Kultura

Oderwij się i wyrusz w filmową podróż dookoła świata

// fot. www.facebook.com/DocsAGTrojmiasto

// fot. www.facebook.com/DocsAGTrojmiasto

Niewiele ponad tydzień dzieli nas od trzeciej trójmiejskiej edycji największego festiwalu kina dokumentalnego w Polsce – 15. Millennium Docs Against Gravity. W Gdyńskim Centrum Filmowym w dniach 16-25 maja pokazanych zostanie ponad 60 premier najlepszych filmów dokumentalnych z całego świata. Będą także spotkania z reżyserami i bohaterami, debaty i rozmowy, a także zajęcia edukacyjne dla dzieci i seniorów.

– Millennium Docs Against Gravity to największy festiwal filmów dokumentalnych w kraju i trzeci pod względem popularności w Europie. Ma on charakter nomadyczny, odbywa się jednocześnie w kilku miastach: Warszawie, Gdyni, Bydgoszczy, Wrocławiu i Lublinie. Do Gdyńskiego Centrum Filmowego zawita już po raz trzeci – mówi Przemek Rydzewski, koordynator trojmiejskiej edycji Docs Against Gravity. I dodaje – Publiczność będzie miała okazję obejrzeć autorskie kino, na które składać się będą filmy często realizowane przez kilka lat, przez reżyserów w różnych zakątkach świata. Zależy nam, żeby zabrać widzów w podróż, aby poznawali i oglądali świat oczami mieszkańców tamtych krajów, ale i wybitnych twórców.
 

13 filmów powalczy o filmową Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni

Podczas gali finałowej Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni w wysokości 15 tys. złotych najlepszemu filmowi spośród nominowanych w konkursie głównym o nagrodę Millennium przyznają gdyńscy jurorzy: reżyser, filmoznawca i wykładowca Marcin Borchardt, animatorka i promotorka kultury Katarzyna Smoła oraz Anna Witkowska – artystka sztuk wizualnych i projektantka. W Gdyni wręczona zostanie również Nagroda Czytelników „Co Jest Grane 24” – zwycięzcę plebiscytu wskażą widzowie festiwalu.
 
W konkursie znalazł się m.in. nagrodzony na tegorocznym Festiwalu Filmowym Sundance „Genesis 2.0” Christiana FreiaMaxima Arbugaeva – film o łowcach kłów wymarłych mamutów na Nowej Syberii i eksperymentach genetycznych mających… przywrócić to zwierzę do życia. „Bez przerwy” („The Long Season”) Leonarda Retela Helmricha to dokument o życiu syryjskich uchodźców w obozie dla pracowników sezonowych w Libanie. W „Pokoleniu pieniądza” („Generation Wealth”) Lauren Greenfield snuje niezwykłą wizualnie opowieść o rosnącej obsesji ludzi na temat bogactwa. Film „Jądra Tarzana” („Tarzan’s Testicles”) Alexandru Solomona opowiada o życiu w cieniu opuszczonego ośrodka badawczego, wybudowanego w latach 20. w Suchumi, stolicy Abchazji. „Pani Fang”, zwycięzca Festiwalu Filmowego w Locarno, to przejmujący obraz żegnania się ze światem głównej bohaterki filmu. Z kolei w „Można kochać ziemniaki” („Love is Potatoes”) holenderska reżyserka Aliona van der Horst odbywa podróż w przeszłość, do dzieciństwa swojej rosyjskiej matki i jej pięciu sióstr, które zmagały się ze strachem, głodem i wojną w stalinowskiej Rosji. Oba filmy znalazły się w jednej z nowych sekcji 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity – „Peryferie imperium” – w której również inne filmy obrazują dzisiejszą rzeczywistość byłego ZSRR. Kolejny niezwykle ważny tytuł Konkursu Głównego to „Czyściciele internetu” („The Cleaners”). Reżyserzy filmu Hans BlockMoritz Riesewieck obalają mit o tym, że internet jest demokratycznym medium. I ukazują to, jak tysiące moderatorów treści na Filipinach dzień w dzień decyduje o tym, co pojawia się, a co nie, w mediach społecznościowych. „Czyściciele internetu” to zarazem jeden z tytułów kolejnej nowej sekcji 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity: „Co dalej z tym światem?”.
 
