1109 (709) 2013-07-26 - 2013-08-01

Europejski autobus roku 2013 jeździ w Gdyni

Gdyńska flota autobusowa wzbogaciła się o kolejne nowoczesne, wygodne i bezpieczne pojazdy. I to jakie! Po ulicach Gdyni będą jeździć 2 nowe autobusy Mercedes-Benz Citaro G. Ten model zdobył tytuł autobusu roku 2013 w Europie.


Citaro G to następca niezwykle popularnego autobusu miejskiego, który na rynku pojawił się w 1997 r. Od tego czasu sprzedano ponad 31 000 egzemplarzy pierwszego Citaro. Przyszedł jednak czas na autobus nowej generacji. Modele, które wchodzą do eksploatacji w Gdyni to pierwsze pojazdy tego typu sprzedane w Polsce na rynku autobusów nowych. Wyprodukowane w fabryce w Mannheim pojazdy zakupiła z własnych środków Pomorska Komunikacja Samochodowa (PKS). To jedna z firm przewozowych, świadczących usługi  zlecane przez gdyński ZKM. Co ciekawe, przedsiębiorstwo dotychczas znane jako PKS Wejherowo, od tego roku ma siedzibę w Gdyni. Naszym głównym rynkiem nie są już przewozy autokarowe. Nastawiliśmy się na rynek komunikacji miejskiej, zatem decyzja o przeniesieniu siedziby była dla naszej firmy decyzją strategiczną - mówi Witold Skiba, prezes zarządu PKS. Mercedesy stanowią prawie 100% naszego taboru. Najprawdopodobniej za kilka miesięcy kupimy kolejne dwa takie modele - zapowiada.
 
Czym wyróżnia się Mercedes-Benz Citaro G?
 
Ekologia
Citaro G spełniają najbardziej surowe normy ekologiczne i już dziś odpowiadają wymaganiom obowiązującym dopiero w latach 2015 i 2016.
 
Bezpieczeństwo
Dzięki modyfikacjom w porównaniu z pierwotną wersją modelu, Citaro G to jeden z najbezpieczniejszych autobusów na świecie. Zwiększona została sztywność szkieletu nadwozia, co udało się osiągnąć przy jednoczesnym obniżeniu jego masy. Dodatkową cechą konstrukcji autobusu jest specjalna klatka na przedniej ścianie pochłaniająca energię ewentualnego zderzenia. Dzięki temu kierowca i pasażerowie są dodatkowo zabezpieczeni w razie kolizji czołowej. Poza tym Citaro G jako pierwszy autobus miejski na świecie posiada tzw. ESP, czyli układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy podczas pokonywania zakrętów.
 
Efektywność
Dzięki nowemu układowi napędowemu Citaro 2 zużywa o 5% mniej paliwa niż poprzednik. Ponadto, przy produkcji zastosowano innowacyjny system superakumulatorów, które doładowują się przy hamowaniu, a następnie mogą dostarczać energię do urządzeń pokładowych podczas ruszania i tym samym odciążać silnik. Tego jeszcze w autobusach z silnikami Diesla nie było! Bardzo ważne z punktu widzenia długoletniej eksploatacji jest też fakt, że autobusy te trzeba poddać przeglądowi nie po  120 000, a po 180 000 km.
 
W gęstym ruchu miejskim łatwo o drobne kolizje i otarcia, które także generują koszty. Dlatego Citaro 2 wyposażono w przykręcane, więc łatwo wymienialne, specjalne osłony wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Zabezpiecza to narożniki nadwozia podczas podjazdu do przystanku lub pokonywania wzniesień i znacząco obniża koszty ewentualnych napraw.
 
Design
Citaro 2 świetnie prezentuje się z dynamicznymi osłonami na dachu, wyższą przednią szybą, masywnymi nadkolami i „uśmiechniętym" przodem.
 
18-metrowy przegubowy Mercedes-Benz Citaro G może pomieścić 156 pasażerów, posiada 119 miejsc stojących i 37 siedzących. Jest przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Posiada pełen monitoring, klimatyzację oraz automatyczny system gaszenia pożaru w komorze silnika. Gdyńskie Citaro G będą obsługiwać linię pospieszną „R" z Kaczych Buków do Rumi.

ikona