1139 (739) 2014-03-21 - 2014-03-27

TRISTAR zaczyna przynosić efekty

Pierwsza tablica zmiennej treści - element Systemu Informacji dla Kierowców w ramach programu Tristar - stanęła przy ulicy Morskiej (pomiędzy ul. Zbożową i Kcyńską). Prezentacja urządzenia odbyła się we wtorek 18 marca 2014 r.


Celem wprowadzanego na ulice Trójmiasta systemu będzie strategiczne zarządzanie ruchem, w taki sposób by wykorzystać również inne, ważne drogi w aglomeracji, jak na przykład Obwodnica Trójmiejska. Pojazdy kierowane będą na trasy alternatywne i zastępcze. Informacje o ruchu będą zbierane i analizowane w sposób ciągły, a trasy alternatywne wybierane automatycznie. 
Część informacji dostępnych w systemie będzie przekazywana na bieżąco przez tablice a także znaki zmiennej treści. Zgodnie z projektem, w obrębie systemu zostanie ustawionych łącznie 18 tablic zmiennej treści, w tym 8 w Gdyni.

Pierwsza tablica zmiennej treści dla kierowców w ramach programu Tristar - stanęła przy ulicy Morskiej, fot. Sylwia Szumielewicz-TobiaszTablice to jedno z podstawowych źródeł wiedzy o aktualnej sytuacji na drogach i natężeniu ruchu w obszarze działania systemu: - o bieżących i przewidywanych warunkach ruchu (czas przejazdu poszczególnymi odcinkami dróg i stopniu zatłoczenia),  - o aktualnych zdarzeniach i utrudnieniach drogowych (obejmujących wypadki, awarie sygnalizacji świetlnej, awarie infrastruktury drogowej i technicznej, prowadzone prace drogowe, wyłączenia z ruchu, imprezy masowe),  - o planowanych utrudnieniach (na skutek zmian organizacji ruchu, imprez masowych itp.),  - o warunkach atmosferycznych na drogach (m.in. o temperaturze, wilgotności, sile i kierunku wiatru), a także ostrzeżenia o warunkach pogodowych niebezpiecznych dla ruchu (np. śliska nawierzchnia, boczny wiatr, mgła) przekazywanych z automatycznych stacji pogodowych. 
Dane z Systemu Informacji dla Kierowców będą także wykorzystywane przez System Informacji Medialnej i dostępne będą na portalu internetowym oraz przekazywane w formie komunikatów radiowych. W przyszłości możliwy będzie również dostęp za pośrednictwem innych urządzeń, na przykład nawigacji satelitarnej. 
Tristar jest pierwszym w Polsce tak skomplikowanym systemem sterowania ruchem drogowym. Rozwiązania takie na świecie stosowane są w sytuacji rozbudowanej sieci dróg i umożliwiają optymalne ich wykorzystanie w godzinach szczytu, zdarzeniach awaryjnych, podczas remontów oraz w czasie zwiększonego ruchu wakacyjnego.

 Całość Tristar w liczbach Gdynia Gdańsk Sopot
 2 Centra Zarządzania Ruchem  1 1 0
 152 Sygnalizacje świetlne 60 78 14
 675 Pojazdy transportu zbiorowego 325 350 0
 496 km kabli użytych do realizacji 220 241 35
 137 km kanalizacji teletechnicznej 60 60 17
 150 km kabli światłowodowych 65 65 20
 61 Szybkoobrotowych kamer z zoomem optycznym 19 36 6
 200 Przełączników sieciowych w węzłach transmisyjnych i  Centrach Zarządzania Ruchem 80 103 17
 172 Szafki pomiarowo-zasilająco-teleinformatyczne 69 88 15
 2226 Sygnalizatorów ulicznych świetlnych i dźwiękowych 704 1382 140
 12 Stacji pogodowych badających warunki panujące na drodze 4 7 1
 35 Rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle
(kamery rozpoznające tablice rejestracyjne)
 15 16 4
 23 Rejestratory przekroczenia prędkości 7 14 2
 19 Tablic informacji parkingowej, przekazujących dane
o kilku parkingach jednocześnie
 5 10 4
 24 Znaki informacji parkingowej 2 14 8
 73 Tablic informacji pasażerskiej na przystankach 34 35 4
 22 Terminale informacji pasażerskiej 7 15 0
 18 Tablic zmiennej treści 8 10 0
 8 Znaki zmiennej treści 5 3 0
 242 Wysokie konstrukcje wysięgnikowe 80 132 30
 679 Maszty niskie 250 340 89

Okres realizacji: 20.02.2012 r. / 30.11.2014 r.
Koszt inwestycji: 133 481 444,49 zł brutto; w tym Gdynia - 57 833 992,83 zł brutto, Gdańsk - 68 902 197,46 zł brutto, Sopot - 6 745 254,20 zł brutto. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 85%. Umowny termin zakończenia robót:
- Etap I, II - prace zakończone i odebrane;
- Etap III i IV - umowny termin zgłoszenia gotowości do odbioru 28.06.2014 r.;
- Pomiary ruchu i 3-miesięczny okres regulacji systemu sterowania ruchem związany z odbiorem końcowym etapu III i IV;
Odbiór ostateczny inwestycji ok. 30.11.2014 r.
W Gdyni włączonych do systemu jest obecnie 47 skrzyżowań z 60 objętych umową podstawową:
a)15 (z 18) na ul. Morskiej;
b)10 (wszystkie) na ul. Wielkopolskiej;
c) 3 (wszystkie) na ul. 10 Lutego;
d)11 (wszystkie) na al. Zwycięstwa;
e) pozostałe na Władysława IV i Śląskiej.

Dodatkowo, w ramach zamówienia uzupełniającego zostanie włączonych kolejne 12 skrzyżowań.
W całym Trójmieście zostało włączonych do systemu 90 skrzyżowań. W Gdańsku, na al. Zwycięstwa od skrzyżowania z ulicą Chodowieckiego poprzez Al. Grunwaldzką aż do granicy z Sopotem. W samym Gdańsku dodatkowo poza głównym ciągiem włączono do systemu skrzyżowania w Oliwie od Al. Grunwaldzkiej ciąg ulic Opata J. Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski, Spacerowa do skrzyżowania z ul. Karwieńską oraz na ul. Hallera. Na obszarze Sopotu, poza al. Niepodległości, do systemu włączone są skrzyżowania z ul. 3 Maja. Dalej w kierunku Gdyni, od granicy z Sopotem włączono skrzyżowania na al. Zwycięstwa, poprzez Śląską, ul. 10 Lutego aż do skrzyżowania Morska-Zbożowa. Istotny odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Lotników do Nowowiczlińskiej oraz ul. Morskiej podlega obecnie kalibracji.
Zdaniem wykonawcy - spółki Qumak: pomimo trwającej kalibracji systemu, zauważalna jest już większa płynność jazdy. Skutkuje to zmniejszeniem natężenia ruchu na Obwodnicy Trójmiasta a jednocześnie większą liczbą aut na drodze przelotowej Gdynia-Sopot-Gdańsk. Dlatego konieczna jest ciągła regulacja oprogramowania.

Tristar w Gdyni
fot. Sylwia Szumielewicz-Tobiasz

ikona