu Wsparcia Sieci Bibliotecznej w szczególności należy:
1) wsparcie sieci bibliotecznej w pracach związanych z jej rozwojem,
2) udzielanie pomocy merytorycznej pracownikom Filii oraz prowadzenie metodyki bibliotecznej na rzecz Filii,
3) wizytacje Filii, raportowanie wizyt w formie ocen działalności Filii i propozycji zmian,
4) sporządzanie zbiorczych sprawozdań i analiz z działalności Filii,
5) badanie potrzeb szkoleniowych pracowników Filii i monitorowanie ich realizacji,
6) planowanie i nadzór nad okresową kontrolą księgozbioru (skontrum),
7) współpraca z Filiami i Działami Biblioteki,
8) opieka nad praktykami, stażami i wolontariatem,
9) koordynowanie bieżących spraw dot. działalności Filii bibliotecznych: braków kadrowych, windykacji itp.,
10) opracowywanie regulaminów, instrukcji, pomocy metodycznych i zarządzeń w zakresie posiadanych kompetencji,
11) współpraca z innymi bibliotekami w zakresie wymiany dobrych praktyk.
§ 12
Do zadań Bibliotekarza Systemowego / specjalisty ds. analiz statystycznych należy w szczególności:
1) koordynowanie prac komputerowych między Działami merytorycznymi i Filiami Biblioteki
w zakresie komputerowego programu obsługi zbiorów i czytelników,
2) czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem komputerowego programu obsługi zbiorów
i czytelników w Filiach Biblioteki,
3) prowadzenie szkoleń z zakresu komputeryzacji dla pracowników Biblioteki,
4) opracowywanie i wdrażanie instrukcji dotyczących pracy w komputerowym programie obsługi zbiorów i czytelników,
5) współpraca z Bibliotekarzem Systemowym w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gdańsku w zakresie wdrażania komputerowego programu obsługi zbiorów i czytelników,
6) przygotowywanie zbiorów danych i analiz i zestawień statystycznych niezbędnych do realizacji działań Biblioteki,
7) opracowywanie regulaminów, instrukcji, pomocy metodycznych i zarządzeń w zakresie posiadanych kompetencji,
8) współpraca z Filiami i Działami merytorycznymi Biblioteki.
§ 13
Do zadań Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów należy w szczególności:
1) gromadzenie zbiorów Biblioteki,
2) opracowanie zbiorów wpływających do Biblioteki zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami,
3) współpraca z Filiami Biblioteki w zakresie przygotowania zbiorów do udostępniania,
4) prowadzenie ewidencji wpływów i ubytków materiałów bibliotecznych, zgodnie
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
5) prenumerata czasopism i wydawnictw ciągłych dla Biblioteki,
6) opracowywanie projektów aktów normatywnych Biblioteki w zakresie posiadanych kompetencji,
7) współpraca z Filiami i Działami merytorycznymi Biblioteki.
§ 14
Do zadań Biblioteki Składowej należy w szczególności:
1) działalność na rzecz prawidłowego wykorzystania wszelkiego rodzaju materiałów bibliotecznych w Filiach Biblioteki,
2) przyjmowanie zbiorów bibliotecznych wyselekcjonowanych z Filii Biblioteki, pozyskiwanych
z bibliotek likwidowanych, darów itp. i przekazywanie ich bibliotekom publicznym
i bibliotekom innych sieci.
3) współpraca z Filiami i Działami merytorycznymi Biblioteki.
§ 15
1. Pracą komórek organizacyjnych wymienionych w § 5-14, z wyłączeniem § 9, 10 i 12, kierują kierownicy działów i jednostek organizacyjnych według zasady jednoosobowego kierownictwa
i odpowiedzialności za wyniki pracy kierowanej komórki organizacyjnej.
2. W przypadku nieobecności w pracy kierownika zastępstwo pełni wyznaczony przez kierownika,
a zaakceptowany przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora, pracownik komórki organizacyjnej, upoważniony do wykonywania obowiązków określonych w §15 ust. 3, w niezbędnym zakresie.
