1296 (1096) 2017-10-27 - 2017-11-02

Powstaje pierwszy w Polsce inteligentny dron

mat. prasowe PPNT

mat. prasowe PPNT

Producenci dronów z firmy aiRPAS Machines z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia wspólnie z naukowcami z Politechniki Gdańskiej pracują nad innowacyjnym projektem drona do nawigacji w środowisku pozbawionym dostępu do sygnału GPS.

Do zadań maszyny należeć będzie wykonywanie autonomicznych lotów w środowisku pozbawionym dostępu do nawigacji satelitarnej. Takie działanie wymaga zastosowania zaawansowanych technologii, między innymi: SLAM (Simultaneous Localization And Mapping), polegającej na jednoczesnym określaniu położenia maszyny i mapowaniu terenu. Prowadzone w tym celu obliczenia w czasie rzeczywistym muszą być wykonywane przez wydajne jednostki obliczeniowe, dlatego twórcy projektu postanowili powierzyć je procesorom graficznym. Wyposażenie platformy ma wyznaczać światowe trendy w dziedzinie widzenia komputerowego. To pierwszy tego typu projekt w Polsce.

– Środowisko naukowców od wielu lat boryka się z brakiem optymalnej, dedykowanej platformy badawczej. Odpowiedzią na te potrzeby, zdefiniowane dzięki moim wcześniejszym badaniom nad systemami nawigacji autonomicznych platform bezzałogowych, będzie właśnie aiRPAS AI-Geo 4X – zapewnia dr inż. Paweł Burdziakowski, adiunkt w Katedrze Geodezji Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej.

Dr inż. Burdziakowski jest współrealizatorem i koordynatorem projektu, prace B+R (Badania + Rozwój) finansowane są z środków własnych zamawiającego.

Maszyna ma służyć do autonomicznych lotów w halach przemysłowych i produkcyjnych i pomagać w inspekcjach czy inwentaryzacjach. Za jej pomocą będzie można również wykonywać skany 3D, a także transportować próbki chemiczne, dokonywać pomiarów zanieczyszczeń.
Dron został zaprojektowany z myślą o swobodzie rozmieszczania i dostępu do urządzeń podkładowych oraz rozbudowy o nowe sensory. Ochronę komponentów elektronicznych podczas lotów testowych zapewnić ma wysoka odporność platformy na uszkodzenia. Przy tym cały pojazd ma dać się łatwo serwisować.

– Oferowane na rynku komercyjne platformy nie są przystosowane do przenoszenia dodatkowych procesorów graficznych ani specjalistycznych kamer stereo. aiRPAS AI-Geo 4X będzie oferować taką możliwość, a dodatkowo zostanie zoptymalizowany z użytkowego punktu widzenia – zaznacza dr inż. Paweł Burdziakowski.

Etap projektowania i produkcji platformy jest już ukończony. Kolejny etap prac to badanie zgodności założeń projektowych z prototypem. Następnie wyposażenie platformy w procesory graficzne, kamerę 3D, zaawansowany kontroler lotu oraz integracja tych urządzeń.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
ikona