Jak co roku Festiwal to także okazja do zobaczenia najciekawszych filmów polskich twórców. W Konkursie znalazł się film „Książę i dybuk” („The Prince and the Dybbuk”) Elwiry NiewieryPiotra Rosołowskiego, który otrzymał nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji jako najlepszy film dokumentalny w sekcji Venice Classics. To filmowa podróż śladami Michała Waszyńskiego, autora wielu znanych przedwojennych filmów z Eugeniuszem Bodo, reżysera mistycznego „Dybuka”, a także producenta hollywoodzkich hitów z Sofią LorenClaudią Cardinale. W Konkursie zaprezentowany zostanie także nagrodzony na Festiwalu IDFA film „Call me Tony” („Call me Tony”) Klaudiusza Chrostowskiego. Reżyser będzie gościem gali otwarcia gdyńskiej edycji festiwalu, wraz kompozytorem muzyki, Wojciechem Fryczem.
 

Spotkania z reżyserami, debaty, rozmowy po filmach i akademia dla dzieci i seniorów

Na spotkanie z publicznością do Gdyni przyjedzie również nominowany do Oscara Christian Frei („Fotograf wojenny”), z którym rozmowa odbędzie się po filmie „Genesis 2.0” i Bing Liu – „Jutro albo pojutrze” – kolejni reżyserzy walczący o Nagrodę Konkursu Głównego, a tym samym o Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni. Polskę reprezentować będą w Gdyni, obok Klaudiusza Chrostowskiego, Katarzyna Kozyra, reżyserka głośnego filmu „Szukając Jezusa”, oraz reżyserka filmu „Mogę przyjść do ciebie w snach”, Wiktoria Szymańska.
 
Podczas festiwalu odbędą się debaty organizowane z największymi ogólnopolskimi organizacjami pozarządowymi, m.in. Greenpeace Polska, WWF Polska, Otwarte Klatki oraz lokalnymi partnerami. Pokazowi filmu „Silas” towarzyszyć będzie debata „Jak chronić przyrodę nie wychodząc z domu?”. Po filmie „Brasila: projekt-utopia” zaplanowano dyskusję „To ludzie mieszkają w mieście. Czy przestrzeń publiczna, w której żyjemy, spełnia nasze potrzeby?”. Wreszcie debata „Po co nam tu inne kultury?”, we współpracy z festiwalem Globaltica i Oddziałem Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku, odbędzie po filmie „Ojczulek Joe i lew”. Dodatkowo odbędą się spotkania ze specjalnymi gośćmi: mistrzami nurkowania na bezdechu po filmie „Człowiek delfin”, nauczycielkami placówek Montessori po filmie „Pozwólmy dzieciom nauczać”, aktywistką Stowarzyszenia Otwarte Klatki i koordynatorką kampanii „RoślinnieJemy” po filmie „Zjadanie zwierząt” czy zawodowym kucharzem po „Alain Ducasse – kuchenne wyzwania”. Ofertę festiwalową zaprezentuje także Akademia Dokumentalna, program edukacyjny oparty na kinie non-fiction. Pokazy dla dzieci i seniorów – nominowany w tym roku do Oscara „Twarze, plaże” – odbędą się w sekcji OKI DOKI. Będzie także, we współpracy z Uniwersytetem SWPS, specjalne wydanie Filmoterapii.
 
Bilety na festiwalowe pokazy: 12-17 zł. Sprzedaż pojedynczych biletów w cenie 17 zł odbywa się on-line na stronie www.gcf.org.pl oraz w kasie Gdyńskiego Centrum Filmowego. Przy zakupie minimum 5 biletów na seanse festiwalowe cena jednego biletu wynosi 15 zł. Przy zakupie minimum 10 biletów cena jednego biletu spada do 12 zł.
 
Sprzedaż pakietów 10+, 5+ prowadzi wyłącznie kasa Gdyńskiego Centrum Filmowego. Nie ma możliwości rezerwacji biletów on-line na seanse festiwalowe. Wstęp na spotkania z autorami filmów jest bezpłatny.
 
Szczegółowy program projekcji i wydarzeń towarzyszących dostępny jest na stronach internetowych: www.docsag.pl w zakładce „Gdynia”, www.gcf.org.pl w zakładce „kino studyjne”.
 

mat. prasowe Millennium Docs Against Gravity

ikona

Zobacz także