1292 (1092) 2017-09-29 - 2017-10-05

95. urodziny Portu Gdynia tuż-tuż…

95 lat temu Sejm II Rzeczpospolitej podjął decyzję o budowie portu we wsi – o nic nikomu nie mówiącej nazwie Gdynia. Jako miejsce „bardzo sposobne” do budowy portu wskazywał przed wiekami królowi Władysławowi IV hetman Stanisław Koniecpolski i inżynier królewski Jan Pleitner.
23 września 1922 roku Sejm II RP zdecydował: – Upoważnia się Rząd do poczynienia wszelkich niezbędnych zarządzeń celem wykonania budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu jako portu użyteczności publicznej. Decyzja, podjęta dziewięćdziesiąt pięć lat temu, u zarania narodzin II Rzeczypospolitej, stała się wielkim symbolem odrodzonego państwa.
Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski – jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. W ciągu kilku lat port gdyński był największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest.
Z portem związana jest gdyńska tradycja i perspektywy na przyszłość. Bez portu nie byłoby tak szybkiego rozwoju Gdyni – miasta z morza i marzeń oraz przede wszystkim z... portu. Od samego początku związki miasta i portu były bardzo silne – oba organizmy nawzajem się przenikały. Obecnie, kiedy gmina Gdynia stała się akcjonariuszem portu, związki miasta i portu są jeszcze silniejsze. I co najważniejsze -gdyński port to obecnie jeden z największych pracodawców w Gdyni – co piąty czynny zawodowo gdynianin pracuje w porcie lub w działających na jego terenie spółkach.
Port Gdynia zmienia swoje oblicze – to kontynuacja dzieła twórcy gdyńskiego portu inżyniera Tadeusza Wendy. Zmiany dokonywane w porcie są niemal równoznaczne z budową nowego Portu Gdynia. Wszędzie wkroczyła nowoczesność i to budowana we współpracy Morskiego Portu Gdynia S.A. z firmami działającymi w jego obszarze.
W roku 95. urodzin Portu Gdynia rozpoczniemy realizację jakże ważnych dla dalszego rozwoju portu zadań – podkreśla Adam Meller, prezes zarządu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Przede wszystkim rozpoczniemy budowę nowej portowej obrotnicy oraz prace związane z nowym publicznym terminalem promowym.
Przed nami jeszcze pogłębienie portowych basenów oraz najnowszy temat – Port Zewnętrzny, który będzie w najbliższym dziesięcioleciu ogromną szansą na rozwój Portu Gdynia.

ikona