3. Do zadań kierowników działów i jednostek organizacyjnych wymienionych w § 15, ust. 1, należy:
1) planowanie, realizacja i/lub koordynowanie zadań, sprawowanie nadzoru i kierowanie działalnością Działu lub jednostki, w szczególności poprzez:
a) przygotowywanie szczegółowych planów działania jednostki i wnioskowanie do Dyrektora o ich zatwierdzenie,
b) aktywne uczestnictwo w przygotowywaniu strategii i planu działalności Biblioteki,
c) nadzór nad realizacją planów działania Działu lub jednostki i planu działalności Biblioteki w zakresie działania komórki organizacyjnej,
d) prowadzenie spraw w zakresie planowania i realizacji budżetu zadaniowego w zakresie zadań Działu lub jednostki organizacyjnej,
e) składanie Dyrektorowi okresowych sprawozdań z działalności,
f) ochrona i zapewnienie bezpieczeństwa danych ustawowo chronionych, w szczególności danych osobowych,
g) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Biblioteki w zakresie realizacji zadań działu lub jednostki,
h) zapewnienie odpowiedniego przepływu informacji między działem a innymi komórkami Biblioteki oraz Dyrektorem i Zastępcą Dyrektora,
i) przekazywanie innym komórkom organizacyjnym Biblioteki spraw lub ich części, nie mieszczących się w zakresie zadań danego działu lub jednostki,
2) zarządzanie zespołem w dziale lub jednostce organizacyjnej, w szczególności poprzez:
a) udzielanie pracownikom informacji i wyjaśnień dotyczących realizowanych zadań,
b) podział realizowanych zadań pomiędzy pracowników zgodnie z ich umiejętnościami
i kompetencjami,
c) współdziałanie w procesie podnoszenia kompetencji pracowników poprzez analizę potrzeb szkoleniowych i ustalenie planu szkoleń,
d) dokonywanie okresowych i bieżących ocen pracowników Działu lub jednostki organizacyjnej,
e) wnioskowanie o przyznanie nagród podległym pracownikom,
f) wnioskowanie do Dyrektora o nawiązanie, zmianę lub rozwiązanie stosunku pracy
z poszczególnymi pracownikami działu lub jednostki organizacyjnej,
g) wnioskowanie do Dyrektora o udzielanie kary regulaminowej pracownikowi,
3) oszczędne i gospodarne administrowanie majątkiem i środkami finansowymi – zgodnie
z obowiązującymi zasadami.
§ 16
Do zadań Filii Biblioteki należy w szczególności:
1) kształtowanie profilu zbiorów zgodnie z oczekiwaniem środowiska lokalnego i charakteru biblioteki,
2) prowadzenie racjonalnego zakupu zbiorów w ramach przydzielonych środków we współpracy z Działem Gromadzenia i Opracowania Zbiorów,
3) obsługa czytelników korzystających ze zbiorów placówki – udzielanie porad, informacji i udostępnianie zbiorów zgodnie z obowiązującymi regulaminami,
4) prowadzenie działalności promującej zbiory, czytelnictwo i Bibliotekę,
5) aktywizacja kulturalna społeczności lokalnej między innymi poprzez organizację
i współorganizację wydarzeń kulturalnych,
6) współpraca z lokalnymi instytucjami kultury, stowarzyszeniami, przedstawicielami samorządu na rzecz społeczności lokalnej,
7) organizacja wydarzeń o charakterze lokalnym,
8) budowanie pozytywnego wizerunku sieci bibliotek miejskich w Gdyni,
9) współpraca z Działem Wsparcia Sieci Bibliotecznej oraz Marketingu i Promocji Literatury
w zakresie doskonalenia usług świadczonych na rzecz czytelnika oraz promocji książki, czytelnictwa i Biblioteki.
§ 17
1. Pracą Filii Biblioteki kierują kierownicy Filii według zasady jednoosobowego kierownictwa
i odpowiedzialności za wyniki pracy kierowanej komórki organizacyjnej.
2. W przypadku nieobecności w pracy kierownika zastępstwo pełni wyznaczony przez kierownika,
a zaakceptowany przez Dyrektora, pracownik komórki organizacyjnej, upoważniony do wykonywania obowiązków określonych w §17 ust. 3, w niezbędnym zakresie.
