Pełna widownia w Gdynia Arenie i długie owacje na stojąco. W sobotę 25 lutego byliśmy świadkami wyjątkowego wydarzenia – światowej prapremiery widowiska muzycznego „Emigra – Symfonia bez końca” do muzyki skomponowanej przez laureata Oscara Jana A.P. Kaczmarka specjalnie dla Muzeum Emigracji w Gdyni. Dzieło stworzone z wielkim rozmachem dostarczyło niesamowitych emocji, a największe owacje otrzymali perkusiści grający łącznie na 10 zestawach, nazwanych przez kompozytora Zjednoczonymi Stanami Perkusji.Do współpracy artystycznej przy widowisku zaproszeni zostali: dyrygent Wojciech Rajski, Polska Filharmonia Kameralna Sopot oraz Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego. W kompozycji artysta wykorzystał historyczne materiały literackie.Na scenie pojawił się ponad stuosobowy zespół. Publiczność szczególnie ujęła sekcja perkusji.– Szukałem jakiegoś niebanalnego solisty. I tym solistą okazała się grupa dziesięciu perkusistów. Na początku byłem przerażony, że nie ma żadnej kobiety, potem zdałem sobie sprawę, że mężczyźni są gatunkiem ginącym i posadzimy ich w pierwszym rzędzie. I dla mnie w tym dziele, które jest połączeniem metafizyki i delikatnych emocji, uderzenie perkusji w kontrze jest bardzo ważne, ponieważ każdy, kto był emigrantem, wie, że brutalna pobudka, jaką emigrant często przeżywa, jest częścią życia. Uderzenie symbolizuje rzeczywistość, która bywa brutalna – mówił Jan A.P. Kaczmarek.Utwór orkiestrowy zaprezentowany został w nowoczesnej formie, z wykorzystaniem multimediów: projekcji światła i wizualizacji, w które wkomponowano zbiory Muzeum Emigracji, m.in.: listy, dokumenty, pamiętniki, a także fotografie czy rzeczy osobiste emigrantów. Opublikowano: 02.03.2017 00:00 Autor: Karolina Szypelt (k.szypelt@gdynia.pl)