1221 (1021) 2016-01-08 - 2016-01-14

Po XV Sesji Rady Miasta

W środę 30 grudnia, odbyła się ostatnia w 2015 roku, Sesja Rady Miasta Gdyni.
Przyjęto 44 uchwały, między innymi w sprawach:
 -  budżet miasta na 2016 rok
Dochody miasta wyniosą 1.277.997.836 zł, w tym:
- dochody bieżące w wysokości
1.182.241.825 zł  
- dochody majątkowe w wysokości
95.756.011 zł  
Poziom wydatków wyniesie:
1.252.749.517zł, w tym:
- wydatki bieżące w wysokości
1.105.842.874 zł
- wydatki majątkowe w wysokości
146.906.643 zł
Struktura wydatków przedstawia się następująco:
- oświata i wychowanie  - 29,89%
- transport i łączność -  22,70%
- opieka społeczna - 10,21%
- gospodarka komunalna i ochrona środowiska  -  8,50%
- administracja publiczna  -  6,96%.
Planowane rozchody budżetu Miasta w wysokości 80.248.319zł z tytułu spłaty zobowiązań długookresowych oraz planowane przychody w wysokości 55.000.000 zł z tytułu przewidywanego kredytu długoterminowego.
Budżet Miasta Gdyni 2016 r. został więc zrównoważony na poziomie wartości: 1.332.997.836 zł.
-  „Programu opieki nad zabytkami Miasta Gdyni na lata 2015-2018”.
Głównymi kierunkami projektu są:
1. Zachowanie dziedzictwa kulturowego jako podstawy budowania prestiżu miasta poprzez rozwój turystyki i dziedzin gospodarki z nią związanych (handel, gastronomia, hotelarstwo, rzemiosło) służące budowaniu tożsamości jego mieszkańców.
2. Zabezpieczenie i właściwa konserwacja obiektów zabytkowych.
3. Ekspozycja najcenniejszych zabytków i zespołów zabytkowych
4. Zachowanie i harmonijna kontynuacja tradycji rozwoju przestrzennego historycznych dzielnic Gdyni.
5. Poprawa stanu ochrony i opieki nad zbiorami muzealnymi i archiwalnymi oraz ich rozwój.
6. Ożywienie obszarów zabytkowych zespołów urbanistycznych i ruralistycznych.
7. Unikanie działań prowadzących do zastępowania autentycznej substancji zabytkowej ich rekonstrukcjami.
8. Wykorzystanie tradycji historycznej dla promocji miasta.
- zasady udzielania dotacji celowej na finansowanie ochrony środowiska w zakresie inwestycji obejmujących wymianę źródeł energii cieplnej na źródła niskoemisyjne oraz budowę odnawialnych źródeł energii.
Przyjęty program przewiduje m.in.:
- Zwiększenie kwot związanych z modernizacją systemów grzewczych oraz ustalenie kwot minimalnych.
- Ustalenie minimalnej kwoty dotacji jest zasadne z punktu widzenia najmniejszych (metrażowo) inwestorów gdyż w przypadku modernizacji źródła ciepła zawsze występują pewne stałe koszty inwestycyjne niezależne od docelowo ogrzewanej kubatury pomieszczeń (np. zakup kotła gazowego, zakup wymiennika cieplnego).
- Rozszerzenie katalogu dofinansowanych typów odnawialnych źródeł energii o możliwość przekazania dofinansowania osobom, które zakupiły i zamontowały inny typ odnawialnego źródła energii, niż pompa ciepła lub kolektor słoneczny. Dodano panele fotowoltaiczne i  siłownie wiatrowe.
- Umożliwienie przyznawania dotacji podmiotom na zmianę sposobu podgrzewania ciepłej wody użytkowej.
- Przeliczanie wysokości przyznawanej dotacji na m² powierzchni użytkowej zamiast przelicznika na liczbę lokali. Dotychczasowa Uchwała nie definiowała pojęcia lokalu, a przelicznik nie uwzględniał ich wielkości i nie różnicował wysokości ponoszonych kosztów na modernizację źródeł ciepła w zależności od wielkości powierzchni ogrzewanej.
- „Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Miasta Gdyni na lata 2015 - 2020"
Plan gospodarki niskoemisyjnej (PGN) jest dokumentem wpisującym się w realizację celów określonych przez Komisję Europejską w pakiecie klimatyczno - energetycznym do roku 2020 tj.:
a) redukcja emisji gazów cieplarnianych,