3. Do zadań kierowników Filii Biblioteki należy:
1) planowanie, realizacja zadań, sprawowanie nadzoru i kierowanie działalnością Filii,
w szczególności poprzez:
a) przygotowywanie szczegółowych planów działalności Filii, zgodnych ze strategią działania Biblioteki i wnioskowanie do Zastępcy Dyrektora ds. merytorycznych o ich zatwierdzenie,
b) nadzór nad realizacją planu działania Filii Biblioteki,
c) składanie zastępcy okresowych sprawozdań z działalności Filii,
d) ochronę i zapewnienie bezpieczeństwa danych ustawowo chronionych,
w szczególności danych osobowych,
e) inicjowanie i wnioskowanie do zastępcy w sprawach dotyczących usprawniania działalności Filii i Biblioteki,
f) sporządzanie informacji dotyczących czytelnictwa i funkcjonowania Filii,
g) inicjowanie współpracy, na rzecz rozwijania czytelnictwa i upowszechniania kultury,
z innymi instytucjami i organizacjami sąsiadującymi z Filią i funkcjonującymi
w środowisku lokalnym,
h) organizowanie działań promujących książkę i czytelnictwo,
i) zarządzanie zbiorami Filii zgodnie z obowiązującymi przepisami ogólnymi oraz regulaminami przyjętymi przez Bibliotekę,
j) współkształtowanie profilu zbiorów zgodnie z obowiązującymi w Bibliotece zasadami systemu zakupów,
k) współpraca z Działami i innymi jednostkami organizacyjnymi Biblioteki w zakresie zadań Filii,
2) zarządzanie zespołem w Filii, w szczególności poprzez:
a) udzielanie pracownikom informacji i wyjaśnień dotyczących realizowanych zadań,
b) podział realizowanych zadań pomiędzy pracowników zgodnie z ich umiejętnościami
i kompetencjami,
c) współdziałanie w procesie podnoszenia kompetencji pracowników poprzez analizę potrzeb szkoleniowych i proponowanie planu szkoleń,
d) dokonywanie okresowych i bieżących ocen pracowników Filii
e) wnioskowanie o przyznanie nagród podległym pracownikom,
f) wnioskowanie do Dyrektora o nawiązanie, zmianę lub rozwiązanie stosunku pracy
z poszczególnymi pracownikami Filii,
g) wnioskowanie do Dyrektora o udzielanie kary regulaminowej pracownikowi,
3) oszczędne i gospodarne administrowanie majątkiem i środkami finansowymi – zgodnie
z obowiązującymi zasadami.
§ 18
Do zadań Działu Księgowości w szczególności należy:
1) prowadzenie spraw finansowych biblioteki,
2) opracowywanie planów finansowych,
3) ustalanie wysokości przychodów i rozchodów,
4) realizacja operacji budżetowych,
5) prowadzenie ewidencji na kontach księgi głównej i ksiąg pomocniczych,
6) dokonywanie wewnętrznej kontroli operacji finansowych,
7) terminowe dokonywanie wszelkich operacji kasowych i bankowych,
8) sporządzanie sprawozdawczości finansowej,
9) prowadzenie analityki środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych,
10) sporządzanie list płac i zasiłków, rozliczenia z ZUS i Urzędem Skarbowym w zakresie rozliczania podatków od osób fizycznych,
11) współpraca z Filiami i Działami merytorycznymi Biblioteki.
§ 19
1. Spory kompetencyjne między Działami lub jednostkami równorzędnymi rozstrzyga Dyrektor.
2. Odwołania od decyzji kierowników podległych bezpośrednio Zastępcy Dyrektora ds. Merytorycznych pracownicy mogą kierować do Zastępcy Dyrektora ds. Merytorycznych, a w dalszej kolejności do Dyrektora.
3. Odwołania od decyzji kierowników pozostałych Działów pracownicy kierują bezpośrednio do Dyrektora.
§ 20
1.Każdy pracownik Biblioteki otrzymuje indywidualny zakres obowiązków, który ustala jego bezpośredni przełożony, a akceptuje Dyrektor.
2. Indywidualny zakres obowiązków nie może być w sprzeczności z treścią zawartej z pracownikiem umowy o pracę.
§ 21
Sprawy nieuregulowane niniejszym Regulaminem, a dotyczące funkcjonowania Biblioteki, Dyrektor reguluje zarządzeniami wewnętrznymi.
§ 22
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.