1149 (749) 2014-05-30 - 2014-06-05

R@Port dla „Carycy Katarzyny”

23 maja 2014 roku jury http://raport9.festiwalraport.pl/ po obejrzeniu siedmiu przedstawień konkursowych postanowiło przyznać Nagrodę Główną 9. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w wysokości 50.000 zł twórcom spektaklu „Caryca Katarzyna" w reżyserii Wiktora Rubina z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Choć pod werdyktem podpisali się wszyscy jurorzy, nie była to decyzja pozbawiona rozterek.

Wiceprezydent Gdyni Marek Stępa wręcza nagrodę główną R@Portu, fot.  Bernie KramerTomasz Mościcki
, jeden z oceniających po ogłoszeniu werdyktu wydał oświadczenie: Podzielając rozterki Jury po obejrzeniu tegorocznych przedstawień konkursowych - nade wszystko pragnąc pozostać w zgodzie z samym sobą - zgłaszam votum separatum w sprawie przedstawienia „Caryca Katarzyna". Nawet najbardziej ekstrawagancki światopogląd nie zwalnia twórcy z nadania mu scenicznej formy a z pewnością wyklucza zadawanie gwałtu odbiorcy.

Zwycięski spektakl podzielił także publikę. Kontrowersje wzbudziła jedna ze scen, kiedy to naga aktorka wchodzi na widownię i wśród widzów odtwarza swoją rolę.
Wątpliwości dotyczą także innych przedstawień, co cała komisja podsumowała w następujący sposób: Ciesząc się, że polska dramaturgia współczesna rozwija się w takim tempie chcielibyśmy jednak zauważyć, że ilość niekoniecznie oznacza jakość, o czym aż nadto świadczą niektóre spektakle prezentowane podczas tegorocznej edycji. Wyrażamy głębokie zaniepokojenie decyzjami podejmowanymi przez niektórych dyrektorów polskich scen, a dotyczącymi kwalifikacji tekstów do wystawienia. Część z nich bowiem nie powinna, naszym zdaniem, ujrzeć światła scenicznych reflektorów - napisali wspólnie Jacek Cieślak, Zbigniew Majchrowski, Dorota Masłowska, Tomasz Mościcki i Tadeusz Nyczek.
Przypomnijmy, w ramach festiwalu po raz siódmy wręczono Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. Zwyciężyła sztuka Smutki tropików Mateusza Pakuły. Natomiast Alicja Muller wygrała w pierwszym Ogólnopolskim Konkursie imienia Andrzeja Żurowskiego na najlepszą recenzję teatralną.
fot. Bernie Kramer

ikona