b) zwiększenie udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych,
c) redukcja zużycia energii finalnej, realizowana poprzez podniesienie efektywności energetycznej,
Zgodnie z PGN do 2020 roku na terenie Gdyni zostanie:
a) zmniejszona ilość emitowanego CO² o dalsze 64 833,7 Mg,
b) zmniejszone zużycie energii o dalsze 75 382 MWh,
c) zwiększona moc zainstalowana odnawialnych źródeł energii do 14 MW,
d) ograniczona emisja pyłów zgodnie z Programem Ochrony Powietrza.
- Zamiar likwidacji, poprzez wygaszanie od roku szkolnego 2016/2017, XII Liceum Ogólnokształcącego przy ul. Morskiej 79 w Gdyni, Gimnazjum nr 14 i XIII Liceum Ogólnokształcącego wchodzących w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 4 przy ul. Płk. Stanisława Dąbka 207 w Gdyni, Gimnazjum z Oddziałami Przysposabiającymi do Pracy wchodzącego w skład Zespołu Szkół Rzemiosła i Handlu przy ul. Śmidowicza 49 w Gdyni, Technikum Chemicznego i Technikum Mechanicznego nr 2, wchodzących w skład Zespołu Szkół Ekologicznych przy ul. Chylońskiej 237 w Gdyni oraz zamiar przekształcenia Technikum Budowy Okrętów, Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 3, Szkoły Policealnej nr 1, Szkoły Policealnej nr 8 dla Dorosłych, Ośrodka Dokształcania Zawodowego wchodzących w skład Zespołu Szkół Technicznych przy ul. Energetyków 13A w Gdyni, Technikum Ekonomicznego, Technikum Handlowego, Szkoły Policealnej nr 4, Szkoły Policealnej nr 5 dla Dorosłych wchodzących w skład Zespołu Szkół Administracyjno - Ekonomicznych przy ul. Orłowskiej 57 w Gdyni, Technikum Transportowego przy al. Zwycięstwa 194 w Gdyni, Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 4 wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ekologicznych przy ul. Chylońskiej 237 w Gdyni, Szkoły Policealnej nr 3 wchodzącej w skład Zespołu Szkół Usługowych przy ul. Morskiej 75 w Gdyni, Technikum Budowlanego, Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 2 wchodzących w skład Zespołu Szkół Budowlanych im przy ul. Tetmajera 65 w Gdyni, IX Liceum Ogólnokształcącego przy ul. Żeromskiego 31 w Gdyni.
Planowane zmiany w gdyńskim systemie edukacyjnym są wynikiem przeprowadzonych przez Gminę Miasta Gdyni analiz: demograficznej, wyników rekrutacji, wyników egzaminów zewnętrznych, wykorzystania przestrzeni w budynkach szkolnych. Celem jest poszerzenie oferty edukacyjnej dla osób niepełnosprawnych, zwiększenie dostępności, poszerzenie oferty edukacyjnej - dostosowanej do potrzeb rynkowych. Wśród przekształcanych placówek są takie, gdzie w całej szkole jest 19 klas, natomiast w budynku jest niemal dwa razy więcej pomieszczeń.  Po zmianach budynki szkolne zostaną w lepszy sposób wykorzystane. W roku szkolnym 2005/2006 w Gdyni było 12 500 uczniów w wieku 16-19 lat, w tym roku liczba ta zmalała o 4000.  
Przyjęcie uchwał pozwala, na co wskazują przepisy prawa, na rozpoczęcie konsultacji społecznych. W rzeczywistości rozmowy z przedstawicielami szkół trwały od września 2015. Planowane zmiany mają zacząć obowiązywać od września 2016 roku. Do tego czasu nowe placówki zostaną w pełni przygotowane do przyjęcia uczniów. Osobną kwestą jest odpowiednie dostosowanie rozkładu komunikacji miejskiej, który sprosta nowym wymogom.
Po zmianach powstanie zupełnie nowa oferta edukacyjna. Jest to między innymi nowe gimnazjum w Chwarznie-Wiczlinie, powstaną 3 centra Kształcenia Ustawicznego i Zawodowego, czy nowy Zespół Szkół Ekologiczno-Transportowych. Przewidywany koszt zmian to 500-700 tys. złotych.
Projekty wszystkich uchwał dostępne są na stronie: http://www.gdynia.pl/bip/rada/sesje/8146_.html/

